Від кого: королева Єлизавета II. Кому: Анастасія Прокопчук, м. Буча
Як десятирічна школярка виростила мох у вакуумній банці й посіла третє місце в міжнародному конкурсіДнями українців неабияк вразила новина про десятирічну школярку з Бучі, яка отримала листа від королеви Великої Британії Єлизавети ІІ. Анастасія Прокопчук — юна дослідниця, яка взяла участь у науковому проєкті від благодійного фонду королівської родини «Дівчата в науці». Школярка презентувала свою наукову роботу про розвиток моху у вакуумі. Праця називається «Дослідження про ріст рослин в умовах вакууму з застосуванням передових досягнень японців». До праці її надихнув вдалий експеримент японських науковців, які торік виростили на Місяці бавовну. Отже, доробок Анастасії Прокопчук має поважне практичне значення і в майбутньому може допомогти колонізувати інші планети.
Українська школярка посіла в конкурсі третє місце після представниць великих країн — Індії та Китаю. Десятирічна Анастасія наочно продемонструвала, що все можливо, коли в основі — велике захоплення, помножене на невтомну працю й заохочення від батьків. Мама дівчинки, Марія МИКИТЮК, з якою ми поспілкувалися про успіх доньки, спеціально наголосила: «Ви тільки не напишіть, що Настя є геніальна дитина; вона звичайна дитина, але дуже наполеглива трудяга». Нагадаємо, що дівчинці 10 років, і в школі вона ще не починала вивчати біологію. Історія Насті — й родини в цілому — направду захоплює.
«УСЯ НАША РОДИНА ЖИВЕ В РИТМІ НАУКИ»
— Як трапилося, що Настя в такому юному віці цікавиться наукою?
— Це відбулося закономірно. Ще змалечку, приблизно з п’яти років, ми почали підтримувати захоплення доньки науками. Спершу це відбувалося в ігровій формі, а потім, зрештою, ми помітили в неї велике старання та бажання, тож вирішили розвиватися в цьому напрямі. Зараз Анастасія вже четвертий рік навчається в Малій академії наук України в проєкті «Футурум» для наймолодших дослідників та науковців. Упродовж цього навчання вчителі неодноразово зауважували, що в неї є хист й спрямування до біології та радили нам звернути на це увагу. Справді, біологія — це наука, яка завжди захоплювала нашу доньку. І попри те, що вона лише в п’ятому класі й наразі в неї нема предмету біології в школі, вона вже самостійно займається з вчителем біології та робить серйозні наукові проєкти зі складною біологічною термінологією (властиво, ботанікою).
Якщо ж казати про ширше підґрунтя, то вся наша родина живе в ритмі науки. Мій чоловік, батько Стасі — Євгеній Прокопчук — учасник 25 антарктичної експедиції, яка зараз прямує до станції «Академік Вернадський». Євгеній — чудовий програміст. Тож він вирішив випробувати свої сили та проявити вміння задля розвитку української науки. На українській антарктичній обсерваторії він відповідатиме за налагодження супутникової роботи для того, щоб науковці могли оперативно та безперешкодно надсилати нові дані. Тому, звісно, і наш особистий приклад теж впливає на Стасю. Пам’ятаєте оті проєкти на Discovery Channel, в яких діти виростають десь в джунглях або в сафарі (наукових подорожах-експедиціях), коли їхні батьки там працюють? У нас така сама історія. Я працюю в заповіднику Черкаської області, й Анастасія часто перебуває там зі мною поміж різних тварин. Вона вигодовує левенят, лисиць, сов та яструбів. Коли ми приймаємо пологи в лося чи в косулі, Настя завжди поруч і спостерігає за цим. У свої 10 років вона знає, як лікувати тварин. Нещодавно до нас приїхала пташка з поламаним дзьобом. Настя робила з зубної фотополімерної пломби штучний дзьобик для того, щоб пташка не померла й могла харчуватися. Також у нас є ветеринарна клініка, й ми були першими, хто почав робити протези для тварин. І це теж її неабияк захоплює.
«МИ НЕ СПОДІВАЛИСЯ НА ТАКИЙ РЕЗУЛЬТАТ»
— Розкажіть про вашу участь у проєкті від королеви Великої Британії.
— Анастасія постійно бере участь у багатьох конкурсах. Тож коли ми дізналися, що під королівським патронатом відбувається цей проєкт, то залюбки вирішили спробувати свої сили. Взагалі в королівській родині є більше як тисяча благодійних фондів. Вони мають кілька пріоритетних напрямів. Один з них — популяризація мистецтва, культури й науки. Проєкт, на який ми подалися, був спрямований на підтримку дівчат у науці, тож у ньому брали участь лише дівчата. Перше місце в підсумку посіла дівчинка з Індії, друге — дівчинка з Китаю. Мабуть, це символічно, тому що Індія — доволі розвинута наукова країна, але дівчат у науці там досить мало. Ну, й Настя отримала третю премію. Ми, чесно кажучи, ми не сподівалися на такий результат. Для нас найважливіше наразі — пробувати свої сили, не стояти на місці та розвиватися в науці.
— Про що саме був її проєкт?
— У нас було кілька напрацювань. Але на конкурс ми відібрали все ж таки досліди про рослинність і подали роботу під назвою «Дослідження про ріст рослин в умовах вакууму з застосуванням передових досягнень японців».
У цьому проєкті Стася дослідила, як спори моху розвиваються у вакуумній оболонці. До цього її надихнула торішня новина про японців, які висадилися на Місяці та виростили там бавовну. Настя вирішила зробити те саме, але використати для дослідження мох. Чому? Бо ця рослина — генетично пристосована до важких кліматичних умов. У неї більше можливостей для пристосування, вона є морозостійкою. Крім того, мох має дивовижні способи розмноження.
Це все Анастасія описала в своєму дослідженні. Вона вказала, якою має бути банка та пояснила, як поводиться мох від першої стадії посіву до зростання й розмноження у вакуумних умовах.
«МИ СПЕРШУ НЕ ЗРОЗУМІЛИ, ЩО ТО ЗА ЛИСТ»
— Яка мета такого дослідження?
— Настя прагнула дослідити, які рослини у важких кліматичних умовах виростуть, а які — ні. Якщо це робити у вакуумі та без кисню, то в такий спосіб можна дізнатися, які рослини мають потужніший еволюційний поріг. Ми заповнили анкету, зробили відеопрезентацію себе та проєкту. На відео Настя розповіла, де навчається, чим захоплюється та які в неї бажання. Її мрією був цифровий мікроскоп. Ми відправляли проєкт на початку серпня. Відтоді минуло багато часу, тож ми вже й забули про це.
— Тож ви, мабуть, неабияк здивувалися, одержавши листа від британської королеви?
— Того дня ми повернулися додому, і я попросила Анастасію перевірити пошту, бо нам саме мали прийти комунальні платіжки. Вона перевірила і сказала, що там лежить якийсь незрозумілий лист англійською мовою. Але оскільки реакції від королеви Великої Британії не було понад пів року, тому ми спершу не зрозуміли, що то за лист. І хоч ми володіємо англійською, але все одно не йняли віри. В листі було написано, що Стася посіла третє місце, тож королева з нетерпінням чекає на зустріч і зробить їй омріяний подарунок — сучасний мікроскоп. Але ми все одно не вірили. Навіть кілька разів перекладали за допомогою Google: невже справді третє місце? Стася була дуже щаслива та задоволена.
— Чим захоплюється Анастасія, крім науки?
— Вона зайнята та багатостороння дитина. Ходить на шахи, відвідує танці та грає на гітарі. Також Настя захоплюється вирощуванням кактусів і має в своїй колекції вже більше як 100 видів. Крім того, вона дуже любить й математику. В своєму десятирічному віці Настя вже розраховує якісь космічні цифри. Але, звичайно, найбільше її захоплює саме біологія. В цьому напрямі їй найцікавіше досліджувати біоелектронні та біомеханічні протези. Але мікробіологія їй також подобається.
Але найголовніший мій меседж: Настя не геніальна дитина — вона просто наполеглива трудяга. Вона трудиться і живе в таких умовах, які сприяють її науковому розвитку.