Iномаркам готують новорічний «сюрприз»
13-відсоткову надбавку до ввізного мита можуть замінити ще більшим автозбором
Вітчизняний авторинок знову відкрився для іномарок. Нагадаємо, що з березня по 7 вересня 2009 року діяла 13-відсоткова надбавка до ввізного мита на імпортні автомобілі. За оцінками автодилерів, тепер щомісяця буде розмитнюватися 10—15 тисяч імпортних автівок (з травня по серпень ця цифра складала близько двох тисяч). Сьогодні 90 тисяч автомобілів уже знаходяться на складах в Україні й у Європі. Крім того, в липні-серпні на ринку спостерігається деяке пожвавлення продажу, зокрема з огляду на поновлення кредитування. Але радість імпортерів може тривати недовго.
Нагадаємо, що 1 вересня 2009 року в парламенті було зареєстровано проект закону №5080 «Про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування (щодо підтримки рівня зайнятості в Україні в умовах світової фінансової кризи)». Цим документом з 1 січня 2010 року терміном на три роки пропонується ввести тимчасовий збір у розмірі 10% при ввезенні та реалізації свинини, м’яса птиці, субпродуктів, м’ясних і рибних продуктів (за винятком консервів), а також при ввезенні та реалізації автомобілів і кузовів для зборки. Кошти, отримані від автомобільного збору, спрямують на надання дотацій українським виробникам автомобілів, якщо ці автомобілі були продані фізособам для власного користування, а також бюджетним організаціям і установам.
Введення нового збору не врятує вітчизняний автопром, але принесе негатив, вважає натомість голова компанії «АвтоІнтернешнл» Олена Дуніна. На її думку, про це свідчить той факт, що після введення в березні додаткової 13-відсоткової надбавки перерозподілу авторинку не відбулося, а падіння продажу імпортних і українських автівок було практично однаковим. За словами Дуніної, співвідношення кількості автомобілів, що імпортуються, з вироблюваними в Україні зберігається приблизно на рівні 40% до 60%.
А от генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко введення додаткового автозбору називає черговою спробою штучного обмеження продажу іномарок у країні. «Введення нового автомобільного збору, розмір якого може сягнути 15%, (є два варіанти законопроекту, які передбачають 10-відсотковий і 15-відсотковий збір) — це ще один крок податкового тиску на наших громадян, який є корупційною схемою, бо механізм передбачених дотацій незрозумілий, і може стати аналогом схеми відшкодування ПДВ», — вважає він. У разі ухвалення цього закону зростання цін на іномарки становитиме 20%, припускає він. Крім того, це відродить низку схем нелегального ввезення авто. «І не слід ще забувати, що під стягування цього збору, через режим вільної торгівлі, не підпадають російські автомобілі. Адже саме вони є основними конкурентами вітчизняних виробників», — резюмує гендиректор ВААІД. Якщо ж законопроект ухвалять, то, за словами Назаренка, асоціація «апелюватиме до міжнародних організацій», оскільки документ порушує норми та правила СОТ.
Прокоментувати можливі наслідки для країни від введення вищезгаданого збору «День» попросив заступника міністра економіки України Валерія Пятницького. Він сказав, що нового варіанту законопроекту зі ставкою збору 15% не бачив. Тому коментувати його не збирається. Щодо першого варіанту додав, що ознайомився з ним лише на парламентському веб-сайті. А для участі в будь-яких обговореннях з приводу впливу даного законопроекту на відносини України з СОТ автори документа його не запрошували. Що ж до можливих питань з боку СОТ до першого законопроекту, Пятницький не дав чіткої відповіді. При цьому заступник міністра зазначив: «Він (законопроект. — Авт.) у мене викликає запитання, починаючи з того, як його виконувати з погляду відповідності національному законодавству, а потім вже СОТ».
На думку заступника міністра, документ має багато норм, які незрозуміло, як трактувати. Водночас він уточнив, що якщо запропонований збір вводитиметься лише по відношенню до імпортерів, то це буде пряме порушення договорів із СОТ. Якщо ж по відношенню до всіх товарів (і для імпортних, і для національних), тоді це якийсь внутрішній податок, і слід його розглядати окремо.
Факт збільшення з 10% до 15% тимчасового автомобільного збору «Дню» підтвердив один з авторів законопроекту, голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Сергій Терьохін. «Ми подивилися на динаміку імпорту та внутрішнього виробництва — і от там взагалі необхідно було ставити 16%, але поставили 15%», — розповідає він. Однак причиною збільшення є не лише зростання імпорту. В автопромисловому секторі сьогодні працює близько 420 тисяч людей, яким дуже важливо під час кризи зберегти робочі місця, додає Терьохін.
Як пояснив виданню народний депутат, після ухвалення цього закону покупець автомобіля вітчизняного виробництва зможе розраховувати на знижку до двох тисяч євро в еквіваленті українських гривень. Але гроші із спецдержфонду, куди будуть надходити перерахування від збору, надаватимуться не фізособі, а виробнику. При цьому Терьохін зазначає, що поки діятиме збір, дивіденди не можна буде ділити, а тільки спрямовувати на збільшення статутного фонду підприємства-виробника або на виплату заробітної плати.
На думку Терьохіна, введення тимчасового автозбору не є питанням СОТ. Адже збір діятиме і для імпортерів, і для вітчизняних виробників. Тому бар’єрів для імпорту до країни немає. Однак вони можуть виникнути в зв’язку з тим, що гроші, отримані від збору, пропонується виділяти лише на купівлю автомобілів українського виробництва, вважають імпортери.
«День» попросив прокоментувати Пятницького, чи може викликати претензії до України з боку СОТ (і відповідно штрафні санкції) надання отриманих від збору коштів лише вітчизняним виробникам. «Якщо це будуть промислові субсидії, то вони в рамках СОТ заборонені», — говорить Пятницький і додає, що з цього приводу не потрібно навіть ні з ким консультуватися...