Путін не знайшов співчуття у китайського лідера
Пекін хоче купувати російський газ на своїх умовахПерший закордонний візит російського президента Володимира Путіна після анексії та окупації Криму завершився фактично провалом. Формальною причиною дводенного візиту хазяїна Кремля була його участь у Саміті наради із взаємодії й заходам довіри в Азії. Напевне, події в Криму мали відкрити багатьом очі, зокрема й в Азії, щодо того, чи можна довіряти Росії. Але зрозуміло, що головна мета візиту Путіна — пропагування контракту між «Газпромом» і CNPC на поставку російського газу в Китай і початку нового етапу російсько-китайського партнерства.
Попри заяви прес-секретаря президента Росії Дмитра Пескова, що Москва та Пекін досягли «істотного прогрессу» щодо питання про експорт російського газу до Китаю, вчора угоди з цього питання не було досягнуто. І це при тому, як повідомили західні ЗМІ, «стаючи дедалі ізольованішими від Заходу через Україну, російський президент Володимир Путін сподівався на співчутливого слухача під час візиту до Китаю». І справді, пише Reuters, Сі Цзіньпін не раз акцентував важливість зв’язків з Росією, а Москва була першою столицею, яку лідер КНР відвідав після вступу на посаду.
Як відзначив на своїй сторінці у Facebook Андрій Плахонін, «Китай уперто стоїть на мінімальній ціновій пропозиції, і переговори йдуть навколо пошуків шляхів, яким чином зробити цю ціну хоча б мінімально рентабельною для Росії. Єдина поступка, на яку пішов Китай — було дано згоду не стягувати імпортні мита на російський газ, що поставляється за цим контрактом. Своєю чергою Росія змушена була у відповідь скасувати всі податки і збори в свій бюджет на видобуток і експорт цього газу. У підсумку, якщо договір і буде підписано, російський бюджет практично нічого не виграє. І навіть заради цього сумнівного результату Володимиру Путіну довелося піти на величезні преференції Китаю в питаннях сировини та інфраструктури. — У користування китайських компаній переходять Ельгінське вугільне родовище в Якутії, що розробляється «Мечелом», і залізорудний актив «Тимир», що належить ВАТ «АЛРОСА», а також низка розвіданих, але ще не освоєних родовищ вугілля і металів. Мало того, Китай отримав право самостійно створювати всю інфраструктуру для їх розробки — від будівництва під’їзних шляхів, до безперешкодного завезення робочої сили». Все це зайвий раз підтвердило, що Китай уміє торгуватися і чудово розуміє, що в Росії фактично немає жодних важелів на другу у світі після США економіку.
«День» звернувся до екс-посла України в Китайській Народній Республіці Юрія КОСТЕНКА з проханням прокоментувати дворівневий візит у Піднебесну російського президента і як українська дипломатія у цьому контексті має вести справи з Китаєм.
— Як перший посол України на Віденських переговорах із заходів довіри в Європі (1994—1996 рр.), у Токіо і Пекіні неодноразово роз’яснював про важливість та ефективність запобіжних механізмів агресії, арогантності в політиці, створених європейськими державами.
Проте, як показав досвід Криму, на маніакального агресора не діють жодні механізми, жодні заходи довіри. Готуючись до війни в Чечні, Росія ще понад 20 років тому наплювала на зафіксовані у документах так звані флангові обмеження, тобто певні параметри для розміщення в районі Кавказу важких озброєнь з категорії звичайні. Нині ж після Криму, зруйновані базові положення документів, що не одне десятиліття були гамівною сорочкою для потенційного агресора. Як Гітлер плювати хотів на Лігу Націй, так і Путін те ж саме зробив із заходами довіри й колективної безпеки в Європі.
Якщо Путін пішов на агресію проти народу, який фактично створив Московію (згадайте, хто є Юрій Долгорукий — київський князь, звідки прийшло православ’я в північні ліси й болота, хто інтелектуально запліднив Московське царство), то що ж казати про інші народи, на їх західних чи східних кордонах. Це все викидається брутально.
Ті, хто сідає сьогодні в Шанхаї за стіл переговорів із питань взаємодії та заходів довіри в Азії, повинні чітко розуміти — для Путіна перекреслити будь-які домовленості — багатосторонні, двосторонні — справа дуже проста. Насамперед про це повинні пам’ятати лідери країн-сусідів у Центральній Азії... Не випадково один із російських політиків уже заявляв про захист російськомовного населення в Казахстані, територіальні претензії до казахів. Ось про який рівень довіри з агресором Путіним йдеться. Тому його участь у цьому заході — це велика формальність і фікція з погляду реальних заходів довіри.
Цікаво, що Путін і в Шанхаї не втратив можливості «погратись у солдатиків», як залюбки робить у Росії. Він візьме участь у відкритті військово-морських навчань «Морська взаємодія-2014». Якщо зважити на те, що в ШОС (Шанхайській організації співробітництва) Росія одним з головних своїх завдань бачить протидію інтересам США в Азії, особливо в Центральній Азії, то будь-які навчання з участю Росії в азійському регіоні варто розглядати саме під цим кутом зору.
Показово, що нинішній візит Путіна до Шанхая супроводжувався типово «совковими» акціями, організованими як російською, так і китайською сторонами. Відбулася презентація збірника виступів Путіна в перекладі китайською мовою. Як це все нагадує часи пізнього Брежнєва, з якого радянська пропаганда ліпила образ великого миротворця (на тлі розв’язаної ним афганської війни). Чи розуміють пропагандисти Кремля і Пекіна, що це вже було в історії і на тлі агресії проти України навіть на мові багатомільярдного народу Китаю сентенції Путіна будуть лише фіговим листком для політики загарбників і агресорів. Мені цікаво, чи увійшли до цього 700-сторінкового видання путінські «откровения», що моя держава немає права на існування, що вона по суті не є державою, інші антиукраїнські його сентенції.
— Що можете ви сказати про значення підписання угоди про поставки в Китай 38 міліардів кубів газу щорічно впродовж 30 років, яку в Росії де-факто вважають союзом двох держав і створенням антизахідного блоку, якому не будуть страшні санкції Заходу?
— Переговори з цього питання тривають багато років. При мені, коли я обіймав посаду посла в КНР, вони застопорились. І за такої причини. Росія хотіла продавати китайцям газ за ціною, якою вона продає його в Європу, а ті казали: ні, навіщо нам таке щастя, коли ми можемо з В’єтнаму та Індонезії купувати за ціною менш ніж 300 доларів. І це все гальмувало. Нині нібито ціна 350—380 доларів. Якщо китайці підпишуть за такою ціною, то вони здають свою позицію.
За умови економічних санкцій Заходу: США, Канади і ЄС — виживання «Газпрому» саме в цьому новому проекті. Це було передбачено росіянами раніше. І таку диверсифікацію вони почали робити десять років тому. А щодо формування стратегічного енергетичного альянсу, то це справді фраза Путіна.
— А хто в даній ситуації отримує більшу вигоду Росія чи Китай?
— Я прихильник китайського народу і китайської культури, але не китайського керівництва, яке по факту є далеким від демократичного. Тому як вони любили Януковича, так і люблять Путіна. Як кажуть: рибак бачить рибака здалеку.
Тут, крім суто економічних і географічних факторів, є питання нюху. Вони один одного сприймають на нюх, особливо зараз. Поки що китайці вирішили свої територіальні питання, їм росіяни благополучно віддали острів Даманський. Але по духу, не ідеології, яка у них різна, вони близькі. Якщо говорити про ШОС, то це утворення побудовано на базі двох постулатів російського і китайського. Китайці хочуть протидіяти Росії і США, а росіяни хочуть протидіяти Китаю і США. І так вони між собою воюють і хочуть щось зробити.
— А як усе сказане проектується на наші відносини з Китаєм?
— Хочу нагадати, що Китай став нашим стратегічним партнером з третього заходу. Перший раз Кравчук поїхав на Тайвань, коли був готовий до підписання документ, у якому ми зафіксували стратегічне партнерство. Другого разу Ющенко не поїхав на Олімпіаду, і лише за президентства Януковича вдалося підписати цей документ.
І тепер питання, як стратегічне партнерство працює в нинішніх умовах. Як показав досвід з Кримом, ми розійшлись як у морі кораблі. Для Китаю Росія з Путіним це — перший пріоритет, і вони не хочуть сваритися, хоча прикриваються своєю позицією нейтралітету.
Разом з тим не можна відкидати стратегічне партнерство між нашими двома державами. Із Китаєм, який є членом Ради Безпеки ООН, і фактично другою у світі економікою, не можна сваритися.
Ламати стратегічне партнерство не можна, але ми повинні чітко розуміти, що є різні типи цього партнерства. І це завдання тих, хто сьогодні працює.
Як показав досвід Криму, на маніакального агресора не діють ніякі механізми, ніякі заходи довіри. Готуючись до війни в Чечні, Росія ще понад 20 років тому наплювала на зафіксовані у документах так звані флангові обмеження, тобто певні параметри для розміщення в районі Кавказу важких озброєнь з категорії звичайні. Нині ж після Криму, зруйновані базові положення документів, що не одне десятиліття були гальмівною сорочкою для потенційного агресора. Як Гітлер плювати хотів на Лігу Націй, так і Путін те ж саме зробив із заходами довіри й колективної безпеки в Європі.
Тому тут треба звертати увагу на те, що це специфічний стратегічний партнер, бо ідеологічно ми розійшлися. Там ідеологія абсолютно інша, не західного типу Європейського Союзу. Про НАТО я взагалі не говорю. І вони дуже нервово реагують на ЄС, тому що розуміють, що ми переходимо в систему європейських цінностей, відходимо від Росії.
— І щоб ви порадили тим, хто буде розвивати відносини з Китаєм?
— По-перше, не можна розглядати Китайську Народну Республіку -величезну державу, в економічному і культурному смислі, як іграшку. Діяти в інтересах вирішення конкретних проблем, а не використовувати китайський фактор, щоб продемонструвати: «ви з нами не хочете, то ми будемо з Китаєм». Не можна кон’юнктурно підходити до наших відносин з Китаєм. Це має бути цілеспрямована розрахована на математичних підходах і аналізі стратегічного партнерства, реального, а не декларованого.
Тобто іншими словами треба сприймати Китай як дуже специфічну державу. Реально це — колос, з яким нам треба не сваритись, а співпрацювати.
Слід розробити якусь реальну концепцію співпраці. Досвід тих років, що я там попрацював, показує, що не можна допускати, щоб в керівництво роботи посольства в Китаї підключалися треті сили. Не можна керівництво зовнішньої політики перетворювати в товар, що мало місце у Китаї.
Відтак, у нашій внутрішній дипломатичній роботі треба зберігати розум, не допускати можливості втручання в роботу дипломатів людей, які нічого в цьому не розуміють, крім свого бізнесу і своєї вигоди.