«Клієнти шукають агентів»
Чому не слід вірити пропозиціям легкого заробітку![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20090325/450-5-2.jpg)
На початку року, за даними Державного комітету статистики України, на 10 вакантних робочих місць претендувало в середньому 108 осіб. Держслужба зайнятості надає схожу статистику, де стверджується, що в січні на одну вакансію в Україні претендувало 10 громадян.
Більше того, на весну експерти зі служби зайнятості прогнозують другу хвилю звільнень. Тим часом кількість оголошень про роботу та додатковий заробіток у людних місцях столиці тільки зростає. На оголошеннях — величезні суми заробітків. І це настільки приваблює людей, що вони просто миттєво розбирають всі листівки з пропозиціями працевлаштування. Щоправда, дедалі частіше, ховаючи папірець в кишеню, людина цього соромиться. Очевидно, все-таки відчуває в цьому щось неладне — надто великі заробітки пропонуються.
«Подзвоню, просто дізнаюся, що там пропонують. Можливо, вже й вакансій не залишилося», — частіше за все так думає людина, що клює на гачок із наживкою. Але, як не дивно, коли «День» обдзвонював «грошовиті» місця роботи, ніхто не сказав, що необхідна кількість працівників уже набрана. Активно запрошували на співбесіди, навіть не цікавлячись, хто ми за фахом або чи маємо освіту взагалі. Що здивувало, відкрито називали великі суми грошей та додавали: «І це ще не межа — заробляти можна дуже багато, потрібно тільки цього хотіти».
Робота «на себе в рамках стабільної компанії, а також за вільним графіком». Зателефонуємо: чоловічий голос насамперед питає, скільки років та чи для себе я шукаю роботу. Без відповідей на ці запитання говорити далі він не хоче. Вигадуємо, що робота для чоловіка 37 років. Після цього голос на тому кінці слухавки пропонує: «Ми набираємо людей для проведення консультацій. Це вам підходить?» Питаємо представника фірми про ставку. Виявляється, її немає. Все залежить від кількості приведених людей та проведених для них консультацій.
Тут-то співрозмовник і проговорився, що фірма займається продажем біологічних добавок — заробіток залежить від того, скільки товару продаси. Від відповіді на всі інші наші запитання співрозмовник ухиляється, щоразу пропонуючи зустрітися в них у офісі неподалік метро «Тараса Шевченка». І навіть час зустрічі в нього визначений — запрошує він не тільки мене, але й інших, хто клюнув на «привабливу» пропозицію...
Ми вже звикли до того, що через мережевий маркетинг нам пропонують косметику та парфуми, біологічні добавки тощо. Але наступна пропозиція стосується підключень до інтернету. Досить відома компанія, яка надає послуги користування інтернетом, теж набирає співробітників — заробіток від того, скількох клієнтів підключиш. Тут навіть користувачів ділять на дві групи — клієнти та агенти. Перші просто підключають собі інтернет, а другі ще й починають підключати інших. Звісно, за все це фінансова винагорода — за підключення клієнта 40 гривень, агента — 120. Не забувають людину, яка шукає роботу, привабити й чотирма відсотками від трафіку, який використовує підключений ним абонент.
Але найголовніше в цьому бізнесі, як нам розповідає автор оголошення Святослав, створити якомога більше рівнів за собою, тобто залучити побільше агентів, від яких вам теж нараховується відсоток. За його словами, на останньому рівні на вас буде працювати близько трьох тисяч людей, а це 8,5 тисячі гривень тільки від використовуваного трафіку. Але відразу так багато заробляти не вдасться, попереджає Святослав. Для того, щоб отримати колосальні прибутки, необхідно потрудитися півроку, а то й рік. Хоча оголошення обіцяють величезні суми заробітку чи не одразу...
Перспективним, зручним та цікавим свій вид заробітку називає й Зоя Іванівна. «Вас цікавить здоровий спосіб життя? — перше запитання, яке від неї чуємо. — Наша компанія пропонує корисні для здоров’я товари». І знову той самий мережевий маркетинг, тільки його вже подають трохи в іншому вигляді, щоб потенційних працівників не відлякувати. Баночки з біологічними добавками носити не треба, головне — надавати інформаційні послуги так, щоб після цього клієнт пішов та купив товару на якомога більшу суму. І ця сума неабияк важлива — платять тут не за години роботи, а за результативність. «Заробляти можна від 100 доларів і до безкінечності», — наостанок додає Зоя Іванівна.
Важко повірити, що українські громадяни настільки наїв-ни, щоб вірить в цю рекламу. «Звісно, на них впливають величезні цифри, які вказуються в оголошеннях, — коментує ситуацію психолог Світлана Бернадіна. — Люди не хочуть вірити, що безкоштовний сир тільки в мишоловці».
У безвихідному становищі всі шукають роботу, яка б давала великі прибутки відразу, вважає психолог. Але невже людей не насторожують заробітні плати за роботу без кваліфікації в півтори-дві тисячі доларів в період масового безробіття та кризи?
— Ні, не насторожують, — говорить Бернадіна. — Ці люди знаходяться в стані явної або прихованої депресії. А людина, яка знаходиться в стресовому стані, вже не може адекватно оцінювати свої дії.
Крім того, вважає психолог, майже всі, хто користується цими оголошеннями, має занижену самооцінку та не має необхідної освіти.
Такі оголошення як мінімум відбирають у людини час. Адже, щоб зрозуміти, яку роботу пропонують, необхідно прийти на співбесіду, а після цього зазвичай виявляється, що ця робота зовсім не цікавить та не підходить людині. Ось нам, наприклад, вдалося натрапити на таке оголошення, де навіть не хотіли назвати вид діяльності компанії. «Якщо у вас є досвід роботи з людьми, то ваша кандидатура нам вже підходить. Записувати вас на співбесіду?» — заявили нам в «міжнародній компанії», якій на роботу потрібна людина, яка б «вела прийоми, консультації, планувала зустрічі тощо». При цьому в оголошенні зарплата указується в умовних одиницях. Коли ми засумнівалися й перепитали в «роботодавиці», чи це справді так, то вона відповіла розгублено й неоднозначно: «Ну, ви ж доросла людина...»
Чому ж в оголошеннях відразу не вказується вид діяльності? Мало того, — про це навіть не завжди хочуть говорити по телефону, наполягаючи на зустрічі. На думку психолога Світлани Бернадіної, це робиться для того, щоб заінтригувати людину, а коли вона вже згодиться прийти на зустріч, то нею займаються зазвичай навіть не одна людина, а ціла група. Не виключає психолог навіть можливого кодування оголошень — будь-яку інформацію можна дуже просто запрограмувати для того, щоб вона підсвідомо вплинула на трохи наївну людину. Для цього існують спеціальні техніки.
Якщо людина потрапила «на гачок» подібного «лохотрону», є два варіанти розвитку подій. Або з людини візьмуть «стартовий внесок» із обіцянками довести «до отримання результату» (тобто «до великого прибутку»), а потім пояснять, що в інших усе виходить, а в неї — чомусь ні. Мовляв, це не її покликання. Гроші, звичайно, ніхто не поверне — з нею ж «займалися»... Або людину просто використають як безкоштовну робочу силу — це так званий випробувальний термін, тільки за який не заплатять ані копійки, хоча обіцяли просто неймовірні гроші.
Щоб не втрачати власний час і кошти, психолог рекомендує наступне: якщо ви потрапили в складну ситуацію і вам потрібна робота, то звертайтеся в спеціальні служби — центри зайнятості. А якщо вже надумали скористатися рекламними оголошеннями, які пропонують роботу, то хоч проконсультуйтеся з психологом. «Я особисто дуже добре знайома з мережевим маркетингом, і нічого проти нього не маю, — говорить Бернадіна. — Але потрібно бути добре підготованим, щоб при зустрічі задати необхідні запитання».
ДО РЕЧI
Піднята проблема має ще один аспект — незаконне розміщення рекламних оголошень в метро та інших громадських місцях. «Повинні бути відповідні служби, які б зривали незаконно розміщені оголошення, дзвонили за вказаними телефонами та штрафували порушників», — вважає психолог Бернадіна. Таким чином, стане менше оголошень, — а відповідно, і менше людей буде на них «попадатися»...