Хто не хоче Римського статуту?
16 років Україна не ратифікує один із найважливіших документів міжнародного права![](/sites/default/files/main/articles/20012016/1porosh2.jpg)
20 січня виповнилося 16 років, коли Україна підписала Римський статут. Але на прохання тодішнього президента Леоніда Кучми і за рішенням Конституційного Суду цей документ не був ратифікований парламентом, адже для цього треба було змінювати Конституцію в частині правосуддя. Таке гальмування процесу ратифікації збіглося з загибеллю Георгія Гонгадзе і появою «плівок Мельниченка».
Наприкінці 2015 року Президент Порошенко подав законопроект, в якому запропонував відкласти ратифікацію Статуту ще на 3 роки.
Нагадаємо, що в компетенцію Римського статуту входить переслідування та притягнення до відповідальності осіб, що скоїли найбільш серйозні порушення міжнародного кримінального права, міжнародного гуманітарного права та прав людини, а саме: геноцид, злочини проти людяності, воєнні злочини та злочини агресії.
Серед країн, які є членами Ради Європи, до Статуту не приєдналися Російська Федерація, Азербайджан, Вірменія, Молдова та Туреччина. Ратифікація Статуту в свою чергу дає Україні долучитись до переліку країн, які повноцінно діють в полі міжнародного права. Особливо це актуально під час війни на Донбасі, де російські бандити скоюють масові злочини проти українських громадян. На тему говоримо з доцентом кафедри міжнародного права Інституту міжнародних відносин КНУ ім. Т.Г Шевченка Миколою ГНАТОВСЬКИМ:
— Я гадаю, що наша влада досить відповідально поставилася до теми Міжнародного Кримінального Суду. В 2014-му, а потім в 2015-му роках були подані дві заяви до Міжнародного Кримінального Суду, визнавши його юрисдикцію спочатку щодо злочинів, які були вчинені під час Євромайдану, а потім щодо всіх тих подій, які відбулися в контексті збройного конфлікту. При чому Україна визнала юрисдикцію МКС без крайньої дати. МКС вже розпочав здійснювати попередні кримінальні розслідування тих подій, що відбувались.
Але з остаточною ратифікацією Римського статуту у нас іде зволікання. Цьому є об’єктивні і суб’єктивні причини. Об’єктивна причина полягає в тому, що Конституційний суд ще в 2001-му році заблокував ратифікацію, визнавши Римський статут таким, що не відповідає Конституції, в частині доповнення Міжнародним кримінальним судом нашої національної системи правосуддя. Це обумовило необхідність змін до Конституції, які б дозволили ратифікувати Римський статут. Це є не простою справою, але цілком можливою. Зрештою запропонована Президентом реформа Конституції в частині правосуддя якраз і передбачає можливість для ратифікації Римського статуту.
Однак, в цей же законопроект в перехідних положеннях було включено те, що можливість для ратифікації Римського статуту наступає з відкладенням на три роки. Вважаю, що це помилкове рішення. Мені важко знайти будь-яку переконливу аргументацію, яка могла б це рішення підтримати, оскільки якщо б в Україні дійсно були побоювання щодо того, що МКС може притягати до відповідальності когось із захисників України, то наша країна просто б не давала згоду на юрисдикцію МКС. Тобто причина такого відстрочування на три роки полягає в якихось інших міркуваннях. Підозрюю, що вони перебувають не в юридичній площині, а в політичній. Можливо є побоювання негативного піар-ефекту від повної ратифікації Римського статуту. Але ці побоювання абсолютно неправильні і марні. Від ратифікації Римського статуту за обставин, що нині склалися, Україна нічого не втратить, а лише виграє ставши повноцінним учасником процесу і долучившись до числа держав, які беруть участь в Римському статуті і МКС. Ніяких додаткових зобов’язань це на Україну не покладе.
На переконання багатьох суддів КС на початку 2000-х рр. проблема була суто технічною. Але ходять чутки, що хтось створив у Леоніда Кучми неправильне враження про можливості МКС, якимось чином натякнувши, що цей суд може мати претензії і до самого Президента, що є абсолютним абсурдом. Цього не могло статися, тому що МКС займається найтяжчими злочинами буквально історичного масштабу. Тобто злочинами проти людяності і воєнними злочинами. Я боюсь, що невірне розуміння можливостей МКС хтось міг створити і у чинного Президента.
Щодо злочинів вбивств українців на Донбасі, МКС може допомогти, але треба залишатись реалістами. Треба тверезо оцінювати можливості МКС. МКС ефективним є тоді, коли він доповнює національні зусилля, тобто роботу з переслідування злочинців на національному рівні. Першу і основну відповідальність в цьому плані несе держава на території якої відбуваються злочини. Тобто відповідальність за переслідування злочинців і їхнє покарання. МКС може допомогти там, де Україна фізично сама не може дотягнутися до злочинців. Тоді МКС може забезпечити міжнародну кампанію, яка мала б притягти їх до кримінальної відповідальності.