«Мене не цікавить гострий момент, мене цікавить людська філософія»
Призер фотоконкурсу «Дня» розповідає, як зробити хороший знімок
Сьогодні ми представляємо нову сторінку, на якій маємо намір знайомити наших читачів із талановитими людьми — фотокореспондентами, які розширюють наше уявлення про навколишній світ. Бачити для інших — такою незвичною професією володіє Віктор Юрійович СПIВАК, фотограф, призер фотоконкурсів «Дня». Як виявилося, Віктор Юрійович — не тільки прекрасний фотограф, але й дуже цікавий співрозмовник.
— Розкажіть, будь ласка, Вікторе Юрійовичу, як ви почали фотографувати.
— Історія дуже давня й дуже проста. Мені було років сім. Жнива в колгоспі. Молотарка. Я, звичайно, був на току. Взяв три сонячиння, поставив триногою, зняв сорочку... І, як iшов голова колгоспу, накрив триногу сорочкою. Як він підійшов ближче, відкриваю свій умовний фотоапарат, і кажу: «Василь Федорович, зупиніться, я вас фотографую!». І він моїй мамі говорить: «Клаво! Твій син буде фотографом!»
Я виріс у Баришивці на Київщині. Сусід у мене був, який захоплювався фотографією. І я попросив матір купити мені фотоапарат «Смєна». А коли я прийшов з армії, то влаштувався на роботу в Борисполі, в газету «Трудова слава».
— В яких фотоконкурсах, окрім нашого, ви брали участь?
— Перший вернісаж мій вийшов у всесоюзному журналі «Журналіст» 1968 року. Другий — мрія всього життя — в чехословацькому журналі «Ревю-фотографія», 1970 рік. Третя публікація — в журналі «Советское фото», Москва. Вона була присвячена Карпатам. Карпати — моя любов. У мене були персональні виставки. Насамперед у Литві, ця країна для мене — фотографічна Мекка. Там у мене були дві персональні виставки — 1978 року й 2005- го. Перша — в художньому салоні будівельного тресту в місті Плунге. Уявляєте собі таке в Україні? А в Литві таке можливо. Це настільки культурна країна, що виставка там може відбуватися будь-де: і в школі, і в сільській раді. Друга — персональна виставка — відбулася в місті-курорті Бірштонас, куди прийшов мер міста, голова самоврядування, п’ять фольклорних колективів, перший і третій секретарі посольства України, а також республіканське й місцеве телебачення. І по республіканському радіо оголосили, що в місті Бірштонас відкривається виставка українського автора «Моя Україна». Вся республіка дізналася про цю подію! Оце культура! Були в мене виставки ще в Москві й у Києві, але такого ставлення...
— А яке ставлення українців до фотографів і фотографії ви відчуваєте? Поважають?
— Без поваги в нас ставляться до фотографів. Більше того, дивляться, як на шпигуна. Але коли я бачу кадр — я знімаю, знімаю i мені ніколи думати чи мене засудять, чи похвалять.
— Що, на вашу думку, головне в знімку?
— Мене не цікавить гострий момент, мене цікавить людська філософія. Людина повинна підійти й замислитися над знімком. Навіть у спорті мене не так цікавить момент гострий, як спортивна драма. Взагалі, хай це банально прозвучить, для мене всі мої знімки, як діти. Улюблений — завжди останній. Свіжий знімок я ставлю під скло і дивлюся на нього місяць, два, три, і якщо він і далі мені подобається, беру його у свою виставку. Взагалі мені до вподоби багато знімків. Але, як я вже казав, моя любов — це Карпати. До речі, серія знімків з гуцульського весілля дуже зацікавила литовських колег і литовську публіку. Дійсно, адже такого весілля більше ніде в Європі не побачиш. Та, мабуть, i у світі...
— Розкажіть, будь ласка, історію знімка «Баба Галя за незалежну Україну»...
— Я поїхав у село Проців на 9 травня, у День перемоги. Там був, звичайно, мітинг. На нього прийшло все село, а серед інших людей прийшла й баба Галя. Вона стояла, трималась за древко прапора, і я її сфотографував.