Перейти до основного вмісту

Розкаяні, але не прощені

27 липня, 00:00

Кожного року 17 липня група екзальтованих осіб при іконах, корогвах та імперських знаменах проходить центральними вулицями Києва, щоб ушанувати пам’ять останнього російського самодержця Миколи II.

Новиною нинішнього сезону є заклик учасників акції покаятися за порушення Україною «клятви на вірність російському государю, тієї клятви, яку 1654 року кожний представник чоловічої статі давав на Євангелії».

Що й казати, звучить вкрай урочисто, приблизно так само, як і заклик отця Федора Вострікова «покаятися прилюдно». А чи є кому і за що каятися? Припустімо, що все було саме так, як представляють шанувальники останнього імператора: розіслалася медом і молоком перед ясними очима глави царського посольства боярина Бутурліна Малоросія. Усі, як один, кинулися малороси на чолі з гетьманом Хмельницьким і митрополитом Сильвестром присягати на вірність найсвітлішому царю Олексію Михайловичу Романову. Що було інакше, звісно ж, брешуть злі язики. Нехай так!

Однак забувають, бач, дуже православні про наріжний камінь віри християнської — свободу волі. Якби клятви передавалися у спадок, то було б позбавлене сенсу персональне хрещення — а навіщо? — адже один із предків уже хрещений; не менш безглуздо виглядало б вінчання — а навіщо? — адже якийсь прадід уже дав клятву прабабі, як годиться, на Євангелії.

Малороси сімнадцятого століття розпорядилися своєю волею — склали присягу московському самодержцю. Так і запишемо! Однак факт їх присяги не має жодного стосунку до наших сучасників, які виявили свою волю діаметрально протилежним чином.

А далі — більше! При передачі петиції представникам Кабміну одна з учасниць процесії заявила — «Ми країну німцям не віддали, а ви її американцям тепер віддаєте». Так хто ж такі ці «ми»? Якщо це потомствені білогвардійці, а на думку про це наштовхує сама тема зібрання — тоді, точно, не здали Батьківщину супостату у війну 1914—18 рр. Хоча, дозволю собі засумніватись у тому, що ті, хто зібралися мали на увазі ту війну. Швидше, йшлося про Велику Вітчизняну війну радянського народу проти німецько-фашистської Німеччини та її союзників у 1941—1945 роках. Тоді виникає закономірне запитання: яким боком люди, що пишаються подвигом радянського народу під орудою Комуністичної партії Радянського Союзу, стосуються Російської імперії Романових і православної церкви, так тривало комуністичними попередниками?

Я вже не кажу про НАТО, якщо провести паралелі — аналогу Антанти часів нині народно улюбленого Миколи II. Чи можна уявити собі щось більш протиприродне і какафонічне, ніж православно-монархічно-комуністична антизахідна ідеологія, та ще й у богоспасенній Україні?

Фіналом-апофеозом цих заходів став молебень, відправлений у морському Одеському порту «про захист від іноплеменників і міжусобної лайки». Виявляється все це — і пам’ять про імператора, і корогви з імперськими знаменами, і хресні ходи в Одесі та Києві вкупі з молебнями — ні що інше, як PR- акції Антинатівського комітету самооборони. І дійсно, навіщо проводити кілька різнорідних і різноспрямованих акцій поодинці — в загальний казан їх. А чи варто було? Адже мудрі (і білі й червоні) предки казали — не змішуйте горілку з портвейном! Не послухали непослідовні нащадки — змішали все, ще й пивом «полірнулися». Чи слід дивуватися, що й «похмілля» буде важким?

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати