$50 млн і 2–3 роки життя можуть коштувати вибори кандидатам у президенти
Згідно з підрахунками політологів, за 6 місяців президентської кампанії на «утримання» команди кандидата необхідно близько $10 млн, на збір підписів — $1 млн, на ЗМІ — $12 млн (по $2 млн в місяць), на наочну агітацію та контрпропаганду — $10 підтримку союзників — $3—5 млн, транспортні, витрати на відрядження і оренду приміщень — $10 млн і $1—2 млн. — на підтримку бригад спостерігачів за виборами.
Щодо тих витрат, що фінансово не оцінюються, таких, як нерви і здоров'я, то політологи прогнозують кандидатам втрату 2—3 років життя. Наслідки фізичного і морального навантаження відчують на собі й їхні команди.
Спостерігачі констатують, що грошові ресурси на проведення кампаній кандидати отримуватимуть в основному від вітчизняних фінансових і економічних структур, що будуть на них «ставити».
Значний потенціал для цього, на їхню думку, мають чинний Президент Леонід Кучма, голова парламенту Олександр Ткаченко і колишній прем'єр Євген Марчук. Причому команда нинішнього глави держави, завдяки владним повноваженням, зможе мати в 4—5 разів більше мінімально необхідних для участі у виборах «можливостей».
«Ми знаємо з поінформованих джерел, що була дана рознарядка, скільки кожна область повинна зібрати грошей у виборчий фонд Л.Кучми. Фонд «Соціальний захист», у якому сконцентровані гроші на виборчу кампанію нинішнього Президента, вже зібрав 1,5 млрд гривень. Ці цифри вже оголошувалися у Верховній Раді та в ЗМІ», — повідомив в інтерв'ю ЦЖД президент УАПН Микола Михальченко.
У той самий час він зазначив, що наявність суми в $50 млн не гарантує кандидатам перемогу на виборах. Позитивний результат, на його думку, може бути досягнений лише в поєднанні сильної матеріально-технічної бази з хорошими ідеями, позитивним іміджем кандидата, оптимальністю його політики та дій.
Прикладом викинутих на вітер грошей є передвиборна кампанія на посаду мера Києва почесного президента футбольного клубу «Динамо» Київ Григорія Суркіса. За оцінками політологів, на її проведення було витрачено $10—20 млн, але бажаних результатів не було досягнуте багато у чому через невдало обране русло проведення кампанії, зокрема, демонстрування антиреклами на головного конкурента.
Ще одним важливим чинником успіху в президентських гонках політологи вважають розміри «кредиту довір'я» до кандидатів і кількість їхніх прихильників. Значні «привілеї» у цьому плані, на їхню думку, мають опозиційні кандидати.
М.Михальченко говорить: «Чим більше добровольців, тим менше фінансові витрати. Команді, в якій немає ентузіазму, як, наприклад, у команді Кучми, доводиться за все платити. У нових же кандидатів більше добровольців. У результаті витрати у них будуть значно менше, а ефект більше».
Найдешевшими та найефективнішими, за прогнозами політологів, можуть бути передвиборні кампанії Наталії Вітренко, Петра Симоненка та Євгена Марчука.