Перейти до основного вмісту

Європа повторює помилки щодо Росії

Лінас ЛІНКЯВІЧУС: «Я не знаю скільки ще потрібно «дзвінків будильника», щоб розбудити ЄС»
03 березня, 20:12
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

ЄС не має підстав скасовувати санкцій проти РФ. У цьому переконаний міністр закордонних справ Литви Лінас ЛІНКЯВІЧУС. В інтерв’ю «Дню» він розповів, якої логіки дотримується Литва в українському питанні та що вважає найнебезпечнішою помилкою Євросоюзу.

— Мінські угоди не виконуються. Але ключ від вирішення цієї проблеми — у Росії.

Не можна забувати: хто агресор, а хто жертва. У цьому розумінні «зашито» багато важливого для подальших рішень.

Крім того, сьогодні я бачу, що говорять переважно про одну угоду щодо розв’язання конфлікту в Україні — Мінськ-2. Але ж Мінськ-1, укладений у вересні 2014 року, на мою думку, є ще не менш важливим. Оскільки має прямий стосунок до безпеки України.

...Ситуація в Україні дуже складна. Але оцінювати її потрібно, розуміючи всю «картину». На мою думку, головна причина цієї кризи — це  чинник Росії.

Не всі в Євросоюзі поділяють вашу позицію. Як ви вважаєте, чи достатньо голосу Литви, щоби переконати ЄС не знімати антикремлівських санкцій?

— Ви самі розумієте, що Литва не є супердержавою, і ми не намагаємося нею стати. Але ми послідовні в своїй позиції щодо кризи в Україні не тому, що якось агресивно налаштовані до РФ, а тому що керуємося здоровою логікою. Якщо говорити про санкції, то давайте пригадаємо як їх було введено. В середині березня ми в ЄС повинні переглянути індивідуальні санкції проти РФ, але вони були запроваджені не через «Мінськ» (невиконання Мінських угод. — Ред.), а  через Крим. Був порушений суверенітет і територіальна цілісність України, тому Європа ввела санкції проти тих, хто це вчинив. Причини існування цих заходів не вилучені, тому за логікою, санкції мають бути продовжені. І навпаки, якщо будуть доведені факти злісних порушень, можливо, варто ще додати й інші санкції.

Є помилкою вважати, що Крим забутий Європою. Ми постійно піднімаємо це питання. Ми хочемо, щоб факт непризнання анексії Криму мав політичні, фінансові, дипломатичні наслідки. Для Литви це дуже важливо. А такі речі, як дотримання прав людини, утиснення прав кримськотатарського населення були завжди одним із наших пріоритетів. Ми піднімали ці питання в усіх можливих міжнародних організаціях. І будемо продовжувати цю роботу в ЮНЕСКО. Ми є членами керуючої ради ЮНЕСКО чотири роки, і будемо використовувати цей час для того, щоб послідовно працювати за тими ж напрямами,  за якими ми працювали в Раді Безпеки ООН. Тому Крим ні в якому разі не буде забутий.

Що ж до перегляду влітку економічних санкцій щодо РФ, які пов’язані з «Мінськом», я вище зауважив, що угода не виконується Росією. Тому так само ми не бачимо причин для скасування цих санкцій.

Але як завжди буває останнім часом в ЄС, може виникнути якийсь суб’єктивний чинник. До цього  нам вдавалося консенсусом ухвалювати рішення. Побачимо як буде на цей раз. Думаю, що легко не буде. Але позиція Литви від цього не зміниться.

Які настрої щодо України ви спостерігаєте у політиків вищого ешелону влади в ЄС?

— Я пригадую після війни на Південному Кавказі 2008 року були дуже різкі заяви щодо анексії території Грузії, проти мілітаризації цих територій тощо. Але потім усе повернулось у прагматичне русло. Я це називаю невивченими уроками. Цей досвід добре засвоїв агресор: він зрозумів, що за мінімальних втрат можна порушувати суверенітет сусідніх держав. А друга сторона не вивчила ці уроки, і подумала, що ця криза обійшлася, і більше їх не буде. Ми в Литві тоді казали: точно будуть ще — до речі, говорили про Крим, Донецьк нам навіть на думку не спадав. Своєї черги ще чекає Придністров’я... 

Європа повторює помилки. Я не знаю скільки ще потрібно «дзвінків будильника», щоб розбудити її.  

Як у Литві сприйняли оголошення Британією референдуму, щодо подальшого формату її членства в ЄС?

— Ми не хочемо, щоб Британія покинула Євросоюз. Але ми розуміємо, чому Британія порушує ці питання.

ЄС повинен залишитися сильним економічно та політично світовим гравцем, і ми маємо шукати важелі, щоб це було так. І ті питання, які висвітлює Великобританія, повинні вирішувати всі разом.

Щодо питання ролі національних парламентів,  то я хотів би побачити європейського політика, який скаже, що національний парламент не є важливим. Потрібен баланс: щоб і не було утискання в національних правах, а й так само, щоб процес ухвалення рішень не був гальмом для спільних дій. І компроміс можна знайти. Ми були свідками цього після дискусії між паном Туском та паном Кемероном.

Дискусійним питанням залишається глибина інтеграції. Литва за те, щоб Європа ще більше об’єдналась, і використовувала спільні зусилля для спільного блага. Але деякі країни не хочуть такої глибокої інтеграції. І мають на це право. Але вони мають робити це не зупиняючи «потяг». Литва — член єврозони. Але ніхто не змушує країни вступати сюди.

Що ж до зловживання соцвиплатами, то ми в Литві дотримувалися завжди принципу недискримінації, і будемо дотримуватися його й надалі.

Колись у Литві була така тенденція — «вказувати пальцем на Брюссель», коли доводилося робити якісь непопулярні серед населення кроки. Мені так здається, що наші західні колеги такою методикою теж послуговуються: якщо щось погано, то винен Брюссель. Не завжди це правда.

Я сподіваюсь, що в червні в Британії все закінчиться позитивно.

  На скільки безпечно почуває себе Литва в умовах кризи біженців у ЄС? Не виглядає так, що в майбутньому це питання поділить ЄС на кілька таборів?

— Життя покаже. Проблема справді болюча. Це — випробування для єдності Євросоюзу.

Литва — в стороні «дороги біженців», тому ми є більш теоретичними учасниками цієї дискусії. Але ми беремо на себе певні зобов’язання, виходячи з показників ВВП, кількість населення, економічної спроможності... Зараз ми готуємося до виконання зобов’язань: готуємо громадську думку. Поки що в нас у Литві є лише чотири біженці, тому нам говорити про якийсь великий виклик від цієї проблеми, було б смішно.

Але є питання безпеки ЄС. І воно достатньо гостре. Є речі, про які ми все ще багато говоримо, але мало робимо. Перше — це укріплення кордонів шенгенської зони. І друге — запуск «гарячих точок» — центрів управління потоками біженців. Їх має бути більш ніж 10. А поки що працює лише три, й то неефективно. Власне, в цих двох речах і криється причина, чому ми не можемо йти далі.

Як «криза біженців» може позначитися на єдності ЄС щодо українського питання?

— Прямої залежності я не бачу. Але біженці справді використовуються як «зброя» в руках агресора проти стабільності в ЄС.

Конфлікти в Україні та Росії різні. Об’єднує їх одне  — зацікавлена сторона.

Пане міністре як російські дипломати відреагували на судовий процес про трагічні події 13 січня 1991 року у Вільнюсі, коли радянські військові намагалися повалити владу в республіці, що заявила про свою незалежність, який розпочався у Вільнюсі?

— Російська сторона не співпрацює з нами з цього питання.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати