«Дядечки, візьміть наш газ!..»
Росія, стаючи стійким сировинним придатком великого Китаю, не має жодного права повчати інших своїх сусідівТак розпорядилася доля, що буквально відразу після попередніх наших публікацій про можливий майбутній візит прем’єр-міністра України до Китаю відбувся цілком реальний візит до цієї країни російського прем’єра В. Путіна. І ось що показово: якщо серед тем, у яких можлива поглиблена співпраця Китаю з «маленькою» Україною, експерти впевнено називали виробничу кооперацію в сільському господарстві або високотехнологічну співпрацю в авіаційній промисловості, то від «великої» Росії — й це вже незаперечний факт! — друга наддержава світу забажала лише сировину — причому в обсягах, що дедалі збільшуються.
Почнемо, як то кажуть, з останнього. За останніми експертними прогнозами, скоригованими з поправкою на кризу, до 2020 року Китай однозначно випередить Сполучені Штати з виробництва ВВП і вийде на перше місце у світі (23 відсотки від загальносвітового); частка самих США становитиме близько 18 відсотків, приблизно стільки ж або трохи менше припаде на частку ЄС; 4,6 відсотка — на частку Японії. На частку ж Росії припаде близько 3,2 відсотка. Різниця з Китаєм за величиною економічної потужності становитиме, як бачимо, більш як сім разів. Але річ навіть не в кількісних показниках — хоч і вони вражають.
Китайська економіка, що бурхливо зростає, потребує дедалі більше природних ресурсів — і це абсолютно логічно й зрозуміло. Дивне інше: чому, постійно повторюючи про «модернізацію економіки», нинішнє російське керівництво на практиці за всілякої зручної й незручної нагоди норовить іще більше відкрити російські природні надра — хоч на Захід, хоч на Схід? Примудряється ледь не по всьому світу ходити з простягнутою рукою й клянчити: «Дядечки, візьміть, будь ласка, наш газ!.. А заразом і нафту!.. А то нам їсти нічого!». Але при цьому, постійно надуваючи щоки й називаючи свою країну «великою державою», намагається повчати своїх сусідів, як їм жити, кого обирати президентом і до парламенту, з ким товаришувати і в які союзи вступати...
А повчати ні з чого, бо хвалитися, м’яко кажучи, нічим. Ми не даремно ще раз порівняли інтерес Китаю в обох сусідніх країнах — Росії й Україні. Подивимось, які угоди підписано в Китаї за підсумками візиту В. Путіна. По-перше, про початок масштабних постачань російського природного газу до КНР, що розпочнуться 2014 або 2015 року й становитимуть близько 70 мільярдів кубометрів на рік. Це, як підкреслюють експерти, близько половини всіх російських постачань газу до Європи. Що ж, Китай стає одним із провідних одержувачів російського «блакитного золота» — й це, як ми вже пересвідчилися, цілком відповідає інтересам китайської економіки, що виходить у світові лідери.
Друге «досягнення»: Росії вдалося вигідно «загнати» ще й сиру нафту. Згідно з довгостроковою угодою між країнами, постачання до Китаю відбуватимуться протягом 20 років; під цю угоду КНР виділяє російській стороні величезний кредит загальною сумою 25 мільярдів доларів. При цьому дуже цікавим виглядає спрямування китайських інвестицій: на російській території це трубопровідна система, а от на своїй власній території, просто вздовж кордону з Росією, буде збудована мережа новеньких, за останнім словом техніки оснащених нафтопереробних заводів. Зрозуміло, що вся додана вартість, усі прибутки від майбутнього використання (або можливого продажу) перероблених нафтопродуктів — включаючи бензин і авіаційне паливо — дістануться китайській стороні.
Деякі російські експерти й телеведучі — серед них, до речі, й ті, хто не прогає нагоди «пройтися» й на адресу України, — спробували було з цього приводу побурчати: ось, мовляв, Китай отримає від цієї угоди велику вигоду, немає, мовляв, рівноправності... Та лише побурчали — й змовкли. З Китаєм не надто посперечаєшся — по-перше, а по-друге, хто ж вас, шановні, примушує гнати за кордон дедалі більше природної сировини й дедалі менше готової продукції? Ось на себе самих і бурчіть!
У цьому сенсі показовою є ще одна історія, яка добрячі два тижні викликала хвилювання не лише російської, а й усієї світової громадськості й про яку читачі «Дня», ймовірно, чули. Нагадаємо, що почалося все з публікації у впливовій британській газеті «Індепендент», яка повідомила про таємні переговори, що буцімто відбулися між міністрами й головами Центробанків Франції, Китаю, Японії, Росії й низки провідних нафтових держав Перської затоки й на яких було ухвалене рішення про поступовий — протягом дев’яти років — відхід від долара США в міжнародних розрахунках за нафту й перехід до певного багатовалютного кошика. І хоча в подальшому ці плани були спростовані більшістю їхніх потенційних розробників, деякі озвучені «Індепендент» деталі спонукають з увагою поставитися до висунутої ідеї й, принаймні, не вважати її черговою газетною «чуткою».
По-перше, сам собою дев’ятирічний період — не авантюрний, а солідний, з погляду розв’язання серйозної проблеми, термін. Але річ навіть не в арифметиці, а в тих змінах, які можуть чекати світову економіку якраз приблизно до кінця зазначеного періоду й про які ми розповіли на початку цієї статті. На такому тлі, загалом, логічною виглядає ідея поступового запровадження мультивалютного «кошика», до якого спочатку будуть «прив’язані» лише ціни на нафту й до якого ввійдуть — знову ж таки за повідомленням «Індепендент» — євро, китайський юань, японська єна, а також якась нова спільна арабська валюта.
По-друге, так само логічними й економічно обгрунтованими виглядають і повідомлення, що спочатку, на першому етапі переходу до цього «кошика», роль перехідної валюти може відіграти золото.
Нарешті, ще одна важлива деталь: хоча, на думку «Індепендент», Росія, «швидше за все, схоче включити до складу кошика і свій рубль», численні коментарі з приводу публікації в британській газеті — навіть ті, що пролунали з вуст російських експертів, — практично дружно оминули цю обмовку. Навряд чи це випадковість, і саме це небажання розглядати російський рубль як можливий рівний компонент у майбутньому «кошику» й додає додаткової серйозності заявленій меті.
Адже «схотіти» щодо рубля можна багато чого, але ми пам’ятаємо відомий анекдот про слона в зоопарку: «з’їсти» він, як то кажуть, «з’їсть», та хто ж йому дасть?..» Для того, щоб будь-яка валюта набула функції міжнародного платіжного засобу, а потім і використовувалася як резервна, самого палкого бажання замало.
Чому, наприклад, не можна реалізувати ідею запровадження спільної валюти (в якій рубль відігравав би провідну роль) навіть на обмеженому просторі Росії й кількох найближчих до неї сусідніх країн СНД? Або хоча б просто використовувати рубль у ролі так званої регіональної резервної валюти на просторі СНД, про що також говорили з багатьох трибун, зокрема президент Росії та прем’єр? Тому що для цього спочатку хоча б частка взаємного товарообігу й інвестицій, які б опосередковувалися цією новою валютою, мусить бути достатньо великою, а зараз вона в загальному обсязі товарообігу й інвестицій країн СНД украй незначна. Саме тому країни-сусіди й рахують свою торгівлю хтось у доларах, хтось —у євро, а хтось — уже й у юанях.
Далі, спільна валюта будь-якої групи країн має бути не лише на «своїй» території вільно конвертованою в основні світові валюти й назад, а й — щонайменше — на території значної кількості держав світу. Крім того, вона має конвертуватися в необхідну товарну масу, що виробляється на території країни-«хазяйки» цієї валюти й експортується нею. А яку товарну масу виробляє й експортує Росія? У нас на внутрішньому ринку частка імпортних ліків, одягу, побутової техніки коливається від 75 до 80 відсотків. У експорті частка самих лише сирої нафти й природного газу становить не менш як 50 відсотків, загальна ж частка паливно-енергетичних товарів — майже 70 відсотків, а якщо сюди додати напівфабрикати, то загальна частка всього цього перевищить 80 відсотків. І, як ми бачимо, російська влада нічого не робить, аби змінити таке становище.
Питання — хто й, головне, що зможе купити на нашій території за наші «повноцінні» російські рублі? Імпортні товари будь-яких сортів і марок? Так їх дешевше купити просто за місцем виробництва — в Європи за євро, в Японії — за єни й, звісно, в Китаю — за юані. Хіба що ту ж таки нафту?.. Та от тільки ті, кому треба, куплять її й без усяких рублів.
Найцікавіше те, що в цій ситуації, швидше за все, найсильніше опиратимуться будь-якому отриманню рублем «резервних» функцій саме нафтогазові держави Близького Сходу. Адже їм наша нафта аж ніяк не потрібна, якщо лише розвіданих запасів «чорного золота» в Саудівській Аравії в три з половиною разу більше, ніж у Росії, в Кувейті та Об’єднаних Арабських Еміратах — у півтора разу більше!
Усе це й дозволяє зробити висновок: якщо серйозні міжнародні плани про часткову заміну долара певною новою колективною валютою все-таки десь існують, то їхні розробники, напевно, обійдуться без участі російського рубля. І результати візиту глави російського уряду до Китаю лише підтверджують такий висновок.