Український слід... Йозефа Гайдна
У Києві згадували австрійського композитораУ Національній філармонії України відбувся вечір камерної музики, представлений публіці відомою піаністкою Євгенією Басалаєвою, присвячений 200-річчю від дня смерті Гайдна, оточенню маестро, а також музиці Австрії.
— Ім’я цього композитора стало символом епохи Просвітництва, — сказала «Дню» Басалаєва. — Його творчість містить у собі досягнення музичного світу, що оточував його. Гайдн мав безліч учнів і послідовників, котрі прискорили процес розвитку музичної культури Європи. Цей вечір проходить у рамках III міжнародного фестивалю мистецтв «Діалоги культур» (це 17-й концерт циклу «Елітних вечорів Євгенії Басалаєвої». — Н.З.).
До речі, Йозеф Гайдн товаришував з Андрієм Розумовським — сином останнього українського гетьмана — Кирила Розумовського. Андрій — граф, а згодом князь — був послом Російської імперії у європейських державах. У Відні він познайомився і став меценатом композиторів (Гайдна, Бетховена і Моцарта). Любов Розумовського до України та музика його батьківщини справила величезний вплив на творчість Йозефа Гайдна. Композитор написав низку робіт, у яких чути мелодії українських народних пісень. Зокрема, у «Тріо соль мажор для скрипки, віолончелі та фортепіано №1», у частині III — Аll’оrgаnеsе.
Досліджуючи нотну колекцію Розумовських, яка нині зберігається в Національній бібліотеці України ім. Вернадського, Євгенія Басалаєва разом із Ларисою Івченко знайшла ноти австрійських композиторів, серед них — і творів Гайдна. Багато що зі знахідок не виконувалося не лише в Україні, але й у світі. Піаністка відібрала найрідкісніші твори й виконала на концерті у філармонії. Вечір відбувся за підтримки Австрійського культурного форуму в Україні, соло на скрипці виконав відомий австрійський скрипаль, лауреат міжнародних конкурсів Роланд Гьольцль. У супроводі музикантів Київського камерного ансамблю «Контрасти. Київ-класик» під керівництвом Євгенії Басалаєвої пролунав «Подвійний концерт для скрипки, фортепіано і струнних фа мажор» Йозефа Гайдна і «Романс» Бетховена.
На завершення програми було виконано 45-ту «Прощальну» симфонію Гайдна. На пюпітрах музикантів були встановлені маленькі ліхтарики, що символізували свічки. Кажуть, що таке виконання власного твору задумав сам композитор, а музикант, який дограв свою партію, «гасив свічку» й ішов зі сцени. Так було і на київському концерті, доки за куліси не пішов останній скрипаль разом із диригентом Володимиром Сиренком...
У фойє філармонії Юрій Нагулко представив глядачам виставку картин — «Абстракція реальності» (за кілька днів її експонати вирушать до Нью-Йорка й будуть виставлені в Метрополітен-музеї)...