Перейти до основного вмісту

Дев’ятий вал українського судноплавства

19 травня, 00:00
План припинення кризи в розкраденій галузі залишився поки що на папері Володимир СЕВРЮКОВ, заступник міністра транспорту,керівник департаменту морського та річкового транспорту   Якщо найближчим часом не займемося впритул поповненням флоту, то через десяток років наша морська держава залишиться зовсім без суден або з такими старими посудинами, на яких страшно буде відчалювати від берега

Ще до легалізації процесів приватизації в Україні віяння вільного ринку відчула група морських чиновників, яка вирішила швидко збагатитися, вміло розтягуючи державну власність. Ділки, які захотіли збагатитися за наш рахунок, знайшлися і за кордоном. Коли інтереси обох груп зімкнулися, вони стали майже безконтрольною силою з величезними можливостями. У результаті за рахунок української держави багато людей стали багатими, а їхні іноземні «колеги» зуміли до того ж прибрати одного зі своїх важливих конкурентів — український флот. І все ж твердження про те, що Україна — велика морська держава, не підлягає сумніву. У країні сім морських національних судноплавних компаній: «Чорноморське морське пароплавство», яке в ці дні відсвяткувало своє 185-річчя, «Українське морське пароплавство», компанія «Укртанкер», «Укрріфер», «Українська дунайська судноплавна компанія», «Укрферрі» та орендне підприємство «Азовське морське пароплавство». Перші чотири — державні. А крім того, є ще й більш як сто приватних судноплавних компаній. Щоправда, останнім часом у пресі з’являється чимало повідомлень про арешти наших суден за кордоном. Дехто навіть стверджує, що в цьому питанні Україна посідає малопочесне перше місце. Впевнений, якщо скласти серйозну статистику щодо цього, то ми втратили б це «лідерство». Банкрутство, зокрема й суден, у світі — звичайна практика. Але й наш флот зазнає втрат також і в цьому напрямкові.У результаті за 1990—1996 роки обсяг вантажних перевезень скоротився на 71%, а пасажирських — на 55%. Загальний вантажообіг у наших морських портах впав за цей час більш ніж удвічі. Фактично припинив перевезення через їх неефективність транспортний пасажирський флот і йому довелося переорієнтуватися на круїзні та туристичні перевезення. Практично припинено внутрішні перевезення пасажирів. Виробничий потенціал судноремонтних заводів скоротився на 43%. У Чорноморському пароплавстві працюють 15 тисяч фахівців, а потрібно лише 2,5 тисячі, тобто в 6 разів менше... Сьогодні ситуація в пароплавстві критична: зовнішній борг становить $200 млн., внутрішній — 50 млн. грн., у різних портах світу під арештом перебуває 25 суден ЧМП.1995 року затвердили спеціальну національну програму щодо виходу галузі з кризи. На жаль, вона залишилася на папері. Наші інститути розробили нову програму стабілізації та розвитку. У найближчі дні її буде розглянуто на колегії міністерства. Без допомоги держави ми не можемо обійтися: треба будувати флот, для цього потрібні, щонайменше, гарантії уряду щодо кредитів. Головний пункт програми — суднобудування. Якщо найближчим часом не займемося впритул поповненням флоту, то через десяток років наша морська держава залишиться зовсім без суден. Середній вік наших морських суден становить 20 років, річкових — 18. Тому за період з 1990 по 1996 роки вантажний флот, наприклад, скоротився на 80 суден, річковий — на 119. Старіння флоту відбувається неухильно, а поповнення майже немає. Крім того, Україні сьогодні вкрай потрібні... криголами. Зараз у нас лише одне таке судно, яке може протягнути щонайбільше рік-два. Хоча ми і не на Північному полюсі, але за зимових умов на деяких маршрутах без допомоги криголамів просто не пройти. Не чекаючи на затвердження цієї програми, моряки і річковики намагаються «сплиcти» самостійно. Минулого року, попри всі труднощі, наша галузь дала державі близько 140 млн. гривень прибутку. Відчутно поліпшили свою роботу всі 18 наших морських портів. З кращого боку показали себе судноплавні компанії «Укрферрі» і «Укрріфер». У порівнянні з аналогічним показником минулого року на 20% збільшилося перевезення вантажів. Я вірю, що судна під українським прапором уже в недалекому майбутньому поважатимуть не тільки в наших, а й у зарубіжних портах.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати