Нелегальні «шашки» заберуть із доріг
Експерти: «Через тіньовий ринок таксі український бюджет щороку недоотримує приблизно 1,5 мільярда гривень»Ринку таксі пишуть нові правила гри. Як розповідають учасники таксомоторних перевезень, «чорновий» варіант законопроекту «Про перевезення на таксі» підготував Департамент автомобільного транспорту Міністерства інфраструктури України. «Робота міністерства зосереджена на створенні цивілізованих правил діяльності на ринку автотранспортних послуг і узгоджується з громадськими організаціями таксистів в Україні», — сказано в повідомленні Мінінфраструктури про підготовку нового законопроекту. У відомстві обіцяють чітко визначити в новому документі основні терміни, які регулюють сферу перевезень на таксі, а також права та обов’язки перевізника, замовника і водія таксі. Замість ліцензій планується запровадити дозвіл на автомобіль таксі та дозвіл на діяльність інформаційно-диспетчерської служби, які видаватимуть у місцевих дозвільних центрах.
Це вже не вперше влада намагається узаконити правила гри на ринку таксі, бо його тіньова складова суттєво переважає. «За оцінками експертів, до 90% ринку працює в «тіні», інші ж фахівці зазначають, що лише 51,4 тисячі автомобілів таксі мають ліцензійні картки, тобто 23,4% задіяних транспортних засобів», — цитує «Економічна правда» автора законопроекту директора Департаменту автомобільного транспорту Мінінфраструктури Дмитра Петухова.
За словами ж голови Професійної спілки таксистів Василя Попика, наразі ситуація на ринку таксі викликає серйозне занепокоєння: більшість таксі навіть за наявності ліцензійної картки працюють у «тіні», не виконуючи норми безпеки при перевезенні пасажирів. Крім того, заважають нормальному розвиткові ринку й так звані «граки» «Бюджет щомісяця недоотримує понад 100 мільйонів гривень, у рік це приблизно 1,5 мільярда гривень», — зазначив він. При цьому перевірити «нелегалів» дуже складно.
Саме ці проблеми й покликаний вирішити законопроект. У понеділок мала відбутися його презентація та обговорення за участю віце-прем’єр-міністра Олександра Вілкула, міністра інфраструктури України Володимира Козака, голови парламентського комітету з питань транспорту та зв’язку, колишнього віце-прем’єр-міністра транспорту та інфраструктури Бориса Колеснікова та інших народних депутатів, а також представників громадських організацій. Однак обговорення не відбулося. Із невідомих причин засідання відмінили за кілька годин до початку. За інформацією «Дня», нову дату розгляду «чорнового» законопроекту призначено на кінець цього тижня. А поки учасники ринку таксі резюмують, що підготовлений міністерством чорновий варіант законопроекту викликає багато запитань і зауважень.
КОМЕНТАР
Андрій АНТОНЮК, голова правління Всеукраїнської громадської організації «Українська таксомоторна асоціація»:
— Проблема перевезень пасажирів на таксі в Україні існує давно. І вже мало хто вірить у її розв’язання. Певна надія з’явилася навесні 2012 року, після заяв тодішнього міністра інфраструктури Бориса Колеснікова, який запропонував внести відповідні законодавчі зміни у зв’язку з проведенням в Україні Євро-2012. Колесніков тоді наголошував на трьох основних моментах: право організації міських ринків перевезень пасажирів на таксі передати органам місцевого самоврядування; у кожному автомобілі має бути таксометр (не обов’язково фіскальний); після кожної поїздки пасажирам має обов’язково видаватися розрахунковий чек, який підтверджує платну поїздку в таксі.
Багато перевізників повірили заявам міністра і почали оновлювати свої автомобілі: як правило, всі намагалися купувати білі машини за прикладом SKY-TAXI, почали встановлювати таксометри. Тобто готувалися до проведення довгоочікуваних реформ.
Однак коли виконавці завдання міністра (Департамент автомобільного транспорту) представили проект закону, який написали, то документ виявився геть не таким, як про нього розповідало керівництво Мініфраструктури і на який сподівалися перевізники. Він виявився вкрай протилежним. У робочій версії, представленій за особистим підписом директора Департаменту автомобільного транспорту Мінінфраструктури Дмитра Пєтухова, усі заяви міністра і попередня ідеологія перекручені. Проект закону виявився дуже корупційним і непрозорим. Таке враження, що його писали працівники департаменту не в інтересах пасажирів, перевізників і держави, а в інтересах сьогоднішніх нелегальних посередників, які маскуються під виглядом диспетчерських служб «таксі». Кому це потрібно? Хтось хоче загнати всіх перевізників на таксі за допомогою законів під інформаційно-диспетчерські служби і зобов’язати людей сплачувати їм в обов’язковому порядку комісію 10-20% із кожного виконаного замовлення?
ВГО «Українська таксомоторна асоціація» розробила законопроект, який був зареєстрований у Верховній Раді народним депутатом Шевчуком О. Б. 16 жовтня 2012 року за №11354. Ось основні моменти нашого законопроекту:
♦ міські ринки таксі, як елемент транспортної інфраструктури кожного окремого міста, мають організовувати місцеві органи самоуправління;
♦ у кожному місті мають діяти єдині міські тарифи визначення вартості проїзду (в кожному місті може бути різний тариф), які повинні розраховуватися міськими саморегулівними організаціями перевізників на таксі на основі визначеної Мінінфраструктури методики і погоджуватися місцевою владою;
♦ обов’язково таксометр у кожному автомобілі та чек після кожної поїздки для пасажира. Якщо не дають чека, то пасажир не зобов’язаний розраховуватися.
Ключовим моментом у нашому законопроекті — пасажир та перевізник, а роль диспетчерських — мінімальна, як і в усьому світі, бо це додаткова послуга і додатковий допоміжний сервіс, який не є перевізником, а звичайним посередником.
У розробленій концепції та чорновому варіанті законопроекту Мінінфраструктури «Про таксі» ситуація протилежна. Департамент автомобільного транспорту Мінінфраструктури намагається зробити центральним гравцем на ринку перевезень посередницькі структури — центральні диспетчерські служби, які не є перевізниками, не мають машин, по закону і логіці не несуть відповідальності ні перед пасажиром, ні перед перевізником. Цією концепцією та законопроектом усіх таксистів хочуть загнати в диспетчерські служби, яких навіть може бути лише одна в місті! Чиновники хочуть законодавчо зобов’язати простих перевізників сплачувати диспетчерським-посередникам в обов’язковому порядку комісію 10-20% із кожного виконаного замовлення. А це суперечить Господарському кодексу і свободі підприємницької діяльності. Хто не захоче працювати з диспетчерськими, тим, кому відповідно до цього законопроекту загрожує штраф до 1700 гривень. Чому ми проти диспетчерських служб? Потрібно прибирати цих нелегальних посередників, а не намагатися узаконити їхні тіньові схеми, слід зводити їхню роль до мінімуму. Це здешевить перевезення, бо сьогодні диспетчерська служба знімає по 10-20% комісії з кожного замовлення.
У Мінтрансівському законопроекті міститься пункт про встановлення такого засобу вимірювання, як АРМТ (китайський планшет з функціями не більше мобільного телефона). Його хочуть нав’язати кожному перевізнику, хоч в Україні він навіть не сертифікований, невідома його вартість, і він не може роздруковувати чеків. У законопроекті ще багато «ляпів».
І один із таких суттєвих — дозвіл на перевезення людей у таксі може купити у міської влади не лише перевізник, а й диспетчерська служба, яка не має власних автомобілів. Законопроект передбачає щоквартальне суттєве подорожчання дозволу на таксі. Хтось хоче купити на початковому етапі дозволи на таксі через диспетчерські служби, щоб потім через них торгувати цими ж дозволами або здавати їх таксистам в оренду.