Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Урбаністичний ліризм Донбасу

Художник Григорій ТИШКЕВИЧ вважає, що Донеччина досі «Інкогніта» через стереотипність бачення та мислення
22 квітня, 00:00

— У своїх роботах ви, пане Григорію, часто зображаєте свою малу Батьківщину, Східну Україну. Сьогодні думка про цю частину країни великою мірою стереотипізована. Яким є ваше бачення Донецька і Донеччини в розрізі історичному та через призму вашої творчості?

— Справді, стереотипні думки та уявлення про Донецьк доводиться чути досить часто. Я говорю більшою мірою не про політичний, а, в першу чергу, про соціальний аспект. Хоча, зрозуміло, що ці аспекти досить тісно пов’язані. Наприклад, багато хто вважає, що більшість людей у Донецьку люблять Росію й не «так сильно» люблять Україну, як решта населення країни. Думаю, що це нісенітниці. У Донецьку є різні люди, як і скрізь. Так склалося історично, що ця область нашої країни — індустріальна, проте це зовсім не означає, що природа тут менш красива, міста менш мальовничі, а сонце не таке яскраве. А мої картини просто відображають це. Знаєте, кажуть, що об’єктив — у фотокамери. Але насправді він показує світ не об’єктивно, об’єктивно — це коли очима художника...

— Донеччина Інкогніта, незнана Донеччина — яка вона?

— Як я вже сказав, і трава у нас тут не менш зелена, і жінки такі ж красиві. Якщо й є Донеччина Інкогніта, то це через нездатність бачити все це. Через небажання, стереотипність бачення та мислення. Адже мало хто приїжджає сюди просто заради подорожей та нових вражень. Не прийнято. А дарма, тут є на що подивитися. Якби українці з інших областей частіше сюди приїздили, тоді б ця донецька «Інкогніта» не була б такою незнаною.

— На думку вченої ради Академії науки, освіти, індустрії і мистецтва (Каліфорнія, США), ви є основоположником «урбаністичного ліризму». Що означає це поняття?

— У своїх полотнах я часто відображаю простір, створений людиною, міський пейзаж. Тому мене й називають «урбаністом». Крім того, я привніс у це поняття ліричне начало. Справа в тому, що крім того що я художник, я ще й поет. Маю поетичні збірки. Саме в поезії черпаю любов та радість натхнення. Тому, працюючи над черговим полотном, я завжди пов’язую його з якимись віршованими рядками, які сам пишу. І згодом і полотно, і поезія переплітаються дивовижним чином. Крім того, не секрет, що кожен колір має своє звучання — поезія фарбами, це теж важливо. Як я відчуваю цей пейзаж, так і віршую. Ну, і звичайно, йдеться про образне й асоціативне мислення, метафорику, що присутня на всіх моїх полотнах, незалежно від жанру. Наприклад, донецький степ — це море, шахтар — корабель у ньому.

— Із вашої ранньої біографії нам відомо тільки те, що ви народилися в Запоріжжі, а згодом опинилися в Донецьку. Розкажіть детальніше про ваше становлення як митця. Хто ваші вчителі?

— Я навчався в Харківському художньому інституті. Моїми вчителями були М. Божий, С. Бєсєдін, О. Хмельницький. Усі достойні та досить знані майстри. Особливо Олександр Хмельницький, мій учитель із фаху. Саме його я вважаю своїм вчителем у широкому сенсі цього слова. Це була непересічна особистість. Хоча, знаєте, крім індивідуальності в художника-вчителя має бути ще й хист педагога. В Олександра Хмельницького він був.

— Пане Григорію, розкажіть, будь ласка, про Всеукраїнський пленер «Святогір’я», керівником якого ви є з 2005 року?

— Цей пленер щорічний, ми (художники з різних міст України: Одеса, Київ, Донецьк, Харків, Луганськ) їздимо містами, протягом 15—20 днів відвідуємо музеї, храми, проте не як туристи, а намагаючись, так би мовити, духовно відчути все. Пропустити через себе, наповнити себе враженнями, проте не поверхневими, а якомога більш глибокими. А потім, відповідно, кожен художник реалізує їх на полотнах. Після цього організовуються звітні персональні виставки.

— Яким є сучасне мистецьке життя Донеччини?

— Цей рік у нашому культурному світі оголошено роком Сергія Прокоф’єва. Це була ініціатива «Юнеско». Сергій Прокоф’єв, згідно з їхніми підрахунками, найбільш виконуваний композитор у світі. Тож оголошено чимало мистецьких конкурсів, готується ціла низка виставок на теми його музичних творів. Окрім того, велика кількість донецьких художників візьме участь у щорічній всеукраїнській виставці «Мальовнича Україна», яка цього року відбудеться в середині травня в Києві. Експозиція виставки складається з нових творів живопису та графіки, які за своїм змістом та художнім спрямуванням продовжують мистецькі принципи та традиції, закладені Шевченком у його відомій серії офортів «Живописна Україна».

— Вам за 70, а ви, здається, тільки нарощуєте оберти. Чим займаєтеся зараз? Які плани на найближче майбутнє?

— Ось усім цим, про що говорив вище, я й займаюся ... Працюю, пишу, багато часу забирає організаційна робота. Саме цим займатимуся й надалі. А скільки мені насправді років, сказати важко. Я, як і кожен поет, у душі завжди залишаюсь 19-річним.

ДОВІДКА «Дня»

Григорій ТИШКЕВИЧ народився 1940 року в Запоріжжі, нині живе й працює в Донецьку. Заслужений художник України з 1995 року, з 1970 року — учасник понад 150 зарубіжних, всесоюзних, всеукраїнських та обласних виставок, у тому числі 25 персональних виставок. Роботи художника знаходяться в збірках музеїв України та музейних колекціях 30 країн світу. Лауреат премії ім. М. Островського, А. Куїнджі, з 2005 року — керівник Всеукраїнського пленеру «Святогір’я».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати