Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Не треба вибирати між заходом і сходом

14 серпня, 00:00

Віпрацювання чіткої та послідовної стратегічної лінії, визначення прийнятних тактичних методів розв'язання кардинальних завдань державного розвитку для України істотно ускладнено суперечністю між дедалі прозахіднішим зовнішньополітичним, військово-стратегічним курсом країни та її жорсткою, великою мірою однобічною економічною залежністю від Росії та деяких країн СНД, що з нею блокуються.

З огляду на наростання конфронтаційності між Росією та Заходом таке становище не може тривати доволі довго. Україні доведеться або змінити зовнішньополітичну та військову доктрини, як неадекватні реальній ситуації, або ж поступово провадити переорієнтацію зовнішньоекономічної коопераційної моделі на західні та ісламські країни.

ЗОВНІШНЯ ПОЛІТИКА

Ведучи мову про політичне ставлення Заходу до України, модно констатувати "наростання доброзичливості" з його боку. Одним із перших у питанні про військово-стратегічну значущість України визначився Північноатлантичний альянс: саме контакти НАТО - Україна є підвалиною двосторонньої політико-стратегічної взаємодії. Україна першою в СНД поставила підпис під "Партнерством заради миру" й нині є його найактивнішим участником із країн, що не входять до НАТО. Наступним кроком до дальшої військово-політичной інтеґрації України до західних структур стала Хартія про особливе партнерство. На користь іще тіснішого зближення з альянсом уже висловилися Геннадій Удовенко та Володимир Горбулін, у м'якішій формі також і Президент. Не відстають і західні лідери. З вуст керівника британського МЗС Малколма Рифкінда вперше на високому рівні пролунала ідея про можливе повне членство України в НАТО, причому сталося це одразу по бесідах з американським держсекретарем Мадлен Олбрайт, а це засвідчує серйозне підґрунтя. Хав'єр Солана в публічних виступах під час недавнього свого візиту до Тбілісі раз у раз посилався на Україну як на приклад всебічного партнерства НАТО й позаблокової країни. Багато про що каже й факт обговорення міністром оборони України з високопоставленними керівниками НАТО питань уніфікації військової термінології.

Водночас від участі у військово-політичних структурах, спільних із Росією, Україна вочевидь ухиляється. Кількість не підписаних нею угод у рамках СНД на початок цього року сягнула 228, з них із військово-політичних питань - 128 (ще 30 - із соціально-економічних і 70 - з організаційно-правових).

Як альтернативи військовій співпраці з Україною та противаги розширенню НАТО Росії вдалося домогтися правового оформлення союзу з Білоруссю й підписання п'ятисторонньої угоди про обмеження військово-політичної присутності біля кордонів Китаю. Своєрідною компенсацією цілковитої переваги країн НАТО в конвенційних озброєннях і військово-промисловій сфері стали так і не дезавуйовані заяви декого з російських високопоставлених чиновників і знаних політиків про можливість для Росії першою застосувати ядерну зброю.

Отже, про формування багатополюсного світу говорити зарано. По-перше, немає хоч трохи суттєвих ознак ерозії західного віськово-стратегічного альянсу, а по-друге, бачимо спроби консолідації Росії де з ким із колишніх радянських республік і, що особливо важливо, з Китаєм. У разі закріплення їхньої "дружби" проти Заходу біполярна система військово-політичного протистояння оновиться, й для обох протиборчих сторін стане надзвичайно важливим ставлення до неї Києва.

Навряд чи Україна зможе підвищити свою безпеку, офіційно приєднавшися до однієї з них. Очевидна слабкість новостворюваного східного угруповання та його власна залежність від Заходу унеможливлюють просхідний вибір із гіпотетичним варіантом заморожування чи навіть згортання партнерства з НАТО. Проте не принесло б дивідендів і рішення вступити до НАТО, навіть більше, воно зашкодило би безпеці самого альянсу, спровокувавши різке загострення конфронтаційності Москви. А от тривалий процес зближення Україна - НАТО може чинити й чинить помітний позитивний вплив на зовнішньополітичне становище країни.

Україна стала поки що одинокою державою, що отримала істотні дивіденди від процесу, в якому сама вона участі не бере. Варто було Москві усвідомити реальність зміни блокових меж у Європі, як притлумилися всі її претензії до України, й Росія погодилася на той самий текст угоди, що його вже два роки не приймала. Москва ніби поспішила заручитися щонайменше нейтральністю південно-західного сусіди, підтвердивши його територіальну цілісність і погодившись на арендний статус військово-морських баз Севастополя.

Напередодні мадридського саміту подписано "великий" договір і з іншим нашим сусідою - Румунією, яка, виконуючи умови вступу до НАТО, пішла на взаємне з Україною визнання територіальної цілісності.

Отож, хоча сучасні глобальні процеси й не є для України самодостатнім джерелом загальної стратегії побудови відносин із зовнішнім світом, не заступають насущних зовнішньоекономічних інтересів, пов'язаних з енерґетичною та збутовою залежністю від економічного простору СНД, їх аналіз дає змогу виявити деякі критерії формування такої стратегії. Це насамперед тверда відданість ідеї самостійної партії у міжблоковій грі, яка за певної тактичної гнучкості може стати запорукою підвищення статусу України в торговельно-економічних відносинах як із Заходом, так і з Росією.

ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНІ ЗВ'ЯЗКИ

Процес формування економічного складника геостратегічної моделі незалежної України виявився справою далеко складнішою, ніж суверенізація політична. З одного, "внутрішнього", боку це обумовлено зволіканнями у проведенні реформи, корисливими інтересами багатьох чиновників і некваліфікованістю "реформаторів". З іншого, "зовнішнього" - зіткненням інтересів у сфері економічної конкуренції і нестикуванням структур розвинутого ринкового й трансформаційного господарств. Жертви, до яких готовий вдатися Захід, щоб економічно ґарантувати незворотність формування прозахідної політичної орієнтації України, виявилися досить незначними, й економічних дивідендів на свої зовнішньополітичні акції наша країна поки що не отримала. Тому різновекторність впливу зовнішніх чинників поки що залишається як довгострокова умова побудови моделі взаємовідносин України з зовнішнім світом.

Головним запереченням проти суверенізації колишніх союзних республік були положення про неприпустимість дроблення спільного соціально-економічного простору. Інакше кажучи, постулювалася другорядність національних інтересів порівняно з економічними зв'язками. Причому малися на увазі реалії початку 90-х років, коли 80-90 відсотків зовнішніх торговельно-економічних контактів колишніх республік було прив'язано до пострадянського простору. Пізніше, коли економічна суверенізація стала фактом, причому для України протягом вже кількох років це означає балансування приблизно на 50-відсотковому співвідношенні часток СНД і решти світу в загальному товарообігу, найбільшої популярності набули ідеї економічного союзу, зокрема єдиного митного простору або валютного об'єднання.

Однак і ці ідеї ставляться під сумнів, насамперед через розмивання "економічного простору СНД". Ціла низка держав (крім України - Азербайджан, Туркменистан, Грузія, Молдова) не прагнуть формування якоїсь консолідованої єдності економічного комплексу СНД, а скоріше зацікавлені в існуванні перехідних інститутів нейтралізації найнебажаніших проявів російської експансії.

Що ж до економічної незалежності України від контактів з СНД, то, визнаючи цей безперечний факт, слід визнати й те, що йдеться тут насамперед про безальтернативність джерел енерґоресурсів. Про це свідчить структура торгівлі. Третину українських закупівель у Росії становить ґаз, понад одну п'яту - нафта і нафтопродукти, і до цього додаються закупівлі вугілля та електроенерґії. У другого за значенням зовнішньоторговельного партнера України - Туркменистану - ми купуємо майже самий тільки ґаз. Власне, можна сказати, що основним зовнішньоторговельним вектором для України автоматично стає базовий постачальник вуглеводних енерґоносіїв.

Другий за значенням "вузол залежності" України від СНД - збут товарів. При цьому знов-таки говорять про безальтернативність - тепер через неконкурентоспроможність вітчизняних товарів на світових ринках. Але хіба виробництво неякісних товарів - це стратегічних вибір? Поліпшити їхню якість неможливо без радикального переозброєння основних фондів, а відтак - без інвестицій. А країни СНД не мають інвестиційних ресурсів навіть для власних потреб. Один із небагатьох винятків - російський "Газпром", але його інвестиційні інтереси пов'язані з установленням контролю над стратегічними трубопроводами та переробними заводами й несумісні з національними пріоритетами України.

Зі сказаного, зокрема, випливає й те, що теза про єдиний технологічний простір СНД, через мізерну питому вагу у взаємній торгівлі обладнання, комплектових виробів тощо - щонайменше перебільшення. Правильніше трактування експортно-виробничого значення колишніх союзних республік для України пов'язане з означенням "ринок збуту". Але він, на жаль, ненадійний і зазнає впливу політичних чинників. Скажімо, за підсумками 1996 року приблизно 8,6% українського експорту до Росії припадало на цукор, який, власне, й є головною статтею вітчизняних постачань в рамках двостороннього товарообміну. І саме ця стаття стала головним об'єктом заборонних податкових ставок, що в купі з іншими торговельними обмеженнями скоротило впродовж перших місяців цього року торгівлю з Росією на 20%. Очевидно, немає жодних раціональних економічних пояснень того, що Росія переорієнтує свій цукровий імпорт на країни Латинської Америки. Причини - суто в області політики. І тому недоладною видається "арґументація" людей, що претендують на "реалізм" оцінок та закликають "припинити загравати до Заходу" й відновити економічні зв'язки на пострадянському просторі. Починати треба не з пустопорожніх розмов про відновлення принципово невідновлюваного або про національно-родинні почуття, а з практичних справ, що ці почуття підтверджують. Наприклад, із забезпечення режиму вільного пересування товарів, чого Росія вперто уникає.

Те, що покращити відносини з Росією (чи надовго - окреме питання) Україні вдалося завдяки зміцненню контактів із Заходом в економічній, політичній та військовій сферах, свідчить про можливість одночасно прямувати двома протилежними геоекономічними векторами - на захід і на схід. Навіть більше, така різноспрямованість може стати запорукою підвищення статусу нашої країни на обох геополітичних полюсах. Необхідний тільки вивірений у меті й інструментах довгостроковий підхід. В Україні, наприклад, досить активно працює представництво ЕС, бюджет якого на 1996-1999 роки становить близько $2 млрд. Безперечно, допомога у підтримці платіжного балансу, структурній реформі, технічному переозброєнні, що надається цим і кількома іншими каналами, має певне значення. Проте незрівнянно суттєвішим було б радикальне розширення торговельних відносин, усунення обмежень для України, запуск конкретних галузевих і міжгалузевих програм співпраці.

Водночас не можна не сказати й про те, що багато зовнішньоекономічних і зовнішньополітичних труднощів України зумовлено її внутрішніми проблемами, як, наприклад, неефективним споживанням енерґії та її носіїв, зволіканнями з промисловим освоєнням чорноморського газо- та нефтоносного шельфу. Як і раніше слабо пов'язані дипломатична й зовнішньоекономічна сфери, явно відчувається безініціативність щодо багатьох потенційних пунктів переговорного процесу. І, звичайно, вкрай неґативним чинником є несприятливий інвестиційний клімат.

Перспективна геоекономічна модель має охоплювати цілий комплекс географічних векторів та економічних галузей. Найважливішим проектом є будування альтернативних потужностей інфраструктури постачань нафти із зустрічним продажем продукції до Азербайджану, Ірану, інших країни за добре знаною і в принципі узгодженою товарною номенклатурою. У співпраці з Заходом необхідно перенести акценти з односпрямованих кредитно-донорських заходів на партнерську промислово-технологічну взаємодію.

Тільки сильна, з урахованням військово-стратегічного й економічного аспектів, позиція України як активного суб'єкта на міжнародній політичній арені може сприяти розв'язанню актуальних проблем розвитку держави на теперішньому непростому перехідному етапі.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати