Марчук замість Кучми. Не запізно?
Призначено нового представника України в Трьохсторонній контактній групі в Мінську22 листопада в Мінську якраз проходив черговий раунд переговорів в рамках Трьохсторонньої контактної групи. Вперше сторони зустрілися після фейкових виборів на окупованій частині Донбасу. Інформація про це з’явилася на сторінці у Facebook першого заступника голови Верховної Ради, представника України в гуманітарній підгрупі ТКГ Ірини ГЕРАЩЕНКО.
Але не тільки про це: «Україна і весь цивілізований світ не визнають фарсу псевдовиборів на окупованому Росією Донбасі, весь світ засудив цю провокацію і заявив, що не визнає ані «виборів», ані їх «результатів», ані нелегітимних структур і «керівників», призначених Кремлем. Ці «вибори» не відповідають ані українському законодавству, ані букві і духу мінських угод.
Українська сторона сьогодні на ТКГ виступить з рішучим протестом проти грубого порушення мінських угод. І вимагатиме від РФ і її маріонеток в ОРДЛО негайно розпустити всі нелегітимні інституції, всі ці «парламенти» і « уряди», які офіційно не визнала навіть сама РФ.
Також українська вимагатиме негайного створення п’ятої групи по кордону. По поверненню українського кордону під український контроль. Саме через 400 кілометрів неконтрольованого кордону а ходять колони російської військової техніки.
Нашу позицію на ТКГ відтепер жорстко обстоюватиме Євген Кирилович Марчук. Напередодні Президент Петро Порошенко призначив Євгена Марчука представником України в ТКГ. Євген Кирилович всі ці важкі 4 роки гідно відстоював нашу позицію в безпековій групі і добре орієнтується в проблематиці мінських переговорів».
Через кілька годин з’явилася офіційна інформація і на сайті Президента:
«1. Увільнити Кучму Леоніда Даниловича від виконання обов’язків представляти Україну у Тристоронній контактній групі з мирного врегулювання ситуації в Донецькій і Луганській областях.
2. Уповноважити Марчука Євгена Кириловича представляти Україну у Тристоронній контактній групі з мирного врегулювання ситуації в Донецькій і Луганській областях.
Є.Марчук здійснює діяльність, що передбачена цим Розпорядженням, на громадських засадах».
ФОТО РЕЙТЕР
Звичайно, газеті «День» є що сказати з цього приводу. Однак дочекаємося офіційних коментарів від самого Євгена Кириловича, якого це призначення застало під час... переговорів в Мінську. Попередньо відомо, що перед цим Марчук виставляв низку умов організаційного характеру для підсилення української переговорної групи.
Гібридна війна Кремля у своєму арсеналі передбачає не тільки пряму воєнну агресію, а й інші напрямки діяльності — економічний, гуманітарний, інформаційний, дипломатичний... Ще в 2015 році в «Дні» вийшла стаття «Дипломатичний котел» (№34 за 27 лютого 2015 р.), в якому йшлося про те, що «апріорі програшний для нашої країни мінський формат, на який погодився Київ, відмовившись від женевського формату, фактично став частиною спецоперації Кремля проти України.
«Загалом, «мінський формат» — це пастка, в яку потрапила Україна, — коментував тоді юрист-міжнародник Володимир ВАСИЛЕНКО. — Саме він призвів до того, що вже в лютому 2015-го в нові мінські домовленості було включено такі пункти, які ще більше шкодять нашим національним інтересам. Для мене є незрозумілим, чому ми перейшли на «мінський формат». Це помилка, якої не можна було припускатися. У «женевському форматі» Росія виступала стороною переговорів, і це попри те, що вона нахабно заперечує свою участь у збройному конфлікті на Донбасі. Таким чином, визнавалося, що вона є стороною збройного протистояння і тому бере на себе певні зобов’язання, які повинна виконувати. Зміна ж формату на «мінський» дала РФ можливість говорити, що вона нібито не є стороною конфлікту і домовленостей. По-друге, це зробило суб’єктом переговорів терористичні організації «ДНР-ЛНР», а тому Росія отримала підстави говорити, щоб Україна домовлялася з ними сама, адже це начебто «внутрішній конфлікт у державі».
Вперше Євгена Марчука залучили до переговорів в травні 2015 року — тоді він очолив підгрупу з питань безпеки від України в Тимчасовій контактній групі. Як волонтер. «Це мій спосіб мобілізації», — казав тоді Євген Кирилович. Власне, Марчука запросили, коли вже було допущено низка помилок — «гасити пожежу». До цього десять років його умисно не помічали.
І ось сьогодні Євген Кирилович отримав певне «підвищення» (на тих же громадських засадах), але суть від цього не змінюється. Бо пожежа через старі причини і допущені помилки досі палає. Залучення Марчука лише засвідчує наскільки складною і проблемною є ситуація. «Знаю точно: Євген Кирилович буде і далі високопрофесійно, по-державному, гідно і мудро відстоювати національні інтереси — зараз вже у якості Представника України у цьому не простому безпековому форматі», — написав у в ФБ адмірал, експерт з питань оборони та безпеки Ігор КАБАНЕНКО.
Багато хто сьогодні виступає за зміну формату переговорів на дипломатичному напрямку, часто називаючи формат Будапештського меморандуму. Так, це правильно і це потрібно робити. Однак питання — чи здатні чинна влада в Україні та лідери західного світу змусити до цього Москву? Скоріше, так. Але для цього українській владі потрібно хоча б працювати в даному напрямку, а Заходу захотіти змусити Путіна піти на поступки. Поки ж «маємо те, що маємо»... Тому потрібно достойно утримувати наявні позиції і не допустити негативного сценарію.
«Євген Кирилович Марчук є дуже досвідченим фахівцем в сфері безпеки, — коментує «Дню» директор Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння Валентин БАДРАК. — Окрім того він є політиком, який може принципово, жорстко і адекватно вести переговори з російською стороною. Це ні в якому разі не емоційне сприйняття призначення Марчука. Аналіз того, як від впевнено і досконало вів переговори з Чорномирдіним, коли готувався Великий договір з Росією, цю думку доводить. Окрім того, згадаємо як в 1990-х роках він брав безпосередню участь в тому, щоб на території Криму утвердити українську державницьку позицію при дуже потужному тиску проросійських та російських сил. Він займав в цих переговорах лідируючу позицію. Марчук завжди на рівних говорить з росіянами. Тому що він фахівець, який всебічно володіє ситуацією і здатний панорамно дивитись на реальний стан речей з відповідними ґрунтовними висновками».
«Особисто я переконаний, що Мінський формат не те що себе вичерпав, а скоріше має бути трансформований у більш дієву формулу, — продовжує Валентин Бадрак. — Вважаю, що ефективність цього формату може бути підвищена за умов долучення країн гарантів — США і Великобританія. Значна більшість юристів переконана, що Будапештський меморандум має в тому числі юридичну силу, а не просто є декларативним документом. Більше того, у документі про приєднання України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї, є пункт де дуже чітко зазначено, що Україна мала б приєднатись до згаданого договору після отримання гарантій безпеки. Тобто вважаю, що українська сторона далеко не вичерпала свої можливості отримання від сторін, які гарантували їй безпеки і оборону, відповідної допомоги. Тому зараз є сенс з одного боку, залишатись в сфері мінського формату, а з іншого посилювати свій тиск дипломатичних аргументів та розширити згаданий формат. Ми маємо прийти не лише до забезпечення гарантій нашої безпеки, але й до відшкодування збитків, які були завдані нам російською агресією».