Художній лик Теодозії Бриж
Її роботи близькі народним витворам примітивізмом форми, що виявляє сутність замисленого
Здається, що Теодозія Бриж (а ми називали її Фанна) плоть від плоті львів’янка. Особлива старовинна будова міста Лева своїм архітектурним, скульптурним звукорядом відгукувалася в душі Митця — Фанни. Я чула в ній преклоніння перед готичними, барочними львівськими шедеврами, чула Художника форми, який розуміє розмаїття їхньої краси. Весь склад її художньої натури завжди бринів в унісон з ритмом хвиль краси. В усіх роботах відчуваються основні риси її художнього лику: оригінальність та могутність розуміння пластичної лінії.
Таке враження, що Фанна підгледіла витончені й радісні таємниці природи, яким далека суєтність людська. Стільки в них гармонії, наче вона відчувала українську старовину, наче володіла таємничим зв’язком із історичним минулим, наче прозрівала глибини століть. І в той же час у ній існував витончений, величний і вічний мистецький досвід тисячоліть. Згадаймо її Юрія Дрогобича — абрис і будова голови, видовженість рук і постаті — все в ньому виповнено спокійної та шляхетної мудрості, віри в могутність висловлення пластичної форми. Яким шляхом ішла Фанна-Митець до кінцевої мети? Можливо, це було відомо її вірному другові Євгену Безніску, витонченому колористу й мудрецю в живописних роботах. Мені ж завжди були цікаві розмисли Фанни про мистецтво, про театр... Вони з Євгеном ходили на прем’єрні мої вистави, і потім в її великій, холодній майстерні, з полиць якої з нами вели нечутні розмови загадкові голови, бюсти, макети, ми говорили, що основою релігії фінікійців був фетишизм — камені й дерева були животворні, що пробуджена матерія найперше усміхається довколишньому світові... Іноді ми сміялися, згадуючи, як на спектаклі «Лісова пісня» за Лесею Українкою я — Мавка — починала прокидатися від зимового сну, а мій син Максим при відкритій завісі, на публіці, вийшов на сцену і сказав голосно, щоб ніхто не сумнівався: «Мамо, я тут!». Що мої — Мавчині руки треба ліпити, що основою буття є любов, що ідеалом мистецтва є виразність та пластичний вияв задуманого. Вона завжди була в епіцентрі подій культурного життя Львова, знаючи істинність усьому і всім... У мене до сього часу зберігається дарунок від Фанни — кептар витонченої лінії й краси, оздоблений шкірою. Він наче зберігає особливу чутливість душі Теодозії Бриж, її не кричущу любов до землі, на якій жила, до людей, що оточували її, до друзів, з якими могла говорити на болючі теми.
Коли ідеш вулицею Коперника у Львові, зупиняєшся біля горельєфного «Водолія». Декоративна майстерність, гнучкий, гарний рельєф, цільна композиція. Особливість скульптур Теодозії Бриж — у цілісній гармонії, не в реалістичній пропорції, а в бажанні показати тільки необхідне, тільки виразне. Може, звідси у її скульптур такі готичні руки, вірніше кисті рук, як вияв духовного і душевного світу Людини.
Її роботи далекі від рафінованих еталонів сучасного мистецтва, вони близькі народним витворам примітивізмом форми, що виявляє сутність замисленого.
Вона ніби зупиняла життя, зачарувавши його в камені, чи бронзі, ніколи не пориваючи зв’язків із вихідним матеріалом. Відчуття основи матеріалу, дисонанс від гнучкої форми і мертвого матеріалу такі сильні, що виникає естетична насолода від пластичного мистецтва Фанни — Теодозії Бриж. Її скульптура не створює ілюзії, вона натхненна життям людського духу. До її творчості не можна приклеїти ніякого «-ізму». Вона сама по собі, сама від себе...