Фаст-фуди візьмуться за регіони,
або Як розвиватиметься ринок швидкого харчування найближчими роками«Перекусити на півдорозі до робочого місця — такі вони, реалії сучасного життя у великих містах. Наче гриби після дощу, в обласних центрах один за одним з’являються фаст-фуди. «День» з’ясовував, які тенденції спостерігатимуться на цьому ринку в Україні найближчим часом.
Експерти прогнозують насичення ринку швидкого харчування до 2012 року. За словами генерального директора «ФМ ГРУП» («Смачна картопля», «Дрова», «Папа Джон», «Кофе-тайм») Дмитра Погребицького, «у найближчі три роки великі мережеві оператори особливу увагу приділятимуть збільшенню кількості закладів за рахунок покриття обласних та великих районних центрів».
«Стратегічно ми працюємо наступним чином: у Києві та містах-мільйонниках відкриваємося самі. В інших обласних центрах нам теж цікаво бути присутніми на ринку, тому відкриваємо свої точки за франчайзингом», — ділиться з «Днем» планами на майбутнє директор з маркетингу корпорації «ОМЕКС» («Два Гуся», «СІТІ», «Фелічіта») Михайло Темпер.
На думку ж керівника відділу зв’язків із громадськістю компанії «МакДональдз» Михайла Шуранова, «найперспективнішим для розвитку залишається Київ. За нашими даними, у Києві найбільша частка відвідувань у порівнянні з іншими містами. Проте за останній рік-два темпи зростання кількості закладів громадського харчування у містах із кількістю населення 50—500 тисяч жителів відповідають темпам зростання у містах-мільйонниках. Ми чекаємо, що така тенденція збережеться і в найближчі рік-два. У 2008 році компанія планує відкрити п’ять нових точок, серед них і в Києві».
Насправді ж розвиток ринку швидкого харчування дуже залежить від рівня розвиненості комерційної нерухомості (відкриття нових торговельних та розважальних центрів).
На думку Темпера, головна причина популярності фаст-фудів — зайнятість людей та збільшення їхньої платоспроможності. «До того ж, ринок зростає, бо ще не наповнився потрібною продукцією», — додає він.
«У 2008 році чекаємо зростання ринку близько 20%. Категорія зростає і зростатиме у найближчі два-три роки. У великих містах сьогодні понад 80% жителів у віці від 16 років до 65 років харчуються не вдома хоча б раз на місяць. За нашими даними, найістотніше зростають такі сегменти, як ресторани швидкого обслуговування, заклади формату quick and casual (сучасні їдальні), піцерії», — повідомляє Шуранов.
Представники опитаних «Днем» компаній вважають, що до 2012 року на ринку буде до шести великих операторів, які займатимуть понад 95% ринку. «Окрім стрімкого освоєння регіонів, великі вітчизняні компанії, найімовірніше, активно поглинатимуть дрібніші бренди», — пояснює керівник компанії «ФМ ГРУП».
Проте Темпер іншої думки: «Зараз ми не практикуємо купівлю маленьких брендів для розширення своєї мережі, бо, як правило, вони продаються або задорого, або це не те, що потрібно. Сьогодні ми нічим не зацікавились».
Про формати закладів швидкого харчування розповів Погребицький: «Активно розвиватимуться формати кав’ярень, піцерій, ресторанів традиційної та азіатської кухні. Через популярну останнім часом східну кухню цілком можлива поява на ринку і цього формату». В «ОМЕКС» уже впроваджують останній формат. «Зараз займаємося у напрямку розвитку східної кухні та італійської, а також кав’ярнями», — розповідає Темпер.
Погребицький не виключає появу в Україні ще двох-трьох світових брендів. За його підрахунками, стартова сума інвестицій для входження на ринок становить від $3—5 мільйонів. За даними ж «ФМ ГРУП», сума інвестицій в один квадратний метр закладу коливається від $900 до $2000. Термін окупності одного закладу становить два-чотири роки. Експерти компанії також прогнозують, що до 2012 року оборот ринку швидкого харчування складатиме до $2 мільярдів.
«Окрім інвестицій, найбільше значення матиме існуючий на ринку формат. На ринку України вже були випадки невдалої конкуренції. Щоб змагатися у цьому бізнесі, потрібна не лише вивіска, а ще й якість аналогічної продукції з уже розкрученим брендом, рівень сервісу, ну і, звичайно ж, правильна реклама», — підкреслив Погребицький.
На думку Шуранова, серед основних ринкових тенденцій слід назвати «лояльність» споживачів до певних брендів. «По-перше, споживачі чітко розмежовують для себе бренди і мають докладне уявлення про позитиви або недоліки тієї чи іншої мережі. По-друге, все більше споживачів обирають між двома-трьома відомими марками закладів, що добре зарекомендували себе», — говорить він.