Перейти до основного вмісту

НА МАРШРУТАХ СВЯТОГО ПАВЛА

11 травня, 00:00

Православний світ до останнього моменту не вірив, що таке може трапитися — Римський папа в Афінах, Римський папа на Ареопазі, Римського папу приймає єпископат Елладської православної церкви. Адже і сьогодні, не зважаючи на те, що давно відійшли покоління тих католиків та православних, які дійсно заподіяли один одному зло, є чимало охочих вічно зберігати «священний» вогонь ненависті.

У гарній старовинній залі резиденції Архієпископа Афін та всієї Греції сидять православні й католицькі князі церкви. У центрі — верховні пастирі: архієпископ Христодул і папа Іван Павло II. Як це бувало у першому тисячолітті, коли латинський Рим і грецький Константинополь разом розбудовували вселенську церкву. ТБ надало нам можливість бачити урочисту й зворушливу сцену — гість просить у православних вибачення за історичні провини своєї церкви. За папою, який смиренно вибачається, сьогодні стоїть понад мільярд віруючих (православних греків — у багато разів менше). Потім папа і архієпископ разом відвідують пагорб Ареса, святу землю, де формувалися основи демократії, де проповідував апостол Павло.

Історичні провини католиків стали для деяких грецьких кіл приводом для протестів проти візиту Римського папи. У списку гріхів стоїть, зокрема, захоплення Константинополя (1204 рік) учасниками IV Хрестового походу. Це дійсно страшна історія — найбільше й найбагатіше місто християнського світу (досить сказати, що Константинополь мав на той час понад мільйон мешканців, а Париж, для прикладу, — трохи більше 10 тисяч) було взяте хрестоносцями штурмом й безжально сплюндроване. Вивезені з Нового Риму художні скарби й досі прикрашають західні міста та музеї (скажімо, антична четвірка коней оздоблює фронтон собору св. Марка у Венеції.)

Не забуваймо, однак, що протягом майже двох тисячоліть християнський світ безперестанно воював — всі країни з усіма країнами, незалежно від конфесії. Так 1043 року, вже після хрещення Русі візантійськими місіонерами, воїни князя Ярослава Мудрого ходили на Царгород воєнним походом (щоправда, міста захопити не пощастило). У Другій світовій війні християни — і православні — воювали з обох сторін, також у союзі з Третім Рейхом. (Село, в якому я жила під час війни, було окуповане й пограбоване православними румунськими солдатами). Виникає запитання: «Як, взагалі, нам усім ставитися до колишніх воєнних противників? До тих же німців або французів (після війни 1812 року!)? Ворогувати з ними до самого Страшного Суду, чи як?

Вважати події 1204 року серйозним чинником сьогоденної церковної політики — то мало збагненне для нормальної людини. Та очевидно, що деякі православні фундаменталістські (краще сказати — екстремістські) кола керуються принципом: «Була б ненависть, а історичний привід завжди можна знайти». І відповідно налаштовують свою паству, граючи на не кращих інстинктах людей — ксенофобії, націоналізмі, конфесійній обмеженості. Як у Греції, так і, на жаль, в Україні. Однакове неприйняття всього, що не православне, однакове бажання навіки й наглухо замкнутися у своєму конфесійному гетто (саме через це, безумовно, частка православних у християнському світі постійно зменшується.) Шляхетні наміри папи Iвана Павла II прокласти місток, хоча б хиткий, через зяючу конфесійну схизму, викликає у таких людей запеклий спротив і навіть презирство. Маючи бездоганну(?!) історію, ці православні не можуть оцінити спроби папи розібратися з історією власної церкви, а тим більше — вибачитися за неї. Схоже на те, що вони давно виключили із християнських заповідей каяття. Але який інший шлях веде людей до примирення, — окрім щирого каяття та вибачення? Як в церковних, так і в усіх інших вiдносинах.

Винахідливість релігійних фанатиків може сягати невірогідних, фантастичних розмірів. Подумати тільки, яке табу застосували грецькі ченці — заборонили Римському папі цілувати грецьку землю! Цей анекдот, безумовно, увійде в аннали церковної історії. Але як, одначе, відрізняються сучасні греки від тих еллінів, які поставили на майдані вівтар незнаному Богу і доброзичливо слухали апостола Павла, навіть не погоджуючись iз ним!

Втім, всі православні фундаменталісти світу безсилі змінити дійсність, те, що звершилося — католицький папа побував у самому серці східного православ’я і був достойно прийнятий ієрархами Елладської церкви. Повільно, важко, але нормальні вiдносини між двома церквами почнуть розвиватися. Якщо навіть буде регрес —знищити чи знецінити прецедент неможливо.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати