Вийти з кризи може допомогти... «хенд-мейд»
Парламент зобов’язав Кабінет Міністрів протягом шести місяців затвердити перелік видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрійНародні депутати законодавчо визначили поняття «креативна індустрія», зобов’язали Кабінет Міністрів визначити відповідні види економічної діяльності в цій сфері.
За відповідний закон «Про внесення змін до закону України «Про культуру» (Законопроект № 6738) проголосували 226 народних депутатів на пленарному засіданні у вівторок.
Український парламент визначив креативну індустрію як перелік видів економічної діяльності, в яких є потенціал до створення доданої вартості і робочих місць через культурний або креативний вираз, а їх продукти і послуги — результатом індивідуальної творчості, навичок і талантів.
Проект закону з трибуни українського парламенту представив голова Комітету з питань культури і духовності, депутат «Народного фронту» Микола Княжицький.
За його словами, «креативні індустрії» — це рушійна сила економіки XXI століття, але вона поза законодавчим врегулюванням.
«Відсутність законодавчо встановленого терміна «креативні індустрії», який щороку застосовується в країнах ЄС, є переліком видів економічної діяльності, що мають потенціал для створення доданої вартості та робочих мість через культурне, мистецьке або креативне впровадження. Їхні продукти і послуги є наслідком індивідуальної творчості, навичок і таланту», — пояснив Княжицький.
У документі вказано, що до пріоритетів у сфері культури додали «охорону, заохочення та підтримку культурного розмаїття як одного з найважливіших чинників сталого розвитку».
У прикінцевих та перехідних положеннях закону народні депутати визначили, що Кабінет Міністрів повинен протягом 6 місяців з дня набуття чинності законом затвердити перелік видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій.
У документі визначається, що «креативні індустрії» є переліком видів економічної діяльності, що мають потенціал до створення доданої вартості та робочих місць через культурне (мистецьке) та/або креативне вираження, а їх продукти та послуги є наслідком індивідуальної творчості, навичок і таланту. Згідно з класифікацією ЮНКТАД (Конференція Організації Об’єднаних Націй з торгівлі й розвитку — United Nations Conference on Trade and Development — UNCTAD) до креативних індустрій відносяться: традиційна культура: творчі ремесла, декоративне-прикладне мистецтво, фестивалі; культурні пам’ятки: бібліотеки, археологічні пам’ятки, музеї, виставки; аудіовізуальні медіа: кінематограф, телебачення, радіомовлення; медіа: програмне забезпечення, відеоігри; дизайн: мода, графічний дизайн, промисловий дизайн, дизайн інтер’єру; креативні послуги: культурні і цифрові послуги, реклама; образотворче і сценічне мистецтва.
Закон набуває чинності наступного дня після публікації.
СВІТОВИЙ ДОСВІД
Поняття «креативних індустрій» уже давно увійшло в обіг світового економічної науки. Ще 2000 року в журналі Business Week уперше було введено в обіг поняття «креативної економіки», а 2001 року вийшла книжка Джона Ховкінса «Креативна економіка», яка сповістла наступ постінформаційної епохи, для якої інформація і знання — це ресурс, а рушійною силою і головною цінністю виступає творчість.
Взірцевим у питанні державної підтримки розвитку креативної економіки експерти вважають британський досвід. Саме у Великобританії для вирізнення представників креативного сектору з-поміж інших економічних суб’єктів уперше застосували спеціальні статистичні коди. Цю практику перейняли більшість країн-членів ЄС. Британський департамент культури медіа та спорту відносить до креативної економіки такі сфери: дизайн, кіно, медіа, реклама, архітектура, видавництво, ІТ, мистецтво, фото, відео.
Креативна економіка Великобританії генерує майже 10 мільйонів фунтів на годину і зростає майже на 9 % в рік. Це індустрія на 100 мільярдів фунтів. Креативна економіка США наближається до одного трильйона доларів.
Микола СКИБА, експерт з освіти та компетенцій майбутнього Українського інституту майбутнього: — Уряд і парламент із великим запізненням юридично підтвердили факт існування, активного розвитку, суспільного та економічного потенціалу такого явища як креативні індустрії. Однак лише доповнити відповідним поняттям глосарій Закону Україну «Про культуру» — вкрай недостатній крок. Зі згаданого документа жодним чином не випливає для чого потрібні креативні індустрії і як їх заохочувати. Подальші зміни мають стосуватися передусім Податкового кодексу, а також законів «Про підприємництво», «Про державну статистику», «Про інноваційну діяльність» тощо. А також — низки законів, якими регулюють регіональний розвиток. Однак ухвалений законопроект № 6738 жодним чином не обумовлює ці кроки. Прикінцеві положення обмежуються лише зобов’язанням Кабінету Міністрів «затвердити перелік видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій». Знову ж таки мета такого переліку жодним чином не окреслена, як і не обумовлена необхідність залучення зацікавлених сторін та експертів у цей процес.
Два роки тому журналісти ЛІГА.net порахували, що в Україні з 16,9 мільйона економічно активних громадян, 470 000 задіяні в сферах креативної економіки. Робітники креативних індустрій становлять усього 2,8% робочого населення. Вони приносять країні 105 мільярдів гривень, що складає 4,4% ВВП. Більшість сфер української креативної економіки перебувають в зародковому стані. Однак вони тяжіють до експортної спрямованості, оскільки місцевий споживчий ринок в Україні дуже бідний.
УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ
Про розвиток креативної економіки в Україні говорять давно, зокрема й у владних кабінетах. На думку Володимира Гройсмана, Україна має всі передумови, щоб стати «нацією стартапів», і уряд цьому сприятиме.
Прем’єр на 2-й конференції «Культура та креативні індустрії — як основа розумної стратегії розвитку малої території» в Тульчині 8 червня зазначив, що в Україні недооцінений економічний ефект культури та креативної індустрії, а тому стратегія розвитку кожної громади повинна містити цю складову. Зокрема прем’єр наголосив на успіхах українського кіно, які почалися після початку підтримки державою. Він зазначив, що кіноіндустрії виділено 1 млрд гривень, і як наслідок з’явилися нові високоякісні вітчизняні фільми, зокрема з патріотичною складовою.
За словами прем’єра, у новоствореному Фонді підтримки інновацій та стартапів вже закладено близько $2 млн. Зрозуміло, що це радше символічний жест. Для порівняння: свого часу український стартап Petcube (гаджет для розваги домашніх тварин) зібрав понад $250 тис. лише завдяки краудфандингу, а Senstone (гаджет для перетворення голосу на друкований текст) протягом 2017-го — близько $400 тис. Однак, враховуючи економічні обставини, сподіватися на рясні бюджетні потоки не слід. Тим паче що брак державної фінансової підтримки зовсім не головна проблема українських креативних індустрій, та й самі вони далеко не панацея для української економіки.
Але креативні індустрії як решта галузей економіки потребують сприятливого інституційного середовища. Якщо державні інституції не забезпечують належного захисту власності й не встановлюють прозорих та зрозумілих правих гри, розвиток будь-якої бізнес-ідеї, будь-яка підприємницька діяльність залишатимуться ризикованими. І жодних вливання з державних фондів цих ризиків не компенсують.