Перейти до основного вмісту

Почалася осіння хуртовина цін. Поки що - на пальне

30 жовтня, 00:00

Початок

З цього можна зробити висновок, що рівень інформованості простих громадян у нашій країні, навіть у життєдайних питаннях, не надто високий. Адже ціни на бензин - це завтрашня вартість хліба, молока, масла й далі, далі...

А що думають з цього приводу в Мінекономіці? У відповідному відділі пояснили, що для отримання грунтовної відповіді нам слід письмово звернутися до міністра. Але не хотілося отримувати пояснення за місяць, коли ціни, можливо, вже почнуть зростати, й ми попрохали дати неофіційне роз'яснення. Якщо викладати коротко, то воно звелося до так званих передінфляційних очікувань у постачальників, пов'язаних з можливим збільшенням акцизу, хоча відповідного акту ще немає.

Інформатор з Верховної Ради цю думку підтвердив. Дійсно, в попередньому порядку денному наступного тижня, а конкретно - у вівторок передбачається розглянути в другому читанні закон про зміни й доповнення до закону про ставки акцизного збору та ввізного мита на деякі товари й продукцію, в тому числі й на бензин. Пропонується встановити пільгові й повні ставки. На нижчі гатунки бензину акциз дорівнюватиме 8-15 екю за тонну, на середні - від 15 до 20, на вищі (А94 - А98) - від 15 до 40 екю за тонну.

Джерело висловило припущення, що постачальникам нафтопродуктів вже відомо про ці ставки, й вони відповідно відкоригували ціни. А коли акцизи таки введуть, то вони зроблять це вдруге.

Ця версія не була підтверджена в розмові з віце-президентом Всеукраїнської асоціації працівників підприємств нафтопродуктозабезпечення Василем Думенко, який навіть не знав про існування такого проекту. Натомість він назвав шість причин, які дивним чином збіглися в часі й призвели до такого значного зростання цін.

Першою він назвав введення закону про податок на прибуток, у якому поняття офшорних зон трактується в розумінні країн, з якими не укладено угод про недопущення подвійного оподаткування. Такі угоди, виявляється, не діють відносно найбільших країн - постачальників нафтопродуктів - Литви та Росії. Отже, на 15% від вартості закупленого в цих офшорних зонах бензину накладається 30% податок на прибуток. І надзвичайно дивно, що підписану ще в січні 1996 р. угоду з Литвою її Сейм тут-таки ратифікував, а ми ще й досі зволікаємо.

Далі В.Думенко назвав номер постанови Кабміну (1078), якою з 18 листопада при оформленні підакцизної декларації вводиться попередня сплата за вантаж, який ще не прибув на митну територію України. Митники, що мають визначити механізм справляння цього платежу, вперто мовчать. Це нервує підприємців, як і будь-яка невідомість, і змушує про всяк випадок підвищувати ціни.

Податкова служба, за словами В.Думенка, взагалі все більше перетворюється на напівтаємну організацію, яка часто-густо керується одній їй відомими документами під грифом "для службового користування". На підтвердження він послався на інструкцію, що дозволяє видачу відкріплень для розмитнення лише як виняток. З огляду на це контракти лежать мертвим тягарем тижнями та, як наслідок, зменшується обсяг пального, що ввозиться в Україну.

Майже ведмежу послугу зробила споживачам нафтопродуктів податкова поліція, розпочавши полювання на контрабандний бензин. Дійсно, 20-30 фірм, що продавали його в Києві невеликими партіями по 200-300 тонн, пішли з ринку. Та, за словами В.Думенка, щось не чути, щоб когось з керівників цих фірм було притягнуто до відповідальності. Водночас перевіркам були піддані майже всі фірми, що працюють легально й законно. Як не дивно, поліцаїв при цьому було проінструктовано по-різному. В одних випадках вони отримали команду буквально розчавити організації, які перевірялися, в інших - зізнавалися, що їм треба знайти порушення лише для звітності, у третіх - вимагали добровільної згоди на штрафні санкції, погрожуючи тривалими перевірками, які можуть зробити банкрутом будь-яку комерційну структуру. В усякому разі часу на роботу вже не залишалося, й, вірогідно, саме через це обсяг завезеного в Україну бензину суттєво скоротився.

Не можна нехтувати, відзначив В.Думенко, й зменшенням пропозиції бензину на українському ринку через дальше скорочення виробництва й зупинку вітчизняних нафтопереробних заводів, а також через ремонтні роботи на заводах у Можейкяї та Москві.

А взагалі, підбив підсумки в нашій розмові В.Думенко, не можна виключити й спробу розчистити український ринок для великих іноземних компаній за схемою, яка вже застосовувалася в Литві. Спочатку для вітчизняних підприємств створюються нестерпні умови, що призводить до банкрутства меших компаній, а більш потужні - просто йдуть з ринку. Далі уряд вживає невідкладних заходів для підтримки вітчизняного бізнесу. Але підтримувати вже нікого. Тоді на ринок приходять потужні іноземні фірми й захоплюють його, встановлюючи ціни такі, які вони забажають. До речі, зауважив В.Думенко, в Європі літр бензину коштує долар. Отже, наш ринок, де поки що дають за 1 л півдолара, можна вважати дуже перспективним для іноземців.

І тут пригадуються слова одного з водіїв: "Про це підвищення треба спитати в нашого уряду".

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати