570 кілометрів на одному літрі бензину
Українські студенти вперше взяли участь у «екологічних перегонах»![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20100518/483-8-3.jpg)
На початку травня в місті Лаузіц (Німеччина) в щорічному міжнародному змаганні з енергоефективності Shell Eco-marathon, метою якого є виявлення новітніх і найбільш енергоефективних конструкцій автомобілів та їхніх двигунів, уперше взяв участь український автомобіль. Його конструктори, команда студентів Харківського національного автомобільно-дорожнього університету «ЛСА-ХАДІ — Honda», змагалися в спробі проїхати найдовшу дистанцію, використовуючи при цьому найменшу кількість енергії, з 220 командами з 22 країн Європи.
Перший український автомобіль змагався в категорії, де представлені спроектовані в оптимальному з погляду аеродинаміки футуристичному дизайні авто. Результатом річної роботи команди стало інженерне рішення на базі бензинового двигуна внутрішнього згорання Honda GX35. Авто розміром 3 м на 1 м на 0,7 м (ДхШхВ) має вагу 43 кг і вміщає одного пілота.
До речі, вибір джерела енергії в автомобілях обмежений лише фантазією творців і надає можливість використовувати як дизельне пальне й бензин, так і сонячну енергію, водень, етанол, біопаливо і газ, перероблений у рідке паливо.
«Shell Eco-marathon уже сьогодні допомагає інженерам завтрашнього дня розробляти рішення, що наближають нас до нового енергетичного майбутнього. Його обов’язковими складовими є вживання енергозберігаючих технологій і широкий вибір джерел енергії як традиційних, так і альтернативних», — розповідає голова компанії «Шелл» в Україні Патрік Ван Дале. Він вважає, що участь першої української команди в змаганні підтверджує актуальність цих питань і для України, та із задоволенням привітав нового учасника у «вирішенні світового енергетичного завдання».
— Цей еко-марафон — майданчик для створення інноваційних рішень у сфері енергоефективних технологій, — додає президент одного зі спонсорів участі української команди, компанії «Хонда Україна» Хідето Ямасакі. — Суспільству потрібне нове покоління талановитих молодих людей, які були б здатні знайти вирішення найскладніших проблем світового енергоспоживання, — зауважив він на презентації автомобіля.
Солідарний з такими висловлюваннями і перший заступник міністра охорони навколишнього та природного середовища України Володимир Ігнащенко. За його словами, сьогодні Україна як ніколи зацікавлена в розробці та практичному вживанні інноваційних енергоефективних рішень в усіх сферах діяльності. — Проект Shell Eco-marathon допомагає виховувати майбутнє покоління учених і конструкторів із правильним підходом до питань енергоефективності в умовах обмежених ресурсів та впливу енергетики на екологію, — розповідає Ігнащенко. — Мінприроди зацікавлене в розробленні таких енергоефективних рішень і підтримало дебют української команди в Shell Eco-marathon».
Неймовірно, але факт: згідно з прес-релізом Shell Eco-marathon автомобіль-учасник цих змагань спільно з пілотом виробляють менше вуглецю, ніж спортсмен світового рівня під час пробіжки зі швидкістю 25 км за годину! А якби гоночний автомобіль «Формули-1» був настільки економічним щодо витрати пального, на одному літрі пального він міг би змагатися впродовж трьох сезонів «Формули-1» без зупинок на дозаправку. Хоч, напевне, пересувався б зі значно меншою швидкістю.
За всю історію свого існування Shell Eco-marathon став свідком великої кількості рекордів. Особливо плідним виявився 2009 рік, коли команда Microjoule з французького міста Нант встановила новий рекорд на автомобілі з двигуном внутрішнього згорання — еквівалент 3 тисяч 771 км на одному літрі пального. Проте 2010 року був встановлений новий абсолютний рекорд змагань — команда Polytech’ Nantes із Франції здолала еквівалент 4 тисяч 896 км та 1 м на літрі пального. Ця відстань приблизно дорівнює відстані від голови до п’ят Європи — від мису Нордкап у Норвегії до нижнього кордону італійського півострова.
Перша ж українська команда дебютувала 570 кілометрами на одному літрі бензину, посівши 42-ге місце з 99 (внаслідок погодних умов усі 220 команд не змогли виїхати на трасу). Капітан команди «ЛСА-ХАДІ — Honda» Олександр Чернишов так прокоментував «Дню» цей результат:
— Враження — супер! Ми відкрили для себе новий світ, нові можливості. Бо змогли випробувати свій автомобіль у реальних умовах — в Україні, на жаль, навіть не змогли знайти трасу, де можна було б провести подібні заїзди та зрозуміти технічні можливості нашого автомобіля.
А результат, як для першого разу, просто чудовий. Це високо відзначили як організатори, так і учасники змагань, які вперше проїздили близько 100—120 кілометрів на одному літрі. У нас же 570 кілометрів. Тобто дебютували з успіхом!
Майбутнє — за енергоефективними технологіями, це диктує наше сьогодення. Тому ми збираємося модернізувати наш автомобіль і прийти до подальших успіхів у цьому змаганні. Братимемо участь наступного року — це наше головне завдання.
Результати, які досягнені на марафоні, мають стимулювати водіїв їздити економніше, використовувати не такі потужні двигуни, тим самим покращувати екологію і зберігати ресурси нашої планети. Я думаю, що освітлення марафону змусить водіїв замислитися над ефективнішим використанням пального.
ДОВIДКА «Дня»
Shell Eco-marathon — міжнародний освітній проект, що ставить перед старшокласниками і студентами з різних країн завдання спроектувати, створити і випробувати енергоефективний автомобіль. Переможець — команда, автомобіль якої проїжджає найдовшу дистанцію, використовуючи при цьому найменшу кількість енергії. Історія Shell Eco-marathon розпочалася 1939 року в США, коли інженери наукової лабораторії компанії «Шелл» влаштували між собою невелике змагання. Його метою було визначити, чия машина здолає довшу відстань, використовуючи однакову кількість пального. Згодом ця ідея переросла в подію міжнародного масштабу — з 1985 року Shell Eco-marathon щорік проходить у Європі, починаючи з 2007-го — у США, а цього року проект уперше відбудеться в Азії. 2010 року в проекті Shell Eco-marathon візьмуть участь 393 команди старшокласників і студентів 316 університетів та шкіл із 42 країн світу під час трьох регіональних змагань — в Америці, Європі та Азії.