Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«А ВСЕ ТАКИ ЛИХО…»

«ХОЛОДНИЙ ЯР» ТАРАСА ШЕВЧЕНКА: СУЧАСНІ АЛЮЗІЇ
18 грудня, 14:56

Вірш датовано 17 грудня 1845-го. Так, у грудневі дні писано, у грудневі холодні дні. Після послання «І мертвим, і живим…». Потому будуть «Три літа», потому буде «Заповіт»…

Скажу одразу: Шевченків вірш про інспіроване російськими імперськими силами (а доти поляки прикладались, які й самі потому від того ж самого страждали) замулення історичної пам’яті українців, те, на чому стоїть досі кремлядська пропаганда і те, що не втомлюється повторювати путя-путькін: «адін народ», нікакой  украйни нєт і нє било нікада. Тому пам’ять про все українське треба вибивати  найжорсткіше. Нині от вибивають ракетами, снарядами, з патологічною жорстокістю.

А ще - і в цьому головний нерв «ХОЛОДНОГО ЯРУ» - зрадливість українських  еліт. Вони продавались з потрохами, виторговуючи собі маєтності і умови солодкого життя. Так було у далекому минулому, так було зовсім недавно, коли, за правління Леоніда Кучми, витворився конгломерат еліт, російських і українських. За Януковича то вже мало дістати остаточне виоформлення… Та ба’, в Україні є не тільки традиція зрадництва так званих еліт, а й тримання гідності народу. Який свою еліту, альтернативну, теж підіймав: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Олександр Довженко, ціле покоління Шістдесятників, які повстали проти зрадницької тактики партійно-державних верхів…

Відомо, що «Холодний Яр» написано значною мірою як коментар до книги А.Скальковського «Наезды гайдамак на Западную Украйну в ХУІІІ столетии. 1733-1768» (Одеса, 1845), в якій автор потрактував гайдамацький рух як суто розбійницький, позбавлений мотивів власне політичних, ідейних. Ну, тут традиція - витлумачувати українські інституції й об’єднання, ті, що виникають поза державним контролем, як «бандформування»:  бандерівці, скажімо. Ето ж как посмєлі протів савєцкаго гасударства пайті? І так до недавніх українських майданів, які, у московитській версії, робили «майданутиє», себто несповна розуму люди «бандітской наружності.   І так до останніх  місяців… У когось є сумнів стосовно того, хто і як порятував, рятує і порятує Україну? Народ, оті самі «бандерівці» і гайдамаки сьогоднішні, Пригадуєте звернення Пуцькіна у перший день війни до українців? Він ділив їх на «своїх», тих, що мислять себе у парадигмі рашистського гасударства, і протчих «нациков» і «наркоманов тіпа», себто «бандітского атрєб’я». Бо усьо, што нє под государством  - то бандити  і «нацики». Себто усі, хто не погоджується бути рабом рашистського царя, мусять бути знищені, або ж, як мінімум, вигнані за межі (хоча, як відомо, граніц у расєї нєт і бить нє может.

Що ж, така традиція… За словами Карла Маркса, «криваве болото монгольського рабства було колискою Московії, а сучасна Росія є нічим іншим, як трансформацією останньої». Сучасна, імені пуцька. Народ у цій державі, за відомою характеристикою Чаадаєва, “имеет полное равнодушие к природе той власти, которая им управляет. Установленная власть всегда для нас священна». І як же хочеться кремлядським людішкам, аби український нарід нарешті став справжнім «братом» расєйського і так само ставився до влади - як до чогось священного, самим Богом дарованим. Чого гріха таїти, в новітній українській владі завжди були і є такі самі бажання. Не вийде, братовіє московських вурдалаків, не вийде у вас нічого. Читайте Тараса Шевченка, хоча у вас з ним надто різні групи крові. 

Відтак війна нинішня - передусім за самоствердження українського народу і його держави, абсолютно відмінної від тієї, що мають наші зловорожі сусіди. Хоча, повторюю, у нас чимало людей у владі, які хочуть перемогти росію і, разом з тим, успадкувати від неї ті потворні тоталітарні форми державного облаштування, які походять ще від згадуваного монгольського рабства. То й буде «позичене лихо», з якого починається Шевченків «Холодний Яр».   

У всякого своє лихо,

І в мене не тихо,

Хоч не своє, позичене,

А все-таки лихо.

 

Це про лихо рабства, оту ніч рабства, яка опустилась на Україну опісля часів Запорозької Січі, із входженням в расєйську гімперію, проклята будь навіки. Владарі тієї ночі не велять згадувати ранок і день, їх просто не було. 

 

Нащо б, бачся, те згадувать,

Що давно минуло,

Будить бознає колишнє —

Добре, що заснуло.

Хоч і Яр той, вже до його

І стежки малої

Не осталось; і здається,

Що ніхто й ногою

 

Не ступив там…

Холодний Яр у Шевченка - символ вольнощів, до яких протоптана було стежка занедбана нині. Але ж було, ще пам’ять жива:

У Яр тойді сходилися,

Мов із хреста зняті,

Батько з сином і брат з братом

Одностайне стати

На ворога лукавого,

На лютого ляха.

Де ж ти дівся, в Яр глибокий

Протоптаний шляху?

Чи сам заріс темним лісом,

Чи то засадили

Нові кати? Щоб до тебе

Люди не ходили

На пораду, що їм діять

З добрими панами,

Людоїдами лихими,

З новими ляхами?

 

І -  звична для Шевченка погроза, погроза пророка: кара буде, неодмінно паде на голови клятвопорушників:

 

Не ховайте, не топчіте

Святого закона,

Не зовіте преподобним

Лютого Нерона.

Не славтеся царевою

Святою войною.

Бо ви й самі не знаєте,

Що царики коять.

 

Господи, ну справді наче сьогодні. Ще ж учора нинішнього «лютого Нерона» славили чимало вітчизняних «елітників» (не тільки медвед-чук-гек), та й нікуди вони не поділися - просто засунулись у щілини поглибше, «царика» виглядаючи. Не обов’язково навіть московитського -  і свій підійде, аби грав у цю гру раба і гаспадіна… Нікого більше не ненавидів Шевченко від от сього кодломанства, жодного ворога. 

 

Це їм, їм, зрадницькому кодлу, адресовано от сі рядки у фіналі вірша:

Торгуєте? Стережіться ж,

Бо лихо вам буде,

Тяжке лихо!.. Дуріть дітей

І брата сліпого,

Дуріть себе, чужих людей,

Та не дуріть Бога.

Бо в день радості над вами

Розпадеться кара.

І повіє огонь новий

З Холодного Яру.

 

Він уже повіяв, той новий огонь.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати