Брати по цінностях
Післямайданній Україні є з ким розмовляти в сьогоднішній Росії однією мовоюЗ московськи Маршем миру, який пройшов минулої суботи, зв’язано три цікавих факти, які характерні для нинішніх стосунків між проєвропейськими колами України та Росії.
1. Доки Кремль усіма напівправдами і неправдою веде цілеспрямовану військово-медійну кампанію на терені України, намагаючись підтримувати і розвивати серед своєї тутешньої цільової аудиторії проросійські настрої, — Україна, не ведучи жодної військово-медійної кампанії на території Росії, виключно своїми внутрішніми розкладами і образом сторони, яка захищається, опосередковано зміцнює і збільшує проукраїнські лави в РФ. Попри те, що російська кампанія сьогодні виглядає значніше і масштабніше, не можна недооцінювати стратегічну властивість українського ефекту на тлі крихкого і тактичного характеру кремлівського курсу. Проте в даній ситуації для українського суспільства або його окремо взятих груп навряд чи буде доречним переоцінювати свою роль у поточних ідеологічних процесах як у Європі, так і в світі в цілому.
2. Нині в Росії заговорили про хвилю українофільства. «Все це українофільство нібито, насправді просто політичний тренд», — пише один прокремлівський журналіст, бажаючи, судячи з усього, маркером «політичний тренд» якось принизити значення цієї українофільської хвилі. Насправді ж подібний статус має цілком нейтральне значення (зрештою, кажучи ширше, все, що стосується землі, сьогодні «в тренді», а завтра — ні). Цікаво інше: у російській Вікіпедії під українофільством розуміється рух середини XIX сторіччя серед українців у Австро-Угорщині та Росії; тема ж Майдану — Криму — Донбасу, як ми бачимо, сформувала нову хвилю російських українофілів, які є росіянами, орієнтованими, як правило, на європейські цінності. Іншими словами, це — така сучасна форма українофільства в ширшому розумінні цього терміну.
3. Проєвропейська складова, зрозуміло, більшою мірою, ніж національно-традиційна, приваблює в сьогоднішній Україні представників нинішнього російського протестного руху. Аналогічна картина спостерігається і в дружньому ставленні представників української демократичної громадськості до ліберальних кіл сусідньої країни. Тобто ці дві групи об’єднує прагнення щонайшвидше піти від «совка», за яким ще йде традиційна східнослов’янська лінія, і стати частиною сучасної Європи — не просто політично і економічно, але і в культурному сенсі, ментально. Проте, коли в цих двох груп України і Росії в тому або іншому проєвропейському контексті з’являється привід, умовно кажучи, порадіти один за одного, в соціально-мережевому дискурсі у російських лібералів та українських демократів на тлі взаємної підтримки починає нерідко спливати тема слов’янського братерства. Але це все ж таки скоріше виняток, аніж правило.
Варто виділити дві символічні фейсбуківські записи, один із яких було опубліковано російським журналістом, редактором відділу культури часопису «Огонёк» Андрієм Архангельським напередодні Маршу миру; а інша — російським галеристом, арт-менеджером і політтехнологом Маратом Гельманом після закінчення акції.
Архангельський: «Я не поділяю погляд про якусь непоправну природу російської людини — хоча б тому, що сама російська людина, хоч і знаю по собі, яких зусиль потребує звільнення від несвободи. Утримує владу і підконтрольне нею суспільство від останніх якихось кроків трохи — відсутність якогось зовсім уже абсолютного єднання, повної гармонії. Якась тріщина, якась паморозь і суспензія — ось ті, хто з якоїсь причини продовжує ходити на ці марші. Цей марш, як і багато до нього, потрібний хоч би заради нього самого — щоб показати, що думати інакше, як і раніше дозволяють собі десятки тисяч людей. Причому думати по-своєму навіть щодо України — у питанні, яке потребує вибору між універсальними цінностями та цінностями для внутрішнього вживання, які апелюють до «святого», — але насправді змінюються залежно від настрою або просто психічного стану господаря. Саме ця дрібниця — що є десятки тисяч тих у Росії, хто думає інакше, — можливо, й є останньою перешкодою».
Гельман: «Сьогодні щасливий день. Якщо пам’ятаєте, на мітинг прибічників всієї цієї дурні з новоросією прийшла тисяча людей. А на антивоєнний — кажуть тисяч 30. Отже соромно бути путінцем, а москвичем бути якраз класно. Нас не просто багато, нас більше, набагато більше, ніж їх. Попри всі зомбоящики та псевдоопитування».
Отже, післямайданній Україні є з ким розмовляти в сьогоднішній Росії однією ціннісною мовою. А наразі головне, щоб післямайданна Україна з найменшими втратами — перш за все, людськими — стала нарешті післявоєнною.