Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Здрастуйте, це Обуті»

Про роль особистості в сучасній японській історії
23 жовтня, 00:00

У розмовах з японцями тема економічної кризи виникає постійно, з будь- якого приводу.

— Зверніть увагу, — говорить Юріко Накагава, що супроводжує мене на зустріч в МЗС Японії, — як багато вільних машин таксі. До кризи піймати таксі було досить проблематично. А зараз, з одного боку, багато фірм перестали оплачувати своїм співробітникам витрати на таксі. З іншого, багато хто, втративши роботу, пішов працювати водієм у таксомоторні парки.

Це порівняння — до кризи і після кризи — під час поїздки Японією я почую неодноразово. Наприклад, на моє зауваження: «Як багато у Токіо будується суперсучасних висотних будівель», — відразу ж: «Та що ви! Це до кризи у нас будувалося дуже багато, а тепер багато будов заморожені». Втім, найнижчу точку економічної кризи, що вразила Японію майже рік тому, вже пройдено. Економіка потихеньку піднімається знову, і ці позитивні зміни багатьма пов'язуються з діяльністю прем'єра Кейдзо Обуті. Наочним доказом міцності очолюваного ним уряду є і формування нового кабінету міністрів на основі коаліції трьох парламентських партій: Ліберально-демократичної, Ліберальної і Комейто. Ця коаліція має 357 місць із 500 у Нижній палаті парламенту і 143 із 200 — у Верхній палаті.

Зарубіжні ЗМІ прозвали Обуті директором провінційної школи. Певно тому, що він не прагне справити на журналістів враження набором блискучих дотепів, як і не прагне приголомшити співрозмовника парадоксальними думками. Та, схоже, саме це і прихиляє до нього японців — його розважливість, упевненість і розумна послідовність у вирішенні проблем.

«Японці не чекають від свого прем'єра різких потрясінь і несподіванок. Самим своїм виглядом він вселяє спокій і упевненість, — вважає пан Кавамура, директор відділу міжнародної преси МЗС Японії. — Обуті очолив уряд у самий розпал економічної кризи. На той час діяльність уряду схвалювало надзвичайно мале число японців. Зараз популярність прем'єра піднялася до рекордно високої позначки — 50%.»

І чиновники, і прості перехожі на вулицях Токіо говорили приблизно однаково: «Перегрітий японський фінансовий ринок лопнув, як нарив. Гній вийшов, і ринок пішов на поправку». Японія вибирається з кризи. Переживши розчарування від краху головних японських міфів: «Японія багатітиме вічно», «Земля нескінченно дорожчатиме», «Усі товари, вироблені в Японії, завжди можна продати», японці стали економнішими у витратах. Це стосується усіх: і держави, і корпорацій, і самих людей. Новий девіз прем'єра Обуті, який можна перекласти так: «Японія повинна знайти золоту середину між прагненням до збагачення і моральністю», підтримує більшість населення. Характерний штрих: усі мої співрозмовники розказували, що прем'єр може особисто подзвонити будь- якому японцеві: від державного чиновника до тренера шкільної команди з бейсболу, що виграла першість Японії, і просто почати розмову: «Здрастуйте, це Обуті». Розповідають безліч історій про реакцію його співрозмовників: від недовіри (ви мене розігруєте) до цілком зрозумілого збентеження. І, мабуть, найвища похвала прем'єрові прозвучала від молодих токійців, які на моє запитання: «Чи цікавитеся ви політикою?», хором відповіли: «Ні». А коли я попросив їх охарактеризувати прем'єра японського уряду, вони, не задумуючись, відповіли: «Він дуже піклується про кожного жителя Японії».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати