Перейти до основного вмісту

Одеського Дюка відгородили від моря червоним кубом

08 липня, 00:00

Змінилося, мабуть, найзнаменитіше місце в Одесі — та частина Приморського бульвару, де над Потьомкінськими сходами височіє пам’ятник Дюку де Рішельє. Між пам’ятником і сходами тимчасово встановлено великий червоний куб. Це інсталяція німецького художника Курта Флекенштейна, яка так і називається — «Червоний Куб біля Потьомкінських сходів».

Куб простоїть біля пам’ятника до середини липня. Розміри куба — 6 х 6 х 6 метрів. Його колір відображає настрій фільму, в якому розповідається про трагічні події повстання на броненосці «Потьомкін», який уразив німецького митця. У своїй роботі автор вирішив поєднати тенденції світового сучасного мистецтва з історичною ретроспективою. «Червоний Куб», чий колір символізує «напруження революційних» пристрастей, нагадує про безпосередньо пов’язані з Одесою історичні події 1905 року — повстання на броненосці «Князь Потьомкін Таврійський» і знаменитий фільм Сергія Ейзенштейна.

«Форма куба стала цікава для мене тим, що знаходиться в контрасті з геометрією вулиць, які оточують Потьомкінські сходи. Водночас сам куб, його суворі лінії аж ніяк не є конкуренцією класичній скульптурі де Рішельє», — підкреслив Курт Флекенштейн.

Одесити ставляться до інсталяції спокійно. «Головне, щоб цей куб звідси все-таки прибрали, а не залишили незрозуміло нащо», — непокоїться корінна одеситка Євгенія Грінберг. Він виготовлений із дизайнерської сітки червоного кольору. Всередині розміщена клумба з живих квітів, на яких стоїть дитяча коляска — головний елемент, який, на думку автора, «підтверджує здійснений перехід із минулого в теперішнє».

Курт Флекенштейн — нащадок німецьких колоністів, які 1825 року оселилися в нинішній Одеській області. Сам він народився в Німеччині 1949 року. Закінчив Мюнхенський університет Ваєнштефан (кафедра ландшафтної архітектури й образотворчих мистецтв). Захистив докторську дисертацію в університеті Кайзерслаутерна. Автор праць в області природного ландшафту: «Баварська Академія за збереження природи та довкілля», «Природа і закон». За дослідницьку діяльність нагороджений премією університету Карлсруе. Активний учасник регіонального товариства з захисту навколишнього середовища біля рік Рейн і Неккар.

Курт Флекенштейн брав участь у створенні сучасного архітектурного дизайну багатьох міст Німеччини, Австрії, Швейцарії: Дармштадта, Гейдельберга, Зальцбурга. З 2003 року реалізовує власні художні проекти: переважно вони являють собою об’єкти й інсталяції, розміщені в різних громадських місцях і на відкритих просторах. Живе та працює в Мангеймі та Вроцлаві.

Фільм класика світового кіно Сергія Ейзенштейна «Броненосець «Потьомкін» був знятий до 20-річчя першої російської революції. Сценарій ѓрунтувався на реальних подіях, що відбулися в Одесі у червні 1905 року, коли команда підняла повстання й захопила корабель.

Прем’єра фільму відбулася в Москві 5 грудня 1925 року. Вже 1926-го він був визнаний Американською Кіноакадемією кращим фільмом, а 1954-го — «одним із кращих». 1958 року за результатами міжнародного опитування критиків у Брюсселі (110 голосів зі 117) названий першим серед 12-ти кращих фільмів усіх часів і народів. Першим серед ста кращих фільмів «Броненосець» був визнаний і за підсумками опитування кінознавців світу 1978-го.

Досі ця картина лишається одним із найзначніших явищ світового кіномистецтва. Фільм багато разів ставав об’єктом цитування, причому в більшості випадків особливої уваги вдостоювалася легендарна сцена розстрілу на Потьомкінських сходах. Так, кадр із дитячою коляскою, що котиться сходами, відображений у десятках фільмів, знятих різними режисерами в різних країнах. Серед них: «Повернення «Броненосця» Геннадія Полоки (1996, Росія — Білорусь), «Гудбай, Ленін» Вольфганга Беккера (2003, Німеччина) «Kebab Connection» Анно Зауля (2005, Німеччина), «Голий пістолет 33 1/3» Пітера Сігала (1993, США), «Недоторканні» Брайана де Пальма (1987, США) тощо.

ДО РЕЧI

   У центрі Лондона з’явився колективний портрет Британії

На Трафальгарській площі у центрі Лондона стартував проект скульптора Ентоні Гормлі під назвою «Один і другий». Сто днів, із 6 липня по 14 жовтня, на пустому п’єдесталі, протягом години, стоятиме по одному британцю. За допомогою 2400 добровольців Гормлі сподівається створити колективний портрет сучасного Сполученого Королівства.

Церемонія відкриття почалася з незапланованого інциденту, повідомляє Lenta.ru з посиланням на The Guardian. Першою п’єдестал повинна була зайняти 35-річна Рейчел Уорделл із Лінкольншира, яка вважає себе типовою матір’ю сімейства та домогосподаркою, і вирішила вперше долучитися до сучасного мистецтва. Однак до неї на п’єдестал забралася людина, якої не було у списку учасників акції. У нього із собою був плакат із текстом: «Урятуйте дітей! Забороніть тютюн і куріння на екранах». Стюарт Холмс із Манчестера, як він згодом представився журналістам, розповів, що протестує проти паління вже 26 років.

Незважаючи на те, що непроханого учасника перформанса зняли з п’єдесталу, організатори заявили, що він дав відмінний старт проекту. Зокрема, вони зазначили, що Холмс піднявся на постамент як Людина-павук (інших доправляв на місце спеціальний жовтий підйомник) і, отже, зміг заразом і зігрітися.

Кожен британець, задіяний у проекті, протягом години може займатися чим йому заманеться. Бажання стати «живою статуєю» виявили вже понад 16 тисяч осіб, прийом заявок триває. Перші 615 учасників заходу вже відібрані. Серед них — морський біолог, який обіцяв нарядитися в костюм фекалії, велосипедист, який буде крутити педалі, щоб виробляти енергію, і з її допомогою підсвічувати свій костюм, а також 83-річний ветеран, який має намір передавати повідомлення за допомогою прапорців. Пряма відеотрансляція із Трафальгарської площі ведеться на сайті проекту.

Проект Гормлі підтримало керівництво Лондона, на церемонії відкриття був присутній мер міста Борис Джонсон. Уже декілька років мерія надає незайнятий четвертий п’єдестал Трафальгарської площі сучасним скульпторам.

    У Шанхаї встановлять копію бика з Уолл-Стріт

У фінансовій столиці Китаю — Шанхаї — до лютого 2010 року встановлять пам’ятник атакуючому бику, одному з головних символів Нью-Йорка. Про це пише газета The China Daily, зазначаючи, що Шанхай претендує на звання другого фінансового центру світу після Нью-Йорка. Статуя у Шанхаї буде набагато більшою за ту, яка встановлена неподалік від Уолл-Стріт. Вага китайського бика становитиме шість тонн, тоді як американський бик важить лише 3,2 тонни. @TT Атакуючого бика вигадав скульптор Артуро ді Модіка (Arturo Di Modica). Він без відома влади встановив пам’ятник 15 грудня 1989 року навпроти будівлі нью-йоркської фондової біржі (NYSE), назвавши бика подарунком місту. Поліція була змушена прибрати скульптуру, але потім, під впливом громадської думки, вирішила встановити її в парку Боулінг Грін навпроти Уолл-Стріт, повідомляє Lenta.ru. Серед фінансистів «биками» зазвичай називаються агресивно налаштовані інвестори, які скуповують якийсь товар, сподіваючись, на подальше зростання його вартості. У біржовій термінології їм протистоять «ведмеді» — трейдери, які ставлять на падіння ринку.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати