Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Новим політикам — реальні умови»

12 серпня буде вирішено, за якими правилами обиратиметься майбутній парламент
11 серпня, 18:51
ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

За останньою інформацією Верховна Рада збереться на єдине засідання на цьому пленарному тижні. Так вирішили самі депутати. І це в умовах війни... Таке ставлення до своїх обов’язків зайвий раз свідчить, що цей парламент точно має піти у небуття. Але от механізми відбору нової Ради все ще залежить від нинішніх депутатів? Якими вони можуть бути?

Учора кілька десятків активістів «Реанімаційного пакету реформ» провели акцію біля будівлі комітету Верховної Ради, під час якої в черговий раз вимагали ухвалити новий закон про вибори народних депутатів. Головні критерії: пропорційна система з відкритими списками, зниження прохідного бар’єру для політичних партій до 3%; прозоре фінансування політичних сил.

Які останні новини і настрої серед депутатів щодо нового виборчого законодавства? В інтерв’ю з координатором ініціативи «Реанімаційного пакету реформ» Світланою ЗАЛІЩУК:

—  Ще минулого четверга ми зустрічалися з лідерами парламентських фракцій — «Батьківщиною», «УДАРом», «Свободою», а також представником Президента у Верховній раді Русланом Князевичем. Після цих чотирьох зустрічей, ми зрозуміли, що відкритих списків на сьогоднішній день не буде. Всі розповідають про те, що немає голосів. Основними винуватцями вони називають мажоритарників, які пройшли до ВРУ за старою системою, і які не хочуть голосувати за нові правила, тому що знають що вже не потраплять в парламент. Не підтримують відкриті списки і екс-регіонали, комуністи, ті, хто перейшли на бік коаліції.

Водночас, в нас виникли сумніви — а чи хочуть самі партії, з лідерами яких ми зустрічалися, робити ці відкриті списки? Швидше, це публічні залаштунки, за якими стоїть бажання контролювати процеси в парламенті. Сьогодні політики не втратили політичні амбіції мати підконтрольну Верховну Раду із максимальною кількістю голосів. Зараз стоїть питання таким чином: або ми залишаємось зі старою системою, прийнятою Януковичем, яка є інститутом корупції, або вдасться знайти голоси за закриту пропорційну систему. Наші експерти кажуть, що будь-які зміни, включаючи закриту пропорційну систему, будуть кращими, аніж є зараз.

Також є ще декілька важливих умов. Наше законодавство в сфері фінансової прозорості одне із найгірших в Європі. Наприклад, якщо поцікавитися, скільки політики витратили в 2012 році на парламентські вибори, то це не вдасться знайти у відкритих джерелах, бо цієї інформації немає. Цю інформацію можна знайти лише в архівах зі спеціальною перепусткою за 40 грн. Всі ці процеси в Україні відбуваються непрозоро. Наприклад, люди, які зареєстровані в гуртожитках, давали по 150 тис. грн. Литвину на передвиборчу кампанію на минулих виборах. Так само можна знайти дуже багато цікавих фактів щодо Тимошенко, Яценюка, Януковича. Вже зареєстровано законопроект про прозорість фінансових кампаній і достатньо за нього просто проголосувати.

Виборчий бар’єр буде змінюватися?

— Політичні сили off-the-record говорили, що це питання не є однозначно визначеним. 11 серпня є останнім днем консультацій Робочої групи, яка намагається знайти консенсус. На сьогоднішній день питання стоїть таким чином: якщо залишиться нинішня система, то залишиться і 5% бар’єр. Якщо ж знайдуться голоси за законопроект Руслана Князевича, тоді мова йтиме про бар’єр у 3—4% або 5—7% для партій та блоків.

Наші експерти наголошують на зменшенні прохідного бар’єру до 3%. Після Євромайдану Партія регіонів втратила авторитет та довіру, комуністи нівелювалися як політична сила, тому ми розуміємо, має відбутися оновлення політичної еліти — за рахунок молодих політиків, які проявилися на Майдані і формувалися як лідери в останні роки, але через олігархічну модель не мали можливість потрапити в політику. Якщо залишиться бар’єр в 5%, то фактично не буде шансів для жодної з молодих політичних сил пройти до парламенту. Це питання лежить в площині вільного доступу до медіа, адже олігархи тримають найбільшу кількість впливових ЗМІ і допускають на екрани саме тих людей, в яких вони найбільше зацікавлені.

Сьогодні будуть розглядатися зміни до виборчого законодавства?

— Наскільки мені відомо, єдиним днем голосування і роботи в пленарному режимі буде вівторок Тому депутати або проголосують зміни, або провалять.

Виходить, що політики знову нав’язують свій порядок денний, апелюючи до відсутності голосів або прикриваючись війною. Але події Євромайдану та російська агресія показують, що треба ламати всі ці правила. Які все-таки можуть бути важелі впливу, щоб зламати ситуацію?

— Нам здавалося, що ми виграли Євромайдан і це змусить політиків грати за іншими правилами. Але це не зовсім так — вони природньо є частиною попередньої системи, тому так само зав’язані на олігархах, обіцянках, домовленостях, зобов’язаннях перед спонсорами. Їм тяжко від цього відмовитися. Вони не мислять категоріями довгострокового виходу України на нові політичні орбіти в демократичному сенсі, а думають про те, як підім’яти систему під себе.

Чи можуть масові мітинги стати «інструментом переконання»?

— Я переконана, що так. Помаранчева революція, Революція гідності — все це масові мітинги. Нове виборче законодавство для оновлення політичної еліти — це наша вимога. Ми це робимо за допомогою різних акцій, публікацій, дискусій. Запит громадян — ефективний інструмент, яким ми можемо змінити політику. Якщо до нас не дослухаються політики, то дуже важливо, щоб до нас дослухалися громадяни. Тоді рано чи пізно політики повинні будуть виконати волю людей.

Як ви вважаєте, на кого робитиме ставку Президент під час майбутніх парламентських виборах? Наскільки він готовий співпрацювати з новими політиками і змінювати старі правила?

— Ми це зможемо побачити тоді, коли буде сформована пропрезидентська політична сила для участі в виборах, а також по тому, як будуть проведені вибори. Тоді ми побачимо — ким хоче стати Порошенко? Президентом, який підбиратиме політиків під себе чи лідером нації, який змінить країну. Нові виборчі правила — момент істини для Президента. Відкриті списки забирають можливість у Порошенка визначати, хто буде в його партії і яке місце займатиме ця людина. Це такий своєрідний договір з суспільством за те, що він дасть йому можливість впливати і вибрати хто буде в парламенті, хто буде гідний представляти людей. З моєї точки зору, сьогодні для зміни правил гри під час виборів немає не голосів в парламенті, а політичної волі.

Яким чином сьогодні відбувається переформатування політичного простору? Якщо будуть блоки, то хто увійде в пропрезидентську силу? З іншого боку, які тенденції серед молодих партій?

— Законопроект Руслана Князевича якраз передбачає закриту пропорційну систему за участю партій та блоків. Ми це вже проходили і знаємо її серйозні вади. Блоки — це ситуативний союз, який не має зобов’язання перед виборцями, це просто короткостроковий проект для того, щоб зайти в парламент. Зрозуміло, що сьогодні хочуть повернутися до цієї системи, щоб пропрезидентська сила набрала більше голосів і стала найпотужнішою фракцією в майбутньому парламенті.

Якщо розглядати молоді політичні сили, то на сьогодні одне з нововведень, яке розглядається це підвищення застави в десять разів. Для молодих партій знайти кошти в такі короткі терміни фактично неможливо. Це робиться для того, щоб олігархи і далі «замовляли музику».

Я очікую, що на цих виборах Порошенко, Тимошенко запропонують окремим людям з молодих партій долучитися до їх списків, але це підміна понять. Треба створити реальні умови для нових політиків.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати