Кошторис коалiцiї
Передусім, як відомо, позитивний результат голосування бюджету у другому читанні Верховна Рада у 227 «за» скасувала. Тобто запевнення прем’єра Віктора Януковича у тому, що більшість 21 листопада затвердила нереальний бюджет, подіяли. І тепер (проект бюджету, за ідеєю, ще 1 грудня повинні були направити на підпис Президенту) побоювання, що у новий бюджетний рік держава увійде без затвердженого плану фінансових дій, стали більш грунтовними. Ситуація ускладнюється ще й поведінкою опозиції, не згодної з тим, що у неї відібрали всі парламентські комітети. Їй зараз явно не до «бюджетних торгів».
Друга новина — вельми лояльного останнім часом у бюджетних переговорах з урядом Петра Порошенка все- таки «розжалували» і перевели з посади глави профільного парламентського комітету в розряд «рядового комітетчика». Головний «бюджетник» Верховної Ради тепер Микола Солошенко з «Народного вибору». Представники луганського краю, до речі, претендують на посаду голови Фонду державного майна. І не факт, що пан Солошенко буде зручним для Кабінету Міністрів співрозмовником у бюджетних питаннях.
Тим більше, що остаточний варіант проекту бюджету, розроблявся урядом у, м’яко кажучи, конфіденційній обстановці. А тому є сумніви щодо його прийнятності не тільки для опозиційних політичних сил. Виступаючи в середу перед народними депутатами, перший віце-прем’єр і міністр фінансів Микола Азаров чітко дав зрозуміти, що «оптимальний» і «збалансований» підхід до формування і розподілу скарбниці держави лежить у межах 47,9 млрд. грн. Це на цілих сім мільярдів бюджетних гривень менше, ніж сума, яку бачили парламентарії у тексті документа останній раз. І хоч остаточну структуру витрат тоді визначено не було, лобістські апетити цілком могли розігратися.
У ситуації, що склалася, вельми оптимістично налаштований прем’єр. Як повідомляє Інтерфакс-Україна, Віктор Янукович, як і раніше, переконаний, що «у парламенті є достатня кількість конструктивних сил» і «бюджет буде прийнято цього року». Яким чином це може статися, якщо до Нового року залишився усього один голосувальний четвер (26 грудня), а читань бюджету повинно пройти два? Загадка. Цілком можливо, що погана поведінка опозиції спричинить зрив бюджетного процесу. Відповідно деякий час Микола Азаров і Віктор Янукович на підставі Бюджетного кодексу і колективної відповідальності управлятимуть фінансовими потоками країни.
Однак, «підвішеними» можуть виявитися і законопроекти, покликані наповнити доходну частину бюджету на 2 млрд. грн. А саме: зміни до Законів «Про ПДВ», «Про оподаткування прибутку підприємств» і відстрочка імплементації Митного кодексу. Не зовсім зрозуміло, щоправда, чого раптом законопроекти такого рiвня ухвалюють всупереч Бюджетному кодексу після 15 серпня. Але саме ці законопроекти М. Азаров називав основоположними і всіляко закликав парламентаріїв до конструктивної роботи над ними. Обіцяючи у випадку їх прийняття в четвер (тобто учора), «протягом двох-трьох днів» «розрахувати і подати на розгляд Верховній Раді новий варіант бюджету». Вивченням і творчістю над витратною частиною останнього, на думку Миколи Яновича, парламентарії впритул займуться з наступного вівторка. І, якщо все пройде гладко, наступного четверга реальний, здійснимий і збалансований бюджет буде прийнято. А з 1 січня 2003 року всі бюджетні напрями будуть фінансуватися у повному обсязі, «автоматично».
На момент підготовки номера до друку опозиціонери продовжували блокувати роботу Верховної Ради, i законодавчого «бюджетонаповнення» не сталося. Можливо, що не на гірше. Ознайомлення з текстом змін до податку на прибуток у варіанті уряду (зазначимо, що на розгляді у парламенті є ще аналогічний за назвою законопроект в авторстві комітету з питань фінансів і банківської діяльності) показало: уточнена категорія «звичайної ціни» може зробити співвідношення валових доходів і витрат, утрируючи, «не прибутковим». Прибуток у цьому випадку, безсумнівно, отримає держава. Це — окрема тема. Ось тільки бюджети минулого викликають побоювання, що «державний прибуток» буде використано не зовсім на благо вітчизняної економіки.