Iз тих, хто формує майбутнє
Колеги та послідовники згадують «надзвуковий» талант дизайнера Александра МакКвіна![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20100216/426-8-6.jpg)
11 лютого 40-річний британський дизайнер Александр МакКвін був знайдений мертвим у своїй лондонський квартирі. Про це повідомили провідні ЗМІ Великобританії. Згідно з попереднім висновком представників Scotland Yard, один із гуру британської моди вчинив самогубство. Щодо причин цього фатального випадку, то найімовірніша з них — смерть матері МакКвіна, яка пішла з життя за кілька днів до того. Як відомо, дизайнер був дуже близьким зі своєю матір’ю. Тому, попри оптимістичний запис у блозі дизайнера («життя триває!»), яким супроводжувалася сумна звістка про родинну втрату, самогубство МакКвіна пояснюють депресією, викликаною саме смертю матері.
Свою власну лінію одягу під брендом Alexander McQueen, яка нині продається в 39-ти країнах світу, — дизайнер заснував 2001 року. До того часу — з 1997 року — він обіймав посаду арт-директора французького дому високої моди «Givenchy». За роки своєї фешн-кар’єри (фактично до світу моди він долучився у 16 років, покинувши школу) Александр МакКвін чотири рази отримував нагороду BFC Designer of the Year Award, що надавала йому статус найкращого дизайнера Великобританії.
Його остання колекція весна-літо 2010 — без перебільшення справжній фантасмагоричний витвір мистецтва, образи якого, створені вручну, залишають далеко позаду всіх комп’ютерних «аватарів». Утім, попри постійний успіх марки, Gucci Group (якій належить бренд Alexander McQueen), швидше за все, розпрощається з дітищем МакКвіна, пише Times, посилаючись на експертів. Модні критики вважають, що без самого МакКвіна цей лейбл буде малоприбутковим і не виживе в конкурентному середовищі високої моди.
Через декілька днів після смерті модельєра британський модний портал «Vogue.co.uk» опублікував спогади та думки його колег та друзів. Серед тих, хто висловився, — найгучніші імена світу Haute Couture. Зокрема, Жан-Поль Готье та один із найбільш епатажних героїв французького подіуму Джон Гальяно, який зазначає: «МакКвін був оригінальним, натхненним. Він постійно вражав естеблішмент своєю креативністю та розумінням того, що означає бути великим британським послом моди. Його мода була революційною».
Вплив дизайнера на моду в цілому аналізують фешн-критики. Попри відносно молодий вік Александра МакКвіна, він встиг створити унікальне обличчя своєї марки і вплинути на ціле покоління дизайнерів. Так вважає Александра Шульман, видавець журналу «Vogue» у Британії: «Лі (так називало дизайнера його близьке оточення) МакКвін вплинув на ціле покоління дизайнерів. Його блискуча уява не знала кордонів, коли він одна за одною витворював свої екстраординарні колекції. З одного боку, він був майстром фантастичних, дивовижних модних показів, які поєднували дизайн, технології і перформанси, а з іншого — він був сучасним генієм, чия готична естетика була засвоєна жінками всього світу.»
Досить лаконічно, але переконливо висловлюється Філіп Трейсі, відомий дизайнер капелюшків, з яким довелося працювати МакКвіну: «У світі, де кожен перший ліпший вкупі зі своїм собакою — дизайнери, Олександр МакКвін був справжнім. Його талант був «надзвуковим».
— Попри географічну віддаленість від Туманного Альбіону, український модний світ, вже достатньо інтегрований у світовий контекст, також відчув на собі цю втрату, — редактор моди журналу «Сезони моди», фешн-критик Тетяна Хмелевська вважає, що МакКвін уплинув не лише на окремих дизайнерів, а на моду загалом. «Не лише на сучасну. Вплив цей відчуватиметься ще протягом багатьох років. Він був із тих дизайнерів, які формують майбутнє моди», — каже Тетяна.
Український дизайнер Федір Возіанов вважає свій світогляд близьким до того бачення, яке сповідував Александр МакКвін. Утім, ідеться не про наслідування, а спільний знаменник у баченні світу.
— Якщо говорити про світову моду, то він був одним із небагатьох, навіть одним із декількох, хто був дуже щирим у тому, що робить, — каже Федір у коментарі «Дню». — А ця риса в моді зустрічається доволі рідко. Саме тому багато хто вважав його скандальним. Хоча насправді це була форма щирості та неприйняття речей, які в межах моди стали рутинними. Його стиль я схарактеризував би як професіональний. Мені довелося бачити одні з перших його робіт. Вони мене вразили саме тому, що були виконані професіонально з точки зору ремесла. Його стиль — це глибока щирість, підкріплена високим рівнем професіоналізму. Його хвилювали проблеми світового масштабу: насильство, голод, війни, відносини між різними расами. Часто це викликало реакцію неприйняття у тих, хто звик до причесаного гламуру. Але водночас викликало захоплення у тих, хто ще здатний на це почуття.
— Для всього світу, як і особисто для мене, МакКвін — справжній професіонал своєї справи, новатор із великої букви, — підтверджує попередню думку український дизайнер Андре ТАН. — Він перший почав робити з колекцій pret-а-porter колекції couture. Додав складного крою XVIII сторіччя до стилю casual, це передусім тривимірний крій і крій навскоси. Використовував під час створення туфель Swarovski Crystals як матеріал для підборів. Це перший у світі дизайнер, котрий створював справжні театралізовані вистави зі своїх показів. Його моделі могли ходити в будівлі церкви, залізничному депо, музеї та інших незвичних місцях. Безумовно, МакКвіна наслідує весь світ, і світ української моди — не виняток. У нас здебільшого успадковують складні make up і тенденцію до театралізованості.