Перейти до основного вмісту

«Глибокі» дебати

Торгівлю в метро не заборонятимуть, але її впорядкують
22 серпня, 00:00
ЛЮБОВ КИЇВСЬКОГО МЕРА ДО ФЛОРИ ВРЯТУВАЛА ТОРГОВЦІВ КВІТАМИ В МЕТРО / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Днями в київській міській раді відбулися чергові громадські слухання за участю мера міста Леоніда Черновецького. Цього разу темою обрали безпеку пасажирів і працівників метрополітену. Але це на словах. А на ділі обговорення переважно зводилося до питань торгівлі в метро та прилеглих до нього територіях, а точніше, — до переваг її ліквідації. Причому «атака» на підприємців почалася буквально з перших хвилин слухань. Попри те, що заступник мера Ірена Кильчицька періодично нагадувала присутнім, що ці слухання присвячені безпеці, а не питанням торгівлі, це не могло повернути дискусію в потрібне русло.

Іван Салій, заступник мера Києва, висловив думку, що в питаннях безпеки варто розглядати не лише торгівлю, але так само й інші важливі моменти, при цьому не забувши згадати, що «всі станції заставлені цими циганськими кибитками і ніяк їх не зрушиш» (після цих слів у залі почулися бурхливі овації). Він же зазначив, що великого прибутку від оренди торгових точок метрополітен не отримує. За його словами, якщо з інших джерел метро за півроку отримує сім мільйонів гривень, то за здачу в оренду малих архітектурних форм — усього півмільйона.

Також виступила начальник станції метро «Героїв Дніпра», яка від себе озвучила думку всіх працівників метрополітену, сказавши, що всі вони категорично проти торгівлі. Радник мера Олександра Кужель зазначила, що питання торгівлі обійти не вдасться, оскільки це питання і безпеки, і швидкості в метрополітені. «Ніхто в метро не йде купувати, — сказала вона, — стайні, які ми зараз розгрібаємо, нам залишила стара влада. 15 років люди торгували в метро. Зараз ми скоротимо їх кількість утричі». Вона зазначила, що якщо раніше кількість торговців становила 800 осіб, то нині їх буде 300, а одиниць товарів — вісім. Це преса, медикаменти, зокрема і предмети гігієни, квіти, дрібні поштучні продукти харчування в герметичних упаковках (горішки, чіпси, кондитерські вироби), фототовари та елементи живлення, сувеніри, вода. Усе це реалізовуватимуть виключно в чітко встановлених місцях. Що робитиме решта 500 осіб після того як втратить роботу, не уточнювалося.

Виступи чиновників і представників комунальних служб чергувалися з показами в ефірі ТРК «Київ» сюжетів про трагедії в метро в Лондоні, Баку, Мінську, а також сюжети, в яких раз по раз мигтіли бабусі з фруктами-овочами — яскраві представниці несанкціонованої торгівлі. Ніхто не показував сюжетів про застарілий рухомий склад, про станції, які не розраховані на постійно збільшуваний пасажиропотік. Адже, за словами виконувача обов’язків начальника КП «Київметрополітен» Володимира Федоренка, з 1970-х років пасажиропотiк збільшився вдвічі-втричі, а це зайві 30% навантаження на кожну станцію. Щодоби в метро «катається» майже 1 мільйон 600 тисяч пасажирів.

Опоненти теж не мовчали. Підприємців обурив той факт, що на громадських слуханнях у більшості своїй були присутні чиновники та працівники комунальних служб, тоді як представників громадськості — тих, хто продає, і тих, хто купує, — було небагато. За словами юриста, який представляє інтереси підприємців, влада зіштовхує лобами метрополітен і торговців. Саме влада не забезпечила людей робочими місцями, і саме влада свого часу не надавала належної матеріальної підтримки Київському метрополітену. Тому люди були вимушені йти торгувати, а метрополітен із власної волі надав їм торгову площу. «Нині ж влада, мотивуючи (свої дії. — Авт. ) безпекою, просто хоче знищити торгівлю в метро, як раніше вона зробила iз Сінним ринком», — підбиває підсумок юрист. Слово взяла і жінка, яка вже впродовж 15 років торгує в метро квітами. За її словами, торговці, які працюють на території метрополітену, здавали гроші «в касу» (орендна плата. — Авт. ), таким чином підтримуючи його у скрутні часи. Зараз же торговців просто намагаються вигнати на вулицю.

Спростовуючи раніше сказане чиновниками та комунальними робітниками, які виступають проти торгівлі, представник громадської організації «Країна для всіх» зазначив, що через неясні причини всі присутні тут противники торгівлі в метрополітені взяли на озброєння той факт, що торгувати в метро заборонено. Він сказав, що існує висновок «Київміськбуду», зроблений за безпосередньою участю МНС, згідно з яким торгівля в метро не загрожує безпеці людей. Він так само заявив, що в разі необхідності може надати цей документ.

Водночас, попри аргументи чиновників і представників комунальних служб, і більш ніж песимістичні відеосюжети про метро, більшість киян переконати в небезпеці торгівлі в метро не вдалося. Більше того, багато хто став у цій дискусії на бік торговців. Це чітко показало інтерактивне голосування, в ході якого глядачам пропонували вибрати, що для них є пріоритетним у користуванні метро: особиста безпека, швидкість пересування чи зручність покупок. Увесь час, поки тривали слухання, лідирувала, хоч це і дивно, зручність покупок — 50%, далі йшла безпека — 30% і лише потім швидкість пересування — 20%. Але вже буквально за останні хвилини результати різко змінилися: кількість тих, хто проголосував за безпеку, збільшилася більше ніж на півтори тисячі людей. У результаті вийшло: за безпеку проголосували 45%, за зручність покупок — 40% і за швидкість пересування — 15%. Також були зачитані повідомлення від тих, хто телефонував у студію на «гарячу лінію», але здебільшого лише ті, де йшлося категорично проти торгівлі.

Під кінець дискусії один із представників підприємницької діяльності заявив, що все це дуже схоже на добре здійснену чорну піар-акцію, мета якої — ліквідувати торгівлю в метро, прикриваючись при цьому благородною причиною вберегти городян від різних небезпек, що підстерігають їх у метрополітені.

Київський міський голова Леонід Черновецький прибув буквально за декілька хвилин до завершення громадських слухань. Ознайомившись з усіма результатами, він заявив, що «вона (торгівля. — Авт. ) обов’язково повинна бути в метро, але впорядкована». Мер заявив, що про проблеми нинішнього метро знає не з чуток, побачивши все своїми очима, — нещодавно сам проїхав кілька станцій у столичному метро. «Якби мером не обрали, я б в метро, напевно, не покатався», — поділився він наприкінці слухань із присутніми.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати