Перейти до основного вмісту

З чого почне Сергій Собянін?

Затвердження на посаді мера Москви людини з «прем’єрської команди» залишає поки більше питань про розвиток потенціалу російської столиці, ніж відповідей на них
26 жовтня, 00:00
ФОТО РЕЙТЕР

Оперативний, без тяганини, вступ на посаду глави найбільшого російського регіону — міста Москви — Сергія Собяніна, на церемонії якого були присутні перші особи держави, підтверджує висловлювану експертами з самого моменту звільнення Юрія Лужкова з посади думку: справи в російській столиці настільки заплутані, що розплутувати їх потрібно негайно. Питання в іншому: а як це зробити? Іншими словами, які пріоритети розвитку 12-мільйонного гігантського мегаполісу вибере для себе його новий керівник?

Треба відразу сказати, що ні сам вибір кандидатури на вакантну посаду мера Москви, ні хід його затвердження на засіданні регіонального парламенту — Московської міської думи — особливо не здивували. Після «самобутнього» Юрія Лужкова, здатного левову частку своєї енергії та часу, необхідного для здійснення посадових повноважень, витрачати, скажімо, на організацію вельми сумнівних з точки зору міжнародного права та практики міждержавних відносин кампаній в тому ж Криму — вибір керівного в Росії «тандему» припав на «людину команди», застебнутого «на всі ѓудзики» високопоставленого федерального чиновника. Треба сподіватися, що колишній керівник президентської адміністрації при Путіні, а згодом його ж заступник в уряді навряд чи дозволить собі сумнівні дії на міжнародній арені.

Що стосується затвердження його на посаді, то в нинішній Росії, де будь-які структури партії «Єдина Росія» слухняно беруть «під козирок» при будь-якій команді зверху, жодних сумнівів у результатах голосування по кандидатурі Собяніна в Мосміськдумі просто й бути не могло. Так і вийшло: всі депутати-«единоросы» дружно проголосували «за». У повній відповідності до своїх принципів і програмних заяв вчинили й представники головної опозиційної партії — комуністичної, яка в столичному парламенті взагалі представляє єдину противагу «Єдиній Росії» (у Московській міській думі, нагадаємо читачам, всього дві фракції). Виступаючи в принципі проти призначення глав суб’єктів Російської Федерації замість обрання їх всенародним голосуванням, депутати-комуністи висловилися проти запропонованої кандидатури. Таким чином, голосування пройшло абсолютно передбачено.

Зараз, коли мер Собянін приступив до виконання своїх повноважень, усіх, зрозуміло, хвилюють пріоритети його майбутньої політики. А якщо говорити в ширшому сенсі — як буде використаний величезний економічний, а також політико-адміністративний потенціал російської столиці.

Найважливішою проблемою, яку відзначив сам Собянін вже у своєму виступі перед депутатами Мосміськдуми в ході процедури його затвердження, проблемою, яка останнім часом в буквальному розумінні не сходить із вуст політиків, політологів і дикторів Центрального телебачення, — це корупція. Дійсно, і в москвичів, і в гостей столиці — варто їм пожити у нас хоч би деякий час — складається стійке (і, варто сказати, небезпідставне) враження, що в Москві корумповано все і вся — знизу доверху: будь-які міліційні та інші правоохоронні структури, освіта й охорона здоров’я, пожежна охорона і, нарешті, чиновницький апарат.

Все перераховане, справді, має місце. Але ключове питання: а хіба Москва — це окрема держава поза Росією? Так, рівень життя й економічне благополуччя столиці, де зосереджено до 80 відсотків всіх російських капіталів, різко контрастує з можливостями переважної більшості всіх інших регіонів Росії. Проте при всьому тому Москва — невід’ємна частина сьогоднішньої Російської Федерації, саме частина, а не лише столиця. У Москві діють закони і звичаї, що утвердилися сьогодні по всій Росії, і московські проблеми (корупція чиновництва, наприклад) — це одночасно й проблеми всієї Росії. Просто у тих же московських корупціонерів можливостей більше, ніж де-небудь ще в країні.

Звідси цілком природний висновок: боротися з тими ж корупціонерами в межах однієї лише Москви, не зачіпаючи порядків, що при цьому склалися в рамках всієї Росії, — це просто даремне заняття. Більше того, виганяючи під виглядом «боротьби з корупцією» з «хлібних місць» чиновників, що представляють одну команду, при цьому нічого не міняючи в корені, нова влада просто розчищатиме ті ж самі «хлібні місця» для нових потенційних корупціонерів. Навряд чи москвичі чекають від нової влади такої боротьби з корупцією!

Насправді Москва здатна зіграти ключову роль не в показовій прочуханці окремих чиновників, що особливо «засвітилися», а в активізації по-справжньому модернізаційних процесів, про що давно говорять в Росії, та тільки поки мало що роблять. Що ж можна зробити на «московському полігоні» в плані модернізації? Дещо можна вже сьогодні — правда, за однієї умови: якщо будуть політична воля і бажання. Наприклад, якщо величезний московський бюджет буде перероблений таким чином, що вперше за майже 20 років буде направлений не на «латання дір» в соціальній сфері, а на її перспективний розвиток (особливо це стосується науки і освіти, де Москва як і раніше утримує найпотужніший у Росії потенціал), то ось тоді в гігантському мегаполісі по-справжньому створяться умови для модернізаційного прориву хоч би на одному — спершу! — напрямі.

За цим проривом — в разі його реального успіху — можна буде вже планувати й інші, причому вперше ці плани «підпиратимуться» не порожніми словами і гаслами, а реальними справами. Звичайно, передбачається, що позитивний московський досвід буде поширений і на інші російські регіони — інакше в ньому не буде жодного сенсу, — і це буде справді реальна справа. А ось чи буде все це під силу новому московському мерові, чи потенціал мегаполісу знову буде використаний виключно для нескінченного незавершеного будівництва та проїдання нафтогазових доходів, ми дізнаємося вже найближчим часом.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати