«Зеленому» туризму піднімають планку
В Україні розпочалася кампанія із впровадження екосертифікації![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20110118/46-6-1.jpg)
Ми живемо в час, коли ресурси планети дедалі більше вичерпуються, а урядові програми лише за поодинокими винятками побудовані з огляду на використання енергозберігаючих систем та технологій, та й то зазвичай на папері. Наші споживацькі інстинкти дедалі частіше змушують нас розплачуватися катастрофами і катаклізмами за суто накопичувальний інтерес до природи. І тільки тоді ми все-таки починаємо замислюватись, як урятувати нашу терплячу планету від наших споживацьких забаганок.
Утім, часто наш крок назустріч природі не вимагає якихось надмірних зусиль і капіталовкладень. Навпаки — наше дбайливе ставлення до довкілля іноді дає нам можливість заощадити.
Цікавим напрямком популяризації відпочинку в гармонії з природою в екологічному русі є зелений туризм. Тут важливо, щоб готелі не обмежувалися лише наданням послуг, а й переймалися облаштуванням своїх приміщень таким чином, щоб вони відповідали поняттю екологічної сертифікації.
Аби покращити свою привабливість у сфері зеленого туризму для іноземних громадян, Україні ще потрібно багато працювати. В інших країнах наявність екологічної сертифікації готелів є пріоритетною щодо вибору готелю чи турбази, тому іноземці досить прискіпливі, коли оцінюють екологічну відповідальність господарів. Екологічний значок біля назви туристичного закладу в Європі вже сьогодні приваблює додаткові 40 відсотків гостей.
І все ж для наших громадян складно й дорого виконати вимоги дійсних міжнародних сертифікацій. Саме тому експерти Інформаційного центру «Зелене досьє», взявши за основу міжнародний досвід, розробили й запропонували адаптовану до наших умов систему екологічної сертифікації систему для малих і середніх готелів та ресторанів в Україні.
Її підтримали українські й міжнародні експерти туристичної галузі, власники готелів та ресторанів, Рада з питань туризму і курортів, фахівці Міністерств культури і туризму та захисту навколишнього природного середовища України, постачальники послуг і товарів для туристів.
У червні 2010 року розпочалася кампанія по впровадженню та популяризації екосертифікації в Україні. Першим етапом компанії став Всеукраїнський конкурс готелів, які хочуть бути екологічно свідомими. Символом для екологічного сертифіката вибрано маленьку амфібію (в Україні цих земноводних залишилося небагато, три види занесено до Червоної книги), бо саме вона віддавна символізувала чистоту й незайманість, мужність і стійкість у подоланні перешкод.
Першими в Україні були сертифіковані два готелі з Івано-Франківщини: турготель «Косів» (хазяйка — Руслана Петричук) та приватна садиба «Живиця» (власник — Володимир Брошкевич). Їхні власники в своїх господарствах заощаджують до 50 відсотків електроенергії та тепла. Вони зізнаються, що дбали передусім про економію коштів і тому навчилися раціонально розпоряджатися ними, вони цінують природне середовище навколо своїх господарств, де гармонійне життя їхніх родин є також додатковим аргументом для приваблення туристів. Ефективне використання кожного міліметра місцевої землі, дбайливе чищення та мийка нешкідливими засобами, бажання не зашкодили землі родити чисті овочі — ось такі нескладні правила допомогли їм у сертифікації. Пані Руслана і пан Володимир одержали подарунки за дбайливе господарювання — енергоощадні світильники і нешкідливі для довкілля миючі засоби.
Втім, найважливішим призом кампанії сертифікації є висновок: заклад відповідає вимогам екологічних стандартів європейського рівня, а отже значитиметься в списку тих, хто годен прийняти вимогливих європейських туристів, зокрема гостей європейського футбольного чемпіонату 2012 року.
Обидва призери досягали визначних результатів і прагнули передусім облаштуватись якнайкраще, тому їхні рекомендації в господарюванні можна взяти на замітку і рекомендувати іншим господарям готелів, які прагнуть екологічної безпеки та економічної вигоди.
Для охочих повчитися ефективного господарювання було влаштовано майстер-клас від партнерів «Зеленого досьє» з кількох категорій екологічної сертифікації. Він виявився корисним і для переможців, і для початківців готельної справи. Корисними для заощадження енерговитрат виявилися для учасників тренінгу пропозиції від компанії Philips щодо зниження енерговитрат на 30—80%.
Головний приз для переможця — енергоефективний світильник Living Colors LED, робота якого базується на використанні світлодіодної технології, наприклад, він споживає лише 15 Вт. Також світильник здатен змінювати колір свого випромінювання, створюючи оригінальну атмосферу в приміщені.
Затишні світильники компанії Philips прикрашатимуть інтер’єр ще двох переможців — київського кнайп-кафе «Купідон» і готелю «Сезони СПА», що на Обухівській трасі. Хазяїн «Купідону» Федір Баландін відверто визнав, що позаяк він лічить гроші, то «заморочився» з різними варіантами збереження ресурсів. За рахунок певних нововведень досягнув економії енергії в своєму господарстві у дві третини. Перший тур конкурсу екологічно відповідальних готелів і майстер-клас «Екофішка для готелю» пройшов на базі готелю «Радіссон Блу». Це добре відома в Європі готельна мережа, яка дбає про дотримання найсуворіших екологічних стандартів, усвідомлює свою місію щодо впровадження європейських традицій в Україні.
Всеукраїнський конкурс екологічно відповідальних готелів триває, і в ньому можуть узяти участь усі, кому це цікаво. Підсумки наступного туру буде оголошено в травні 2011 року на виставці «ЕкоВідпочинок». Самі організатори сертифікації в Україні — експерти Інформаційного центру «Зелене досьє» — наголошують на тому, що Екологічна сертифікація в туризмі цілком відповідає потребам часу. Зелені марки мають найпопулярніші готелі Європи — вони набувають популярності саме через такий значок. Тому фахівці із «Зеленого досьє» впевнені, що амфібія сприятиме входженню українського туристичного бізнесу до європейського ринку, і продовжують мріяти, щоб кожна українська оселя відповідала вимогам екологічної сертифікації, а туристичні заклади стали взірцем загально громадської екологічної відповідальності.
До речі, «зелені» характеристики для більшості (90%) європейських компаній впливають на ухвалення рішення про купівлю або оренду нових площ чи будівель, а 68% компаній в Європі орендують або володіють «зеленими» будівлями чи то планують це зробити. Про це свідчать дані опитування консалтингової компанії Cushman&Wakefield, в якому брали участь члени ради директорів, що відповідають за нерухомість, 500 найбільших компаній Європи.