Перейти до основного вмісту

Несподівані успіхи річкового флоту

Експерти — про те, як довго триватиме бум перевезень на Дніпрі
26 липня, 18:45
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Вантажні перевезення внутрішніми водними шляхами України впевнено зростають. Так, за даними Річкової інформаційної служби, за перше півріччя 2018 року обсяг перевезень Дніпром зріс на 14,1% в порівнянні з аналогічним періодом 2017-го — до 2,965 млн тонн. Причому і минулий рік продемонстрував зростання: самим лише Дніпром перевезли понад 8 млн тонн вантажів, що на 25,9% більше за попередню навігацію (6,4 млн тонн), ще 423 тис. перевезла Південним Бугом компанія «Нібулон», яка має там зернові термінали та сама проводить днопоглиблення.

Такі показники дають привід для радості, адже, як відомо, потенціал українських річок використовується далеко не повною мірою, хоча такий вид перевезень більш екологічний, ніж перевезення автотранспортом, знімає навантаження на дороги, а в умовах традиційних проблем на українській залізниці (нестача рухомого складу тощо) стає гарною альтернативою.

«ЛОЖКА ДЬОГТЮ» У РІЧЦІ...

Щоправда, експерти відразу звернули увагу на те, які саме вантажі дали нове зростання показників. «Основний приріст перевезень цього року відбувся за рахунок групи вантажів під назвою «Будівельні матеріали та інші вантажі». Більшу частину цієї групи складають перевезення піску, який намивають у Дніпрі. А от частка високомаржинальних вантажів знизилася. Ми ростемо в основному за рахунок «річкових» вантажів — тих, які не можуть перевозитися інакше. У той же час нові вантажі з прилеглих до Дніпра регіонів практично не залучаються», — зауважив консультант «ЦТС-Консалтинг» Андрій ІСАЄВ.

Справді, будівельні вантажі склали 1,692 млн тонн, це + 39,6%, зросли на 20% перевезення нафтопродуктів — до 27 тис. тонн А от обсяги перевезень металопродукції знизилися на 0,9% — до 445,7 тис. тонн, зернових — на 12,5% — до 799,8 тис. тонн. Крім того, за перше півріччя минулого року Дніпром було перевезено понад 1000 контейнерів (а за рік — 1948 одиниць), а цього року — поки жодного. У випадку із металопродукцією причиною може бути власне зниження експорту. Що стосується зернових вантажів, то тут роль відіграло погіршення урожаю.

А от контейнери, судячи з усього, перейшли на залізницю. Адже вже навесні минулого року почав працювати в тестовому режимі, а восени вже повноцінно запрацював спільний проект групи терміналів ТІС акціонерної судноплавної компанії (АСК) «Укррічфлот» і контейнерного перевізника MaerskLine — контейнерний поїзд між містами Дніпро та Південний (де розташований глибоководний порт). Дистанцію в 630 кілометрів поїзд із сотнею TEU долає за 19 годин, що в чотири рази швидше від звичайних поставок залізницею. До цього ж «Укррічфлот» активно працював із тим самим ТІСом, судном доставляючи контейнери з річкового порту в Дніпрі для перевантаження на більше судно. При тому перевозити контейнери таким чином увесь рік не дозволяє закриття навігації на річці Дніпро взимку.

РАЙДУЖНІ СПОДІВАННЯ

Втім, цей рік все ж таки має бути для «річників» вдалим. За інформацією Центру транспортних стратегій, ключові гравці на Дніпрі, «Укррічфлот» та «Нібулон» планують збільшити обсяги перевезень. «Укррічфлот» розраховує на 3 млн тонн (минулого року перевіз приблизно 2,5 млн тонни). В основному це будівельні матеріали, металопродукція тощо. Зокрема, обіцяє не лише досягнути минулорічних показників, а й перевершити їх один із постійних клієнтів «Укррічфлоту» — металургійний комбінат «Запоріжсталь». Минулого року відправив через Запорізький річковий порт 573 тис. тонн продукції, цього року планує відвантажити 600 тис. тонн. «Нібулон» має намір перевезти 3 млн тонн протягом 2018/2019 маркетингового року. Левова частка — зернові, плюс — нові для зернотрейдера вантажі інших компаній. Минулого року компанія перевезла річками приблизно 2 млн тонн.

Більше того, вже збільшився флот під українським прапором, який може перевозити у каботажі зерно. По-перше, продовжує будувати свій річковий флот і «Нібулон», який має найбільший флот, здатний перевозити річками зернові вантажі. Минулого року він спустив на воду три буксири та три баржі, які здатні перевозити по 2000 тонн зерна. Цього року флот компанії поповнили два нових буксири та два несамохідних судна змішаного плавання вантажомісткістю 5 тис. тонн. Якщо раніше завод «Нібулон» міг будувати судна не більше 70 м, то  після реконструкції підприємства стало можливим будівництво суден довжиною до 101 м. Наразі ведеться робота із будівництва одразу чотирьох буксирів та несамохідного судна.

А по-друге, своїм флотом почали обзаводитися й компанії, які займаються експортом зернових. Так, наприкінці минулого року компанія Grain Transshipment LLC придбала в Європі два буксири-штовхачі змішаного плавання (ріка — море) потужністю 2400 кінських сил. Вони можуть виконувати буксирування вантажу до 10 тис. тонн, а осадка дозволяє вивозити вантаж практично з будь-якого гирла Дніпра. Зараз їх модернізують на СП «Дунайсудосервіс» у Ізмаїлі. Є також менш потужний буксир. Вже чекає виходу баржа, яку модернізували під перевезення зернових із баржі-площадки (такі призначені для перевезення будівельних матеріалів, вугілля тощо) завдовжки більше 73 м з осадкою 1,8 м і місткістю 1000 тонн. «Ми завершуємо розробку свого проекту з будівництва барж і скоро почнемо будувати їх», — обіцяє комерційний директор компанії Євген ІГНАТЕНКО.

Два буксири придбав у Північній Європі «Гермес-Трейдинг», який має зерновий термінал у Світловодську. Як повідомив «Дню» керівник компанії-експортера Юрій СКІЧКО, «гермесівці» сподіваються задіяти ці буксири вже цього експортного сезону. Наразі буксири проходять ремонт і модернізацію. «Для нас це новий вид діяльності, тому ми вчимося, набиваємо гулі. Ми вдячні тим спеціалістам, які допомагають нам порадами, вдячні судноремонтникам, які докладають максимум зусиль», — зазначив Скічко. «Акціонери компанії прийняли рішення придбати чотири баржі. Ми розраховуємо, що це дозволить нам перевозити власним флотом зернових і олійних близько 100 — 120 тис. тонн на рік, заготовлених, перш за все, на Світловодському річковому терміналі, а також з інших річкових терміналів», — повідомив він. «Баржі для перевезення зернових вантажів знайти не просто, доводиться шукати де тільки можна. Ми переглянули півсотні варіантів, і зараз ведемо переговори щодо закупівлі тих, які нам підходять», — додав Юрій Скічко.

Це знакові повідомлення для ринку, адже зернотрейдери без власного флоту (а це всі, за винятком «Нібулону») чекали на прийняття Верховною Радою законопроекту «Про внутрішні водні шляхи», який допустив би до каботажних перевезень судна під іноземним прапором. Це дешевше, ніж утримувати флот під прапором вітчизняним. Каботажні перевезення зернових цікавлять зернотрейдерів як варіант доставки зерна до українських морських портів, де зерно перевантажують на більші судна, формуючи потрібні судові партії. Навесні законопроект нардепи не прийняли, наразі він чекає наступного розгляду, як й інші «річкові» законопроекти — є ще законопроект, який лобіює «Нібулон», який допуск до каботажу «іноземців» не передбачає, а нещодавно зареєстрували альтернативний законопроект, який, за задумом, має задовольнити як «Нібулон», так й інших гравців. Проте ці компанії стали інвестувати у річковий флот навіть за відсутності більш сприятливих умов.

Окрім зернових, на річку цього року виходять і нові вантажі. Так, навесні компанія «Одеса Агрохім» вперше для себе доставила по річці мінеральні добрива. Наливний танкер пройшов з Херсона до Запоріжжя. До цього компанія, яка імпортує добрива з Єгипту, Болгарії та Румунії, вивантажувала їх у Херсонському порту, а далі везла наземними видами транспорту. Як повідомив директор компанії Тарас ІВАЩЕНКО, минулого року «Одеса Агрохім» придбала та відремонтувала наливний танкер місткістю 600 тонн. Тепер компанія планує постачати добрива річкою до Кременчука та інших річкових портів.

У Мінінфраструктури очікують, що за сприятливих умов обсяг перевезень річковим транспортом уже в найближчі три роки збільшиться до 15 мільйонів тонн.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати