Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Ед ПАРКЕР: Нестабільність виборчої системи економічно ризикована

03 грудня, 00:00
За вже усталеною традицією, іноземні експерти під час аналізу економічної ситуації в Україні велику увагу приділяють політичним чинникам. Думка аналітика з питань Росії й України одного з провідних рейтингових агентств Fitch Еда Паркера не виходить за рамки цієї традиції.

— Наскільки важливо для потенційних покупців українських євробондів та просто інвесторів, які мають намір інвестувати в Україну свої кошти, наявність кредитного рейтингу?

— Я думаю, що це дуже важливий індикатор для інвесторів. Кредитний рейтинг є одним із найважливіших індикаторів, який вказує на кредитоспроможність окремо взятої держави. Він є відображенням думок аналітиків стосовно величезної кількості індикаторів, які характеризують економічне зростання країни, політичну обстановку, стан державних фінансів, співвідношення державного боргу та ВВП, здатність уряду провести економічно доцільну політику тощо. І однією з цілей нашого нещодавнього планового візиту до України була якраз оцінка поточного стану справ в Україні. Проте хочу відразу ж зазначити, що це не означає наявність яких-небудь намірів нашої компанії змінювати український рейтинг у кращий чи гірший бік.

— Яке враження склалося у вас про Україну під час візиту?

— Слід визнати, що економічне становище України протягом останніх кількох років істотно покращилося. Динамічне нарощування експорту дозволило українській економіці підтримати високі темпи зростання економіки, а притік експортної валюти став однією з основних причин фінансової стабільності. У свою чергу зростання золотовалютних резервів Нацбанку дозволило Україні безболісно розплатитися із зовнішніх боргів, що є показовим із погляду визначення ризику дефолта українського уряду. У зв’язку з чим можна сказати, що кредитоспроможність вашої держави покращилася протягом останніх кількох років (що й відображено в динаміці кредитного рейтингу вашої країни).

Проте все ще великі ризики містяться у нестабільній політичній обстановці, причому ці ризики зростають у зв’язку з майбутніми президентськими виборами наступного року. Я би сказав, навіть не в зв’язку з самими виборами, а з тим, який шлях розвитку обере для себе країна до обрання нового президента. Ще серйозніші ризики несе в собі невизначеність, пов’язана з нестабільністю самої виборчої системи — досі незрозуміло, за якою схемою обиратимуть наступного президента України.

— Це можна вважати короткостроковим ризиком, а чи існують довгострокові?

— Довгострокові ризики, зокрема для подальшого економічного зростання, несе в собі структура української економіки, яка все ще залежить від так званих традиційних галузей (металургія) та дешевих енергоносіїв із Росії. Крім того, Україна все ще залишається країною з нереформованими природними монополіями, зі слабким банківським сектором, із високим рівнем корупції та несприятливим діловим середовищем

— Що слід зробити в Україні для того, щоб вона змогла отримати інвестиційний рейтинг (на даний момент український рейтинг знаходиться в так званій спекулятивній зоні)?

— Насамперед, в Україні слід забезпечити стабільну політичну обстановку, послідовно змінювати структуру економіки, покращувати законодавче забезпечення ділового середовища. І, нарешті, потрібно прагнути до істотного підвищення життєвого рівня населення.

— На скільки років може розтягтися процес отримання Україною інвестиційного рейтингу?

— Насправді, немає прямої залежності цього процесу від того, скільки часу займуть згадані кроки. Головне — результативність економіки, темпи зміни її структури. Якщо ми бачимо істотний прогрес, то можемо присвоїти відповідний рейтинг, не чекаючи якогось певного періоду часу. Наприклад, майже всі країни Східної та Центральної Європи вже мають не найнижчий рейтинг після російського дефолта 1998 року. Навіть рейтинг самої Росії з дефолтної зони досяг ВВ+. Отже, багато країн починали з досить низького рівня, як і Україна, проте досягли за короткий термін значних успіхів завдяки сильній економічній політиці.

— Яке значення ви вкладаєте в термін «сильна економічна політика»?

— По-перше, уряд має прагнути до збалансування бюджету. По-друге, прийнятне співвідношення розміру бюджетного дефіциту й обсягу зовнішнього і внутрішнього боргів по відношенню до ВВП. По-третє, продовження політики покращення ділового клімату. Зокрема, йдеться про стабільну законодавчу базу в сфері залучення іноземних інвестицій, скорочення часу реєстрації нових підприємств, стабільну податкову систему. Серед оздоровчих заходів слід також відзначити скорочення бюрократичного апарату й покращення адміністрування податків.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати