Як заспокоїти ціни на АЗС?
Експерти бачать порятунок в ліквідації контрабанди, фальсифікату та зниженні податків
Ціни на пальне продовжують тримати у напрузі українських автомобілістів. Власники автівок вже стомилися практично кожного дня вивчати нові цінники на українських АЗС та вкотре запитувати: «Коли це вже скінчиться?».
Схоже, турботою водіїв про подорожчання нафтопродуктів перейнялися й урядовці. Чи то з подачі Президента України, який доручив першому віце-прем’єр-міністру Андрію Клюєву негайно взяти ситуацію під контроль, чи, можливо, зіграли настрої автомобілістів, терпіння яких до цінових витребеньок на АЗС вичерпується. Тож на ринку нафтопродуктів обіцяють навести лад. Інше питання — якою ціною.
Спочатку реакція влади на подорожчання пального проявилася у формі рішення експертно-аналітичної групи з питань стабільного функціонування ринку нафти й нафтопродуктів та розвитку нафтопереробної промисловості, яка встановила верхню межу цінового коридору на бензин А-95 у розмірі 9,5 гривні за літр та на дизельне пальне 9 грн за літр.
Згодом міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко повідомив, що мито на імпортні нафтопродукти в умовах зростання цін на нафту на світових ринках вводити в Україні недоцільно. Цей факт важливий для стабільної цінової ситуації на ринку, адже, за оцінками експертів, у разі введення такого мита, імпортний бензин подорожчав би на 1,3 гривні за літр, а дизельне пальне — на 0,8 гривні за літр.
Пішовши на певні поступки операторам ринку, влада нагадала: в разі нечесної гри з цінами може використати й «батіг». Так, на підсумковій прес-конференції, присвяченій першому року діяльності Кабміну, його очільник Микола Азаров прозоро натякнув: АЗС, які продають бензин дорожче граничної ціни (встановленої експертно-аналітичною групою. — Авт.) може закрити Антимонопольний комітет України (АМКУ). При цьому Азаров послався на успішний досвід подібної практики в США.
Щоправда, рішучих кроків головного контролера української економіки — АМКУ — сьогодні не видно. Не надходила інформація й щодо попередніх розслідувань на ринку бензину. Відомо лише, що АМКУ відклав прийняття рішення щодо притягнення до відповідальності основних учасників ринків пального за стрімке підвищення цін на бензин марок А-95 і А-92 в кінці 2010 року і в перші дні 2011 року. За словами державного уповноваженого АМКУ Миколи Бараша, причиною стало отримання від операторів додаткової інформації, яку потрібно вивчити. Якщо ж факти змови буде доведено, то, як заявляв раніше Бойко, нафтотрейдерів можуть оштрафувати на суму до одного мільярду гривень.
Ринок на все це відреагував миттєво. Однак оцінка реакції урядом дещо відрізняється від експертної. Так, за даними прес-служби Мінпаливенерговугілля, 80% АЗС продають бензин А-95 за ціною, нижчою за 9,5 гривень за літр. За даними ж компанії UPECO, роздрібні ціни на бензин в Україні також призупинили зростання, але показники інші: середня вартість А-95 знизилася на копійку — до 9,6 гривні за літр. Найвища ціна бензину даної марки, за даними експертів — в Донецькій області. Там він коштує 10,3 гривні за літр. А найдешевше заправитися 95-м можна на Київщині — за 9,29 гривні за літр.
Аби «заспокоїти» ціну на пальне на вітчизняних АЗС, уряд планує долучити НАК «Нафтогаз України». Остання має додатково закупити сировину для виробництва вітчизняного бензину. «Ми сьогодні плануємо робити додаткові закупівлі і вуглеводневої сировини для переробки на наших заводах, і нафтопродуктів для того, щоб стабілізувати ціни на внутрішньому ринку країни, особливо в період весняно-польових робіт», — деталізував урядовий план зі стримування цін голова правління НАК Євген Бакулін.
У боротьбі за ціни міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко також пропонує робити акцент на збільшенні обсягів виробництва продукції українськими НПЗ, які сьогодні завантажені лише на 30%. Завдання для уряду, за словами Бойка, забезпечити повне завантаження НПЗ, але зробити це таким чином, щоб споживачі не відчули різниці. «Ми це зробимо, як тільки заспокоїться цінова політика і криза на ринку нафтопродуктів», — заявив Бойко в ефірі «5-го каналу».
Намір хороший, говорить директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн, але неминучі проблеми зі швидкістю його реалізації. За словами експерта, сьогодні до українських НПЗ стоять черги за пальним, покупці готові навіть давати передплату, але продукту немає. «НПЗ ніхто не заважав нарощувати обсяги переробки», — говорить Куюн, але вони цього не зробили. «Проблем з нафтою немає: її багато в Росії, Азербайджані. Платіть гроші, завозьте, переробляйте. Але ефективності (іншими словами — прибутку) від такої переробки на більшості вітчизняних НПЗ немає, бо обладнання старе і заводи потребують модернізації», — розповідає він. Утім, оновлювати виробництво, каже експерт, українські заводи не поспішають. Крім того, для стабілізації ціни і прибуткової роботи НПЗ з ринку потрібно прибрати контрабанду та засилля фальсифікатної продукції, переконаний Куюн.
У свою чергу асоціація «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» закликає уряд відмовитися від адміністративного регулювання та шукати вихід із ситуації, наприклад, тимчасово знизивши податки на нафтопродукти. За словами Куюна, в Європі подібний механізм практикують, адже частка податків у вартості бензину становить 60—70%. В Україні — тільки 30%. Але й на цьому можна зіграти, переконаний експерт. «З кожного літра бензину держава заробляє 3,30—3,50 гривні. В цих рамках можна знижувати ціну. Якщо держава погодилася б тимчасово вдвічі скоротити податки, то ціна знизилася б на 1,70 грн, літр бензину коштував би вісім гривень, — ділиться в коментарі «Дню» своїм рецептом приборкування ціни на автозаправках Сергій Куюн. — Якщо ж цього не зробити, то ціна на бензин українського виробництва може підскочити до десяти гривень, дизпалива — до 9,5 гривні за літр. Імпортні ж нафтопродукти будуть ще дорожчі, щонайменше — на 25 копійок».