Василь ВОЛГА: «Після указу Президента про розпуск парламенту, усі органи виконавчої влади беруться під жорстку охорону військами МВС»
Нещодавно соціаліст Василь Волга опублікував досить цікаву статтю, в якій вимагав «установити чіткий механізм підзвітності Нацбанку Верховній Раді». В інтерв'ю «Дню» Волга розповів, яким чином примусить Нацбанк перерахувати до бюджету 30 мільярдів гривень, а також про дивні, на його думку, масонські символи на українських гривнях. Окрім того, пан Волга, котрий є секретарем комітету ВР з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією, розповів, чому саме він ініціював відставку Юрія Луценка та поділився планами коаліції у разі розпуску Президентом Верховної Ради.
— Соціаліст Михайло Гончаров вніс кандидатуру Петра Порошенка на посаду голови ради Нацбанку. Як пояснити таке дивне лобі?
— Ситуація в країні чим далі, тим більше заходить у глухий кут. І для того, щоб вийти з цього глухого кута потрібно шукати компроміси. І в даній ситуації антикризова коаліція й соціалісти зокрема, приходять до висновку, що той же, скажімо, Порошенко — доволі впливова фігура в «Нашій Україні» і його позицію підтримують, за нашими приблизними спостереженнями, близько 45 народних депутатів. І тому, як хочете, трактуйте цей жест доброї волі, проте він направлений передусім на те, щоби врешті решт стабілізувати ситуацію у Верховній Раді й почати стабілізувати ситуацію в країні.
— Ви виступаєте за те, щоб Нацбанк увести під контроль парламенту. Чи не вважаєте ви що НБУ все ж має бути незалежним гравцем?
— Насправді слід дуже чітко зрозуміти, що я маю на увазі, коли наполягаю на необхідності підконтрольності НБУ Верховній Раді. Це не означає, що він має бути підпорядкований парламенту в своїй щоденній роботі. Але такі речі, як, скажімо, первинна емісія — це той випадок, коли Національний банк, тоді коли йому захочеться, друкує таку кількість коштів, яку заманеться. Це має, без сумніву, бути під контролем ВР. Не має бути жодної емісії, про яку не знає суспільство і особливо не знає Кабінет Міністрів.
І друге. За прикладом усього світу, основні показники економічної політики Нацбанку мають затверджуватися Верховною Радою України. Саме це я і мав на увазі, але аж ніяк не оперативне управління НБУ. Що мене спонукало до цього? Коли розпочалася підготовка бюджету на поточний рік, я запропонував задля уникнення проблем завчасно підготувати десять мільярдів резервних гривень. На жаль, це залишилося поза увагою, хоча потім ці пропозиції були викладені у заяві фракції Соціалістичної партії. Але до цього ніхто не дослухався.
Надалі ситуація розвивалася наступним чином. Микола Янович Азаров поставив питання так: ви, соціалісти підіймаєте питання про те, що потрібні 10 млрд., то знайдіть їх. Я почав шукати ці гроші. І невдовзі виявилася дуже цікава річ. Відповідно до Закону «Про Національний банк», НБУ перераховує у дохідну частину бюджету різницю між валовими доходами і валовими витратами. Я помітив, що за минулий рік, при тому, що ВВП зріс на 2,6%, активи НБУ та золотовалютні резерви зросли у 2,7 разу. Почав розбиратися далі й вийшла ще більш цікава картина: Національний банк, виходить, є найголовнішим гравцем на фінансовому ринку. Він здійснює найбільші інтервенції, вилучення коштів і таке інше. Але при цьому всьому НБУ, на відміну від інших гравців фінансового ринку, не сплачує жодної копійки податків до бюджету! Вдумайтеся в це. Найбільший гравець, фактично монополіст, який встановлює правила гри, не сплачує жодної копійки податків.
Як результат, ми отримали зараз декількамільярдні зростання протягом кожного року активів НБУ. В бюджеті на 2007 рік заплановано надходження від НБУ — один мільярд 870 млн. грн. нуль тисяч, нуль копійок. Я піднімаю статистику за минулий рік — півтора мільярда нуль мільйонів, нуль тисяч. Як виходить така цікава річ? Відповідно до закону, НБУ має перераховувати до бюджету різницю між дохідною частиною і витратною, чому в них завжди виходять нулі, нулі, нулі? Виникає підозра, що ці цифри, швидше за все беруться зі стелі. Більше того, золотовалютні резерви збільшилися в 2,7 разу, тобто зараз вони складають приблизно 14 млрд. доларів, а до бюджету перераховується десь 300 млн. доларів. Виходить, що за минулий рік НБУ заробив 14 мільярдів, а витратив 13 млрд. 700 млн. доларів. Немає сенсу писати листа Стельмаху (Голова НБУ. — Ред. ) і питати, куди витратили? Стельмах дасть відповідь, що це не ваша депутатська справа знати, як ми встановлюємо дохідну й витратну частини. Він напише, що відповідно до 99 та 100 статей Конституції, ніхто в цій країні не має права перевірити ані золотовалютний резерв, ані визначити, якою є дохідна або витратна частина Нацбанку. Національний банк України — це найбільш незалежна інституція серед усіх центробанків світу.
— Звідки такий категоричний висновок?
— Я звернувся до Інституту законодавства Верховної Ради з проханням, щоб мені проаналізували законодавство розвинених країн світу та країн що розвиваються, на предмет, у яких стосунках перебувають центробанки цих країн і їх уряди. Отож, висновок наступний: у світі не має жодного національного банку, який є настільки незалежною структурою від держави, як наш. Наприклад, НБУ Японії, керується казначейством, яке підпорядковане міністерству фінансів. Відома своєю незалежністю центральна резервна система США керується Конгресом. Німецький бундесбанк керується верхньою палатою парламенту. В результаті виходить дуже цікава річ. У 1999 році, за часів Кучми, керівництво НБУ ганяло кошти Нацбанку по всьому світу. Уявіть, зараз у нас, скажімо, ніч, а в Нью Йорку на фондовій біржі день. Потім там ніч, а в Токіо день. Усі кошти держави декілька разів крутилися таким чином всім світом. Врятувало державу лише те, що ці кошти не потрапили на кризу на тій чи іншій біржі. Лише один такий оборот приносив дохід у десятки мільйонів доларів, які осідали в кишенях високопосадовців.
— Ви будете вносити до парламенту законопроект про те, щоб НБУ в певних моментах своєї роботи був підпорядкований Верховній Раді, чи це просто ваша особиста думка з цього приводу?
— Так, я внесу відповідний законопроект. До речі, ще одна досить цікава річ, про яку я буду говорити і в парламенті. Наприклад, нова п'ятисотгривнева купюра. Гроші, як відомо, окрім економічної функції носять і геральдичну функцію. Так ось на цій п'ятисотці у нас зображено два масонські символи. На одній стороні так зване всевидяче око в трикутнику, на іншій стороні зображена масонська ложа будівельників і напис слов'янською мовою: «Неравное всем равенство». Так ось, коли я буду презентувати цей законопроект, я хочу звернути на цей факт увагу депутатів, та й усіх українців. Нехай мені, українцю, який шанує свій національний герб та прапор, пояснять: що на грошах, які представляють мою країну робить напис: «Неравное всем равенство» і що він означає? І що роблять два масонських знаки на цих грошах? Саме цей факт я буду демонструвати у Верховній Раді як приклад того, що НБУ робить усе, що йому заманеться, і лишається повністю безконтрольним. Якщо Нацбанк буде поставлений в умови підконтрольності парламенту, а також сплати до бюджету коштів, то вже в наступному році НБУ зможе перерахувати до державного бюджету України до 30 мільярдів гривень живих грошей. Тих самих коштів, які зараз вкрай необхідні для комунальної реформи, для впровадження енергозберігаючих технологій і зниження залежності від зовнішніх факторів у розумінні енергобезпеки. Зміни до Закону «Про Національний банк України», який я найближчими днями зареєструю в парламенті, передбачають, зокрема, затвердження основних показників розвитку НБУ Верховною Радою і також взяття повністю під контроль ВР первинну емісію Нацбанку.
— Останні події, а саме підписання лідерами БЮТ і «Нашої України» угоди про співпрацю. Якщо, скажімо, регіонали та комуністи, які є вашими колегами по коаліції, досить жваво й іронічно коментують цю подію, то соціалісти навпаки — мовчать. Чому така пасивність?
— Зокрема, я пасивний тому, що перебуваю в лікарні (сміється). Олександр Олександрович (Мороз) також хворів. Але в будь- якому випадку в цій ситуації я би занадто не нервував, оскільки це вже не перша їхня спроба об'єднатися. Більше того, я дуже добре знаю ситуацію всередині «Батьківщини». Тому мені видається, що це дуже нетривкий союз. Це по-перше. По друге. Я, відверто кажучи, не зовсім вірю в те, що Віктор Ющенко реально взяв собі за мету дестабілізацію ситуації в країні. Що це зрештою означає: не підписувати ніяких законів, ветувати все, що заманеться. Так не може бути. Адже в такому випадку Президент має звернутися до суспільства і сказати: «Люди добрі. Я вас свідомо веду у прірву». Із нашого боку, Президенту доведений план дій щодо того, як буде діяти антикризова коаліція в разі, якщо Ющенко раптом згодиться видати якийсь антиконституційний указ про розпуск парламенту.
— Що власне за план дій?
— Буде все дуже просто: відразу після видання цього указу, всі центральні органи виконавчої влади беруться під жорстку охорону військами МВС. Більше того, після видання цього указу буде прийнято термінове рішення Верховної Ради про те, що ВР не визнає указів Президента легітимними.
— Перепрошую, але саме представники коаліції звинувачують опозицію в спробі вчинити державний переворот. Судячи із вашого плану дій, видається, що саме правляча більшість планує такий, м'яко кажучи, радикальний сценарій.
— А як інакше діяти? Про цей сценарій, можливо, іншими словами, говорили і Микола Азаров, і Раїса Богатирьова, і прем'єр, і голова ВР. Ми виконувати ніякого указу про розпуск парламенту не будемо. Війська МВС відпрацюють відповідно до Конституції, зберігаючи громадський спокій і конституційний порядок у країні. Між іншим, вже зараз нам відомі деякі факти того, що на Західній Україні готується прийняття рішень не підпорядковуватися Києву та ввести в себе пряме президентське правління. Якщо Ющенко на це піде, то ми з вами матимемо дві країни рівно через два тижні. Але я переконаний в тому, що Віктор Ющенко на це не піде і ми знайдемо компроміс.
— Обрання президента в парламенті. Віктор Ющенко заявляє про те, що ВР не може з тарифами розібратися, а тут...
— Президент, на мою думку, висловився не дуже коректно, коли заявив, що парламент не може дати ради тарифам. Бо Президент чудово знає про те, що Верховна Рада чотири рази приймала рішення по тарифам, вводячи різноманітні мораторії, які КС потім трактував неконституційними діями. Президент знає і про те, що не справа парламенту вирішувати ці питання.
Моя особиста думка щодо обрання президента парламентом полягає в тому, що в нас в Україні задля балансу влади ще не настав час, коли ми можемо відмовитися від всенародних виборів президента.
— Наразі суспільство спостерігає за публічним конфліктом двох соціалістів: колишнього — Юрія Луценка та чинного — Василя Цушка. Один досить в жорсткій формі критикує політику екс-міністра МВС Луценка, звинувачує його в прослуховуванні телефонних розмов, розкраданні державних коштів тощо. Інший заперечує і каже, цитую: «Виступ Цушка я вважаю виключно чорним піаром політичного пігмея, який, на жаль, пішов служити чужій команді і зрадив до останку всі ті 15 років, які провів в лавах опозиційної до кучмістів партії». Де правда? Чи не здається вам, що в світлі цих скандальних заяв СПУ варто запровадити свого роду кодекс честі, щоб колишні та чинні партійці не обливали один одного брудом?
— Я був першим, хто на рівні профільного комітету ВР (з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією) поставив питання щодо усунення від влади міністра Луценка як такого, що зруйнував систему МВС. І зараз організація, яку я очолюю (Всеукраїнська громадська організація «Громадський контроль»), в п'яти областях проводить громадські слухання під назвою «Громада та МВС: протистояння чи співпраця?», і я вам хочу сказати, те, що ми бачимо, — це просто катастрофа. В усіх областях говориться про одне: діти купують трамадол у школах, а міліція «кришує» ці процеси. Скрізь піднімається питання про порушення закону при прийомі металобрухту і скрізь міліція заробляє на цьому бізнесі. В ДАІ взагалі відбуваються фантастичні речі. Реальний факт: на побудову автоматизованої системи ДАІ в Києві було виділено 19 мільйонів гривень. Не має ані грошей, ані автоматизованої системи. Ще один приклад: закупили дев'ять приладів для дистанційного прослуховування та встановлення власників мобільних телефонів, вісім зникли за часів Луценка. Де вони? В цій ситуації говорити, кому вірити, кому ні, завчасно. Суду будемо вірити.
— Зараз закриваються гучні кримінальні справи, на кшталт справи Щербаня. Вчора міністр Луценко називав їх злочинцями, сьогодні їх виправдовують. МВС стає політизованим?
— Ні в якому разі. Структура МВС була політизованою тоді, коли туди прийшов політик, який насправді нічого, окрім себе, любимого, не бачив і який не «вилазив» з екранів телебачення, публічно заявляючи про неіснуючі арешти, видаючи тим самим бажане за дійсне.
— Продовжуючи тему діяльності силових структур країни хочеться запитати: чи не здається вам нонсенсом, коли СБУ кілька місяців знаходиться без реального керівника? Чому коаліція з упертістю дитини стоїть на своєму й не підтримує запропоновану кандидатуру. І чи взагалі шукали ви з Президентом компроміс у питанні призначення голови Служби безпеки та МЗС, чи все обмежується лише регулярними заявами на відстані з обох сторін?
— Без сумніву, це право Президента — вносити кандидатури на посаду глави СБУ та міністра закордонних справ. Але я хочу нагадати, що ми зараз живемо за новою Конституцією, за прийняття якої, до речі, Ющенко голосував особисто. Отож, відповідно до Конституції, він вносить ці кандидатури, а парламент їх або затверджує, або не затверджує. Ми маємо парламентсько-президентську модель правління, а не навпаки. Я підкреслюю, саме парламент, а не президент визначає, як і куди нам рухатися. Це насправді дуже важливо. Це треба усвідомити і пропустити через себе. Що стосується персоналії кандидата на посаду голови СБУ. Я з Віктором Королем у комітеті працюю майже рік. Він — як заступник голови комітету, я — як секретар комітету. Чому я агітував свою фракцію не голосувати за Короля? Тому що, по перше, Король є аж занадто заангажованим. Наприклад, Президент вніс в наш комітет три законопроекти по ратифікації Європейської хартії по боротьби з корупцією. Були такі моменти, коли всі, і Король в тому числі, погоджувалися з тим, що певні норми цих проектів суперечать чинному законодавству, але Король завжди наполягав, мовляв, нехай це буде порушенням законодавства, але ми маємо догодити Президенту. І таких моментів було багато. Я, наприклад, особисто дуже схвильований тим що в статусі народного депутата Віктор Король, аби догодити Президенту, готовий порушувати закон. Це серйозний дзвоник, який вказує на те, що в разі його призначення головою СБУ, Служба безпеки України перетвориться в Службу безпеки Президента України. Разом з тим антикризова коаліція висловила свою чітку позицію: ми не будемо вносити свої кандидатури, ми пропонуємо Президенту визначитися з іншою кандидатурою. Наприклад, у блоці Юлії Тимошенко є достатньо достойних офіцерів з великим досвідом роботи.
І друге. Король не дуже добре сприймається вищим керівним складом СБУ. Ми мали розмову з цими людьми, і вони просто благають, щоб Король не проходив.
— Опозиційні політичні сили, зокрема БЮТ та «Наша Україна», заявляють про свою готовність до позачергових виборів. СПУ, за час свого перебування в коаліції, досить втратила у рейтингу. Чи готові сьогодні соціалісти, як незалежні політичні гравці, йти на дострокові вибори?
— Звісно, що якщо будуть дострокові вибори, то існує досить висока ймовірність того, що СПУ не подолає трьохвідсотковий бар'єр. Але, відверто кажучи, я сподіваюся на те, що ніяких дострокових виборів не буде, і... насправді нам потрібно лише три місяці. Через три місяці ви побачите, як стрімко почне зростати рейтинг Соціалістичної партії і я поясню чому. Ця істерика, яка зараз розгортається з боку опозиційних сил, і, зокрема Юлії Володимирівни, виходить з одного єдиного моменту. Річ у тім, що Юлії Тимошенко стали відомі результати роботи групи, яка працює зараз в Міністерстві фінансів, яка створена Миколою Яновичем Азаровим, щодо підвищення зарплат і пенсій з першого квітня. Юлії Тимошенко стало відомо, що цифри, які там пропонуються, є доволі суттєвими. Що тоді? Якщо, починаючи з першого квітня, люди реально відчують це і потім щокварталу будуть бачити 30% збільшення заробітних плат і пенсій протягом року, тоді всі козирі з рук опозиції випадуть. Розумієте?
Якщо протягом місяця їм вдасться розгойдати дестабілізаційну гойдалку, тоді буде та проблема, про яку ми говорили раніше, коли мова йшла про ймовірність видання президентського указу про розпуск Верховної Ради. Якщо вони не встигнуть цього вчинити, тоді люди відчують реальне покращення свого життя, ось тоді рейтинг Соціалістичної партії піде стрімко вгору.
ДО РЕЧI
З 1 квітня мінімальна зарплата становитиме 420 гривень.
Учора прем'єр Віктор Янукович повідомив, що уряд внесе зміни до держбюджету, якими будуть підвищені мінімальні зарплати, прожитковий мінімум та пенсії. «Ми одержали істотний приріст податкових надходжень, які дали змогу збільшити видатки держбюджету на 7,2 мільярди гривень. Ці гроші в основному підуть на підвищення зарплат і пенсій. І ми робимо це раніше на один місяць, ніж було передбачено Верховною Радою і пропозиціями Президента», — сказав Янукович. Так, за словами прем'єра, мінімальна зарплата з 1 квітня становитиме 420 гривень, з 1 липня — 440 гривень, а з 1 жовтня — 460 гривень. На кінець року вона має становити 81% прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Також уряд планує підвищити зарплати вчителям і лікарям приблизно на 200 гривень в місяць. «Звичайно, це не межа. Уряд і надалі працюватиме в цьому напрямку», — додав Янукович.