Перейти до основного вмісту

ЗАПИТАННЯ «Дня»

19 жовтня, 00:00
Наскільки значним є вплив результатів соціологічних опитувань і рейтингів кандидатів, що публікуються, на позицію виборців?

Микола СЛЮСАРЕВСЬКИЙ, кандидат психологічних наук, директор Інституту соціальної й політичної психології АПН України:

— Зрозуміло, такі дані при публікації впливають на думку виборців. У сучасному суспільстві формування громадської думки взагалі неможливе без появи даних соцопитувань — це механізм із зворотним зв'язком. Але вплив рейтингів, що публікуються, неоднозначний. З одного боку, звісно, спрацьовує ефект приєднання до більшості, з іншого — є «ефект охолодження», коли, скажімо, прихильники кандидата, який має перевагу за даними опитувань, не йдуть на вибори, вважаючи, що він і так виграє. Передбачити вплив результатів у якомусь конкретному випадку досить непросто. Світова практика знає різні випадки, тому деякі відомі фахівці рекомендують взагалі не публікувати таких даних. Я думаю, що це неправильно, оскільки народ має право знати цю інформацію.

Що ж до підтасовування результатів, то це має, крім інших, ще один негативний наслідок — люди перестають довіряти таким даним. Мені здається, деякі наші сьогоднішні політики в запалу передвиборчих перегонів не замислюються над значними наслідками недовіри до них, що поширюється в народі. З тієї ж, очевидно, причини деякі фахівці сьогодні намагаються зменшити значення результатів опитувань і рейтингів для формування громадської думки. Вони не хочуть викликати недовіру до себе й до справи, якою займаються.

Спосіб не потрапити під вплив «підтасованої» інформації один — треба порівнювати дані різних опитувань, що проводяться різними організаціями й установами. Та обов'язково робити висновки!

Delimiter 468x90 ad place

Новини партнерів:

slide 7 to 10 of 8

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати