Антибартерний указ: якщо не хочеш виконувати — обійди
Останній сумнів, попри доброзичливість, може послужити причиною «військових дій» між главою держави та парламентаріями. У результаті рішення, котре давно очікує на свою чергу, може бути поховане.
Спробуємо примирити сторони за допомогою економічного дослідження. Отже, у відповідності до даного указу, за кожний відсотковий пункт зниження проти фіксованого базового рівня реалізації продукції за бартерними угодами сума нарахованого податку підприємства на прибуток меншає на 1 відсоток. Заощаджене при оподаткуванні йде на поповнення власних оборотних коштів. У разі перевищення фіксованого базового рівня підприємство має заплатити до бюджету штраф у розмірі 20 відсотків вартості продукції, реалізованої понад цей рівень. На підприємства з фактичним рівнем нижче фіксованої базової величини бартеру положення про штраф у 20% не розповсюджується.
Середній по країні розмір бартеру — 41,6%. Для розрахунку приймемо за базу — 40%.
Середній у сфері виробництва рівень рентабельності — 4,8%.
Виходячи з цих показників, розрахуємо, скільки підприємство виграє й скільки програє при зміні середнього розміру бартеру на 1 відсотковий пункт. Шляхом простого економічного моделювання, приведеного до одиниці обороту, нескладно розрахувати, що при фактичному показнику, меншому на 1 відсотковий пункт бази (тобто, 39%), вигода підприємства становитиме 0,00038 частини всього обороту. При фактичному показнику, який перевищує базу на 1 пункт (тобто, 41%), втрати становитимуть 0,002 частини обороту. Таким чином при однаковій абсолютній зміні показника частки бартеру відносно базової величини втрати будуть перевищувати виграш у 5,3 раза (0,002:0,00038). Нічого, нормально, по-радянськи.
Якщо такий розклад цифр комусь не подобається, то й тут є вихід. Указ можна обходити так само, як обходили і продовжують обходити закони України. Для цього підприємству, котре підпадає під розглядуваний указ, необхідно створити дочірнє підприємство, котре володіє всіма правами юридичної особи. У цьому немає ніякого порушення законодавства України. На новостворене підприємство указ не буде розповсюджуватися. Основне підприємство зможе знизити свої показники бартеризації і, відповідно, відсоток податку на прибуток. А дочірнє буде займатися бартером так само, як це робило основне. Працівники дочірнього підприємства можуть взагалі не виїжджати зі своїх старих кабінетів, змінивши на дверях тільки вивіски.
Можна було б розробити й інші варіанти обходу указу, та жаба тисне. Думається, що народні депутати також пожаліють тратити свої зусилля на безплідну пікіровку з Президентом, сподіваючись на швидку кончину (усього-то півроку) експериментального указу. Треба бути філософом: багато що на цьому світі має свій початок і свій кінець.
№222 19.11.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету
обов'язкове. © «День»