Торгівлю «вибілять»
Восени депутати хочуть ухвалити закон, який виведе з «тіні» 40% роздрібних продаж
Після літніх канікул парламент розгляне в другому читанні законопроект «Про внутрішню торгівлю». Про це повідомив під час круглого столу «Закон про внутрішню торгівлю: стримує або стимулює?» перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Вадим Копилов.
Нагадаємо, документ містить вимоги про проведення роздрібної та оптової торгівлі, ведення ресторанного господарства. В ньому викладено особливості організації торговельної та виробничо-торговельної діяльності; дистанційної, комісійної та мережевої торгівлі, а також торговельної діяльності на ринках та ярмарках, визначено межі державного регулювання; обмежено терміни розрахунків супермаркетів з виробниками тощо.
Ринок роздрібної торгівлі зростатиме швидкими темпами, бо доходи населення ростуть, прогнозує незалежний експерт Ігор Гарбарук. Це підтверджує і директор департаменту внутрішньої торгівлі та споживчого ринку Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Сергій Литвиненко. За його словами, найбільше торгівля розвинута в Києві — 2010 року товарообіг становив 23,9 мільярда гривень, у Донецькій (11,5 мільярда гривень) та Дніпропетровській (11,2 мільярда гривень) областях. Минулого 2010 року працювали 2758 ринків, які дали 900 тисяч робочих місць, додає він. Частка ж супермаркетів у роздробі — 50% по всій країні, деталізує Гарбарук. Світовий досвід показує, каже експерт, що чотири або шість мережевих операторів рано чи пізно триматимуть 60—80% роздрібного ринку.
РОЗДРІБНА ТОРГІВЛЯ НА ТРЕТЬОМУ МІСЦІ В РЕЙТИНГУ НАПОВНЕННЯ ДЕРЖБЮДЖЕТУ
Тож нові правила гри для торгівлі давно актуальні. Проте депутати за три роки спромоглися лише в першому читанні прийняти обіцяний «кодекс честі» для торгівлі. Але до кінця 2011 року ситуація змінитися, переконують урядовці, бо підстав для цього більше ніж досить. Як зазначає перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України, роздрібна торгівля сьогодні демонструє відновлення зростання після кризи. Протягом 2005—2008 років роздрібний товарообіг, за інформацією Копилова, збільшився на 24,4%, 2010 року — на 7,7%, а в січні — травні 2011 року — на 15%. Загалом роздрібна торгівля посідає третє місце за наповненням бюджету: дає 10—12% всіх надходжень до державної скарбниці. На перший погляд, ситуація радує, каже Копилов, але за підрахунками 40% роздрібної торгівлі перебуває в «тіні». Тож потрібен закон, який зможе «відбілити» торгівлю.
Він сприятиме й збільшенню показника забезпечення населення торгівельними площами, переконують урядовці. Зокрема, законопроект передбачає збільшення цього показника найближчими роками до 319 квадратних метрів на одну тисячу жителів зі 184,2 квадратних метрів.
УРЯД ХОЧЕ ЗОБОВ’ЯЗАТИ ПРОДАВЦЯ І ВИРОБНИКА ПОПЕРЕДЖАТИ ПОКУПЦЯ ПРО ЗРОСТАННЯ ЦІНИ ЗА 30 ДНІВ
На думку начальника головного управління внутрішньої торгівлі і побутового обслуговування населення КМДА Ігоря Шовкуна, підготовлений законопроект принесе позитивні зміни і споживачеві. Зокрема, це пункт про попередження виробниками та постачальниками покупця про зростання ціни товару за 30 днів. До мінусів чиновник відніс відсутність в тексті законопроекту поняття соціально значущих продовольчих товарів. Шовкун також пропонує доповнити новий торговий «кодекс честі» ще пунктом про атестацію закладів торгівлі. Сьогодні, говорить він, законом це не передбачено. «Однак і торговельні мережі, і заклади, і ресторанні господарства повинні мати відповідний рівень і бути атестованими», — сказав Шовкун. Аби створити таку категоризацію торговельних закладів, необхідно розробити певні стандарти й вимоги та оприлюднити ці критерії, додав він.
«Має бути взаємна відповідальність ритейлора та виробника, за якість товару, який продається», — озвучує наступну пропозицію до закону «Про внутрішню торгівлю» директор з маркетингу ООО «Ясен світ» Наталія Власнюк. Відсутність такої норми, продовжує вона, перешкоджає чесній конкуренції та звужує права споживача на якісний товар.
«Я не побачив дуже серйозних позитивних змін для себе, як виробника, — дає оцінку законопроекту для «Дня» генеральний директор компанії «Три ведмеді» Дмитро УШМАЄВ. — По-перше, мають бути конкретні часові обмеження для торговельних мереж з оплати поставленої продукції. По-друге, нічого не сказано про умови зберігання продукції в магазинах. І якщо виробник постачає якісний продукт до магазину, а покупець унаслідок неправильного зберігання продукції в цьому ж магазині купує вже неякісний продукт, то покупець звертається зі скаргами до виробника, а не на місце покупки».
Загалом же, на думку вітчизняного виробника, завдання цього закону — не регулювати роздрібну торгівлю, а виставити межі у відносинах між споживачем, продавцем та виробником. У майбутньому торговельні мережі матимуть ще більше влади, каже Ушмаєв, тому якщо держава хоче підіймати економіку, то повинна дбати про підтримку свого виробника. Тобто має бути такий собі протекціонізм, можливо, тимчасовий, підсумовує він.