Чиказькі батяри під «шербурзькими парасольками»
Як ми обираємо екранних кумирівІдеал чоловіка на екрані — кремезного, безстрашного, романтичного коханця й плейбоя — втілюють у різні роки Кларк Гейбл, Жан Маре, Поль Бельмондо, Жерар Депардьє, Роберт Де Ніро, Аль Пачіно, Іван Миколайчук, Іван Гаврилюк, Анатолій Хостікоєв...
Новий час обирає нових улюбленців, але незмінним залишається їхній магнетичний вплив на нас. Про улюблених акторів «День» запитує в своїх респондентів.
Наталія СУМСЬКА, актриса:
— Колись були одні герої, зараз — інші. Мені подобалося багато актрис радянського кіно — від Надії Румянцевої до Наталії Гундаревої... Усі були фактурними, характерними, різноплановими, глибокими.
У молоді роки, шукаючи себе, вагалася у виборі між захопленням англійською мовою та акторством. Але після перегляду фільму «Моя прекрасна леді» з Одрі Хепберн акторство мене полонило. Зараз не можу зосередитися на комусь із сучасних актрис. Всі — розкішні блондинки чи брюнетки, високого зросту, поставні — їхня зовнішність захоплює. Та вони надто оголені, доступні, відкриті, ба навіть вульгарні на екрані... І жіноча загадковість утрачається. Недаремно ж хтось iз великих сказав: «Жінка — це безодня, жінка — це пітьма. І той, хто говорить, що її знає, — божевільний».
Теж саме з чоловіками-акторами... Жінок завжди манитимуть кремезні, високого зросту, із зовнішністю плейбоя чоловіки, але вони обов’язково мають бути сильні духом, з твердим чоловічим характером. Коли я переглядаю фільми, то розумію, що нині ті актори, які втілюють сильних чоловіків, мають дещо здрібнілу зовнішність і у грі проявляють мало чоловічого.
Поважаю тих, які не йдуть на манівці й вибирають сценарії. Бо часто навіть сильні актори «не витягують» примітивний сценарій. Серед них — російські Ярослав Бойко та Юрій Степанов, які особливо сподобалися в серіалах «Швидка допомога» та «Громадянин начальник», Мел Гібсон у картинах «Патріот», «Хоробре серце», «Смертельна зброя», а також, зрозуміло, Анатолій Хостікоєв. Нещодавно по телебаченню йшов фільм «Викуп», де він грає сильного духом, порядного полковника. Ці актори завжди професійно грають, тонко передають нюанси чоловічої психології й не милуються собою перед камерою.
Мені взагалі пощастило, я живу з Анатолієм Хостікоєвим, тому про цей акторський типаж знаю достеменно.
Тарас ЧУБАЙ, лідер гурту «Плач Єремії»:
— Я особливо захоплювався і тепер захоплююся грою Івана Миколайчука, Івана Гаврилюка, братів Бенюків — ці актори творили збірний образ українця: безвусого закоханого романтика (Іван Миколайчук у «Тінях забутих предків»), філософа (Іван Миколайчук у «Вавилоні»), героя-коханця (Іван Гаврилюк у фiльмах «Гори димлять» та «Кармелюк»), господаря (Богдан Бенюк у «Мартині Борулі»). У радянські часи ті стрiчки допомагали самоідентифікуватися українцям.
А Поль Бельмондо, Жерар Депардьє, Луї Де Фюнес взагалі були героями мого дитинства. Наприкінці 70-х — початку 80-х років передивився усі фільми за їхньою участю, які тоді йшли в радянському прокаті: «Гра в чотири руки», «Велика прогулянка»... Луї Де Фюнеса особливо люблю — він нагадує мого покійного діда Івана: таким ж кумедним, забавним, дотепним той був. Ці актори з улюбленців дитинства стали обранцями молодості.
Також захоплююся грою Аль Пачіно і Роберта Де Ніро — вони є уособленням мужності в стрічках «Одного разу в Америці», «Хрещений батько», «Рекрут».
З акторок виділяю Жульєт Бінош. У неї дуже оригінальна зовнішність. І жінок вона грає дуже характерних. Найбільш запам’яталася за фільмом «Особлива легкість буття».
Юрій ВИННИЧУК, письменник:
— Ще з молодості я захоплююсь акторською грою Джека Ніколсона, Аль Пачіно, Роберта Де Ніро. Чи не всі фільми за участю цих акторів надзвичайно чоловічі — «Хрещений батько», «Політ над гніздом зозулі», «Рекрут»...
Пригадую, мені та моїм друзям — львівським батярам дуже імпонувала оця романтика 30-х років в Америці, коли там зароджувалася італійська мафія. Ми наслідували поведінку, одяг героїв з «Хрещеного батька»: були такими стилягами в крислатих капелюхах, у яскравих краватках... Навіть переймали манеру розмови з дівчатами — двозначні жарти, легкий флірт... Тоді я працював за спеціальністю, але займався також спекуляцією й почувався таким собі ділком, ніби десь на вулицях Чикаго чи Бостона... Ці картини формували з нас чоловіків. На жаль, тепер дуже мало фільмів для наслідування. Знаю, що молодим подобаються герої «Бригади» чи «Бандитського Петербурга». І там ніби теж є ота мужність, але вона надто буквальна, брутальна, позбавлена шарму. От французи, приміром, Поль Бельмондо, Ален Делон, Жан Габен, навіть коли знімаються у бойовиках, де майже немає жіночих ролей, їхні герої володіють таким магнетизмом, що в глядача складається враження, що в картині далі обов’язково буде любовна інтрига.
Я би виділив гру Уїтні Хьюстон у картині «Особистий охоронець» — вона там дуже різнолика: лірична, романтична, зваблива, слабка... А також — Шарон Стоун в «Основному інстинкті», де її сексуальність дуже непідробна. На жаль, серед акторок постійного захоплення не маю. Майже всі вони — непостійні, розмінюються на ролі в посередніх фільмах — справжні жінки.