Перейти до основного вмісту

ВІСТІ З РЕГІОНІВ

05 жовтня, 00:00

ОДЕСА

Усього третина одеських підприємств, що раніше числилися в «групі ВПК», продовжують зі всіх сил боротьбу за виживання, повідомляє кореспондент «Дня» Михайло АКСАНЮК . І хоч одному з найдосвідченіших одеських промисловців, гендиректору НПО «Оріон» Миколі Кущаку поки що вдається втримувати «на плаву» утричі скорочений колектив флагманського підприємства групи, від минулої впевненості лідера в успіху господарювання не залишилося й сліду.

Продукція підприємства, починаючи від «конверсійної» 38-літрової фляги з-під молока до компресорів холодильника і кондиціонера новітньої моделі «ЗАЗу», — як і раніше, користується попитом. «Споживачів — довга черга»,— не без гордості відзначають у відділі збуту. Однак розплатитися більшості нічим: все частіше й частіше пропонований варіант — бартерні операції: м'ясо, крупи, нафтопродукти, взуття... Виручають угоди із зарубіжними партнерами.

Замучили подібні проблеми і виробничників «Нептуна», «Іпсилона», «Темпу», проектно-конструкторські колективи «Веги», «Граніту», «Шторму» та інших так званих «ящиків». Щоправда, енергійне керівництво «Шторму» знайшло замовників на свою продукцію навіть у Китаї і зараз, завдяки успішним операціям, різко збільшує об'єми робіт. Але це, швидше, виняток з правил.

«Нинішня влада так і не зуміла створити умови для функціонування сучасного промислового виробництва. Докір у цьому я прямо адресував Президенту Кучмі на з'їзді УСПП, — не приховує розчарування директор «Оріону» М.Кущак. — Поки не буде змінена система орієнтацій і не взято за основу розвиток середнього промислово-товарного виробництва, здатного самостійно розробляти, а не закуповувати за кордоном сучасні новітні технології, виходу з кризи чекати не варто. Поки що я залишився незрозумілим на вищому державному рівні. Однак сподіваюся: не сьогодні — так завтра здоровий глузд переможе. Зрештою, ми не чекаємо цього, склавши руки: готуємо нові конкурентоспроможні проекти».

ЛЬВІВ

У Львові цехи концерну «Лорта» поки що хоч і не на повну потужність, однак працюють, повідомляє кореспондент «Дня» Олександр СИРЦОВ. За словами голови профкому Ігоря Кулачковського, до 1991 року тут працювало близько 14 000 працівників. Нині в постійному режимі задіяно до 1800 чоловік. Іще близько 3000 працівників викликають на роботу, коли є потреба. Зауважимо, що йдеться про підприємство ВПК, яке колись було найбільшим у Львові. Нині ж на виробництві військової продукції задіяно лише незначну частину потужностей підприємства. Профспілковий лідер не надто оптимістично налаштований щодо майбутнього підприємства. До кінця року «Лорта» має замовлення. А що в концерні робитимуть 2000 року, залишається загадкою. Принаймні надій на українське Міністерство оборони тут покладають небагато. Водночас підприємству так і не вдалося налагодити виробництво товарів народного вжитку.

МИКОЛАЇВ

«Якщо враховувати, що військових замовлень на заводі практично не залишилося, то тепер у нас стовідсоткова «конверсія», — заявив кореспонденту «Дня» Данилу КЛЯХІНУ головний будівник замовлень ДП «Чорноморський суднобудівний завод» Олександр Аптекар. — Сама ж програма конверсії тихо і мирно відійшла в небуття разом зі своїм автором — Михайлом Горбачовим».

Чорноморський суднобудівний завод у часи існування СРСР був одним із найбільших підприємств ВПК: замовлення «оборонки» тут становили порядку 90% загального обсягу виробництва — переважно військові кораблі, в тому числі й авіанесучі крейсери. Перехід на «конверсійні рейки» особливих благ заводу не приніс: замість казанів для камбузів тут почали штампувати казани для громадського харчування, обладнання для цукрових заводів... У порівнянні з військовими обсягами це були крихти. Не виручило і цивільне суднобудування: вже декілька років на підприємстві мляво стоять дев'ять риболовецьких траулерів — у потенційних покупців немає грошей для їх придбання, а будувати наступні, не реалізувавши попередні — безглуздо. Збитковою виявилась і серія танкерів для грецької компанії «АВІН».

Парадокс, але завод, що припинив виконання військових замовлень на початку 90-х, зараз виживає... за їхній рахунок. Єдине джерело надходження коштів на підприємство — гроші за важкий авіанесучий крейсер «Варяг», що будувався для радянського флоту і був проданий минулого року компанії «Чонг Лот» із Макао.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати