Перейти до основного вмісту

Чи навчить криза керувати Україною ефективно?

11 лютого, 00:00

Подобається нам це чи не подобається, але ми — в кризі. Те, що значною мірою винні в ситуації, що склалася, світові фінансові ділки через свою жадібність, невгамовне користолюбство — поза будь-якими сумнівами. Але нехай це залишається на їхній совісті.

Ідеться про Україну. Привнесені кризою в Україну ззовні проблеми досить серйозні. Збитки українська економіка понесла відчутні. Проте це було б ще півбіди для «пересічного» українця.

На жаль, не обійшлося.

Збільшені докризові грошові потоки в Україні, звичайно ж, не сприяли підвищенню ефективності державного менеджменту. Адже менталітет українця взагалі й нашого керівництва зокрема функціонує так, що надходження грошей понад мінімально необхідну кількість провокує релаксацію. Так були в основному витрачені на проїдання замість того, щоб піти на модернізацію економіки, взяті під державні гарантії іноземні кредити в недалекому минулому, в 90-ті роки.

Отже, розслабилися, зраділи і запустили популістський маховик соціальних виплат.

А тут — бабах — криза.

Становище нашого уряду сьогодні нагадує, прошу вибачення за порівняння, становище інженера Щукіна з безсмертних «Дванадцяти стільців» Ільфа та Петрова, коли йому через раптове відключення води в крані довелося пропадати на сходах перед зачиненими дверима, з вищою освітою в голому вигляді й із намиленою головою.

Додатково ситуація в Україні ускладнюється ще й майбутніми президентськими виборами. Тому дуже малоймовірно, що Юлія Володимирівна дозволить виділитись у подоланні кризових явищ будь-кому з відомих політичних діячів або умовно «нічийному» технічному антикризовому уряду.

Отже, порятунок потопаючих справа рук самих «пересічних» українців.

Зокрема, зупинюся на взаємодії уряду з наукою.

Як відомо, організація науки в Україні не зазнала істотних якісних змін з часів незабутнього СРСР, окрім скорочень штатів інститутів і урізування бюджетного фінансування.

На сьогоднішній день вітчизняна Національна Академія Наук — це найбільш бюрократична, авторитарна організація закритого типу, яка хронічно недоотримує фінансування.

Але оскільки НАН України в такому вигляді для суспільства все ж таки краще, ніж нічого, то я, спаси Господи, не закликаю ані до реорганізацій, ані до кардинальних змін. Ламати — не будувати.

Більш розумне, на мій погляд, — підвищити ефективність використання наявних ресурсів.

Оскільки традиціям виховання українських дітей властива націленість на виховання не особистої заповзятливості дитини, а на досягнення успіху через підвищення власного статусу, то основним трампліном до такого підвищення може бути отримання вищої освіти. Як результат, переважна частина молоді поповнює армію студентів та аспірантів.

Система ж вищої освіти в Україні, як і раніше, носить за рідкісним винятком абстрактний, загальний характер.

Отже, та частина студентів та аспірантів, яка не визначилася з власними перевагами щодо більш вузької, прикладної теми наукової роботи, вибирають її за доступністю інформаційних ресурсів, за розробленістю, просто тому, що треба вибрати яку-небудь тему та з інших подібних міркувань.

Наш уряд для заохочення більш успішних молодих людей, які гризуть граніт науки в інститутах, академіях, університетах, виплачує їм стипендії з державного бюджету. Це загалом для українського суспільства позитивно.

Але в такому випадку більш раціональним було б використання потенціалу молодої енергійної наукової думки для розв’язань прикладних проблем, які, безсумнівно, виникають у роботі уряду. Особливо в умовах кризи. Тим більше за ті ж гроші. Для початку хоча б у сфері економічних, соціальних, політичних наук.

Найширші можливості для цього надає вже створена інформаційна система органів державної влади, частиною якої є й урядовий портал.

Треба зробити тільки ще один крок. Треба додатково до абстрактного заклику до діалогу з урядом «вивішувати» сформульовані у вигляді задач проблеми в роботі уряду, які вимагають розв’язання.

Гадаю, прийнявши такий підхід як керівництво до дії, державний чиновник у розвиток ідеї може вже самостійно виходити на рівень інформаційних ресурсів міністерств і відомств, де можна «вивішувати» також і технічні, і технологічні задачі.

Питання тільки в тому, чи зацікавлений уряд починати вчитися складати й множити ресурси країни? Або, як і раніше, в кращих своїх традиціях буде продовжувати вирішувати проблеми тільки за принципом «відняти та поділити». Правда, треба віддати належне, віднімають під кризу так, що аж дух перехоплює.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати