Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Євросоюз відносить проект «Одеса – Броди» до стратегічних

29 травня, 00:00
В Європейському Союзі вже давно не вживали щодо України слів «пріоритетний» або «стратегічний», як це було під час енергетичної конференції в Брюсселі. Представники України, Польщі та Європейської Комісії обговорювали проект Євразійського нафтотранспортного коридору. Іншими словами, на брюссельській зустрічі, в якій взяло участь чимало нафтових компаній, йшлося про транспортування нафти з Каспійського моря через Україну до країн Західної Європи. Відмінність номер один конференції у Брюсселі передовсім полягала у відкритому визнанні Одеса — Броди як «пан’європейського» проекту. Причому це лунало не з вуст українських посадовців, а — віце-президента Європейської Комісії Лойоли де Паласіо. Відмінність номер два була відображена у підписанні спільної декларації про підтримку ЄАНТК віце-прем’єром України Віталієм Гайдуком, віце-прем’єром Польщі Мареком Полом та віце-президентом Єврокомісії пані де Паласіо. Найголовніша ж відмінність полягає в тому, що сторони відразу вирішили від слів перейти до справи. Так, уже цієї суботи Фаузi Бенсарса має прибути на переговори до Києва. У понеділок заплановано її візит до Варшави. Одночасно Єврокомісія заявила про надання Україні двох мільйонів євро технічної допомоги на впровадження ЄАНТК.

ЖИТТЯ ПІСЛЯ СПРОБ РЕВЕРСУ

Зустріч у Брюсселі відбувалася не зовсім безхмарно для української делегації. Справа в виявленій журналістами непослідовності керівництва української енергетичної галузі. Нагадаємо, напередодні конференції в «європейській столиці» в «Дні» було оприлюднено інформацію про те, що ще наприкінці квітня керівник НАК «Нафтогаз України» і представник ВАТ «Укртранснафта» підписали з російською нафтовою компанією ТНК i «Транснафтою» протокол про наміри, в якому йшлося про ймовірність реверсних постачань нафтопроводом Одеса — Броди. Тобто не з Одеси в Броди, а навпаки. Це не могло не насторожити зацікавлених осіб у бізнесових колах, так само як і представників польського уряду і Єврокомісії, які до того неодноразово висловлювали зацікавленість у розвитку українського трубопроводу саме в європейському напрямку. На початку квітня в резонансній статті в газеті «День» посли США, Польщі та Німеччини в Україні чітко висловили стурбованість щодо варіантів «реверсного» наповнення нафтопроводу Одеса — Броди. Першим розвіювати сумніви взявся спеціальний уповноважений України з питань ЄАНТК, голова правління ВАТ «Укртранснафта» Олександр Тодійчук.

По-перше, як уже повідомлялося, він наголосив, що підписував протокол у Москві не вповноважений на це його заступник Станіслав Василенко. По-друге, сказав Тодійчук журналістам: щойно довідавшись про існування протоколу, він надіслав листа керівникові НАК «Нафтогаз України» Юрієві Бойку, в якому вказав на «необгрунтованість» московського документу. «Існує стратегія держави — розвивати проект в європейському напрямку», — наголосив Тодійчук. Широке ж висвітлення привабливості реверсу він назвав «провокацією». Запитання, таким чином, залишаються до керівництва НАН «Нафтогаз України», адже якщо вірити офіційним заявам, то український уряд налаштований проти реверсного використання нафтопроводу. Ще 16 травня уряд провів нараду щодо реалізації ЄАНТК, під час якої, як стало відомо «Дню», значну увагу було приділено саме реверсному питанню. Врешті-решт уряд вирішив розвивати проект «Одеса — Броди» в європейському напрямку. Міністр палива та енергетики України Сергій Єрмілов підтвердив журналістам, що українська делегація приїхала до Брюсселя «з чіткими директивами Президента й уряду» реалізовувати проект напрямку Європи.

Було б дивним відмовлятися від подальшої роботи над «європейським» проектом у той час, коли представники ЄС почали активно подавати Києву сигнали про зацікавленість у нафтопроводі. Реверсний варіант перекреслював би доцільність будівництва нафтопроводу Одеса — Броди, який із самого початку планувався як транспортний шлях для розвантаження від надмірних танкерних перевезень турецької протоки Босфор і Дарданелли. Віце-президент Єврокомісії Лойола де Паласіо, відповідаючи на запитання журналістів, визнала технічну можливість використання нафтопроводу Одеса — Броди в протилежному напрямку. «Проблема не в цьому. Проблема в Босфорі. Нам потрібно більше шляхів для транспортування нафти, оскільки у турецькій протоці існують обмеження щодо нафтових перевезень», — сказала представниця Єврокомісії.

ВІД ПЕРЕСТОРОГ ДО МОЖЛИВОСТЕЙ

«Уявіть собі, що відбудеться, коли танкер простоюватиме в Босфорській затоці», — так аргументували вигідність нафтопроводу Одеса — Броди організатори комерціалізації проекту Pricewaterhouse Coopers (PwC), які в Брюсселі презентували концепцію бізнес-плану використання української труби. Представники аудиторської компанії з Великої Британії не лише наголошували на доцільності розвитку нафтопроводу Одеса — Броди, але й запропонували конкретні шляхи цього проекту.

Радник РwC Малколм Ріфкінд звернув увагу на збільшення потреб у нафті на європейському континенті, а також — на зростання експорту нафти з каспійських родовищ. Транспортування сировини по Чорному морю, а далі через Босфор ускладнюється обмеженнями пропуску танкерів турецьким урядом. «Квотування» Анкарою перевезень пов’язано з побоюваннями щодо загроз для екології (минулорічна аварія танкера «Престиж» біля берегів Іспанії, схоже, що довго не даватиме спокою).

За словами Ріфкінда, зараз через Босфор проходить 120—130 млн. тонн нафти на рік. Варто компаніям із каспійського регіону, орієнтованим на європейський ринок, збільшити видобуток нафти, як перед Босфором може утворитися довжелезна танкерна черга. А це загрожує підприємцям збитками й одночасно не убезпечує Туреччину від можливості екологічної катастрофи, які в цьому регіоні вже траплялися. У цій ситуації стають в пригоді альтернативні шляхи транспортування. Один із них — Одеса—Броди.

Згідно з оцінками Pricewaterhouse Coopers, бізнес-план для українського нафтопроводу може бути реалізований у три етапи. Перший етап передбачає транспортування нафти вже існуючими шляхами, зокрема, нафтопроводом «Дружба», до нафтопереробного заводу Кралупи (Чехія) і до двох НПЗ у Південній Німеччині — в Інгольштадті і Ворбурзі. На другому етапі має відбутися деяке розширення вже діючих на час реалізації першого етапу транспортних потужностей. Під час цієї фази плануються поставки нафти по нафтопроводу Одеса — Броди на австрійський НПЗ Швехат і Карлсруе в Південній Німеччині. На третьому етапі, який вимагатиме більше часу (у РwC сподіваються, що це займе 4—5 років), має відбутися ще більше розширення транспортної інфраструктури. Тоді передбачається постачання нафти по нафтопроводу Одеса — Броди і далі через його продовженню, яке буде збудовано на території Польщі, до Плоцька і до німецького порту Вільгельмсхаффен на Північному морі. На будь- якому з цих етапів Україна співпрацюватиме з компаніями Євросоюзу, оскільки Чехія або Угорщина, Словаччина, на чиї НПЗ може поставлятися каспійська нафта, з травня наступного року стануть членами ЄС. «Є люди, які можуть знайти приводи для того, щоб нафтопровід Одеса— Броди не розвивати. Але такі закиди недалекоглядні. Нафтопровід економічно важливий для багатьох сторін — і виробників, і споживачів», — підсумували представники PwC.

Деякі експерти, до речі, вважають проект вигідним навіть для Росії. Тому що перед російськими компаніями відкриватимуться більші можливості для транспортування нафти через Босфор. Хоч політики із Польщі та ЄС у приватних розмовах визнають, що нафтопровiд Одеса — Броди, навпаки, дозволить зменшити залежність від російської нафти.

ПОЛІТИЗОВАНА ТРУБА

Учасники брюссельської конференції відводили велику роль для реалізації проекту Одеса — Броди політичній підтримці. Цікаво, але саме цей фактор дуже часто піддавався критиці раніше: мовляв, труба настільки «політизована», що про комерційні вигоди від неї годі й говорити. Між тим у Брюсселі відзначалося, що політична підтримка вкрай необхідна на початковому етапі реалізації проекту. «Самостійне рішення України будувати нафтопровід Одеса — Броди було історичним для диверсифікації енергопостачань на європейський ринок», — наголосив представник Генерального директорату транспорту і енергетики Єврокомісії Фаузі Бенсарса.

Лойола де Паласіо звернула увагу на схвалений 13 травня Європейською Комісією документ, в якому йдеться про енергетичну політику розширеного Євросоюзу щодо партнерів і нових сусідів. У документі, зокрема, зазначається, що нафтотермінал «Південний» в Одесі «є частиною стратегії із диверсифікації, що дозволить каспійській нафті досягнути Центральної Європи і регіону Балтії». «Єврокомісія пропонує, аби держави-сусіди скористалися перевагами європейського ринку», — прокоментувала документ де Паласіо. «Ми вважаємо нафтопровід Одеса—Броди—Плоцьк стратегічним. Це проект пан’європейських інтересів. Він надасть можливість транспортувати нафту екологічно чистими шляхами, розвантажить Босфор», — зазначила віце-президент Єврокомісії.

Державний секретар з європейської інтеграції МЗ в Україні Олександр Чалий також підкреслив: «Незважаючи на всі спекуляції, ми розглядаємо цей проект як один із головних інструментів нашої політики, націленої на євроінтеграцію. Нафтопровід Одеса — Броди є дієвим механізмом реальної інтеграції України в ЄС».

Важко було не помітити під час конференції в Брюсселі, що саме ЄАНТК може стати прикладом недекларативної співпраці України і ЄС. Завоювання довіри з боку Євросоюзу може в свою чергу сприяти комерціалізації проекту. Принаймні жоден із присутніх на конференції представників нафтових компаній не назвав проект Одеса — Броди безперспективним або нецікавим. «Він дасть можливість створити конкурентну модель на ринку польського транспортування», — заявив голова правління польського НПЗ «Рафінерія Гранська» Павел Олехнович. «Ми зацікавлені в розвитку проекту». — наголосив директор із управління німецької компанії Nord-West Oelleitung CimbH Рудольф Шульц. Проект «Одеса — Броди» відкриває довгострокові перспективи для транспортування сирої каспійської нафти до Європи», — переконаний генеральний менеджер державної нафтової компанії Азербайджану Ельшад Насиров. Підтримку проекту також висловили представники двох потужних банків: підтвердив свій інтерес до проекту ЄБРР, не виключив інвестування в проект Європейський інвестиційний банк. «Ми були б зацікавлені в наданні коштів, якщо будуть враховані екологічні й комерційні аспекти», — заявив менеджер ЕІБ Франсуа Тріво.

Завдань, які стоять тепер перед українською владою, зовсім не поменшало. Спочатку слід розробити конкретний бізнес-план, домовитися з компаніями, які видобувають нафту (про це йдеться вже кілька років), підписати контракти на закупівлю сировини європейськими нафтопереробними заводами. Часу лишилося не так і багато, але саме цей період може продемонструвати: Одеса — Броди стане проектом успіху чи втрачених можливостей.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати