Перейти до основного вмісту

Про парадокси соціології

Чи можна водночас підтримувати Євромайдан і перебувати в полоні більшовицької ідеології
24 грудня, 11:37
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Київ, схоже, ніяк не доросте до рівня української столиці — йому ближча й миліша роль «матери городов русских» або провінційного міста євразійських просторів. До такого висновку доходиш після ознайомлення з результатами проведеного компанією Research & Branding Group дослідження громадської думки киян щодо їхнього ставлення до Євромайдану і знесення пам’ятника Леніну. І хоча соціологи відзначають цікаву властивість Research & Branding Group, коли в опитуваннях цієї компанії підтримка чинної влади та рейтинги можновладців вищі, ніж в інших дослідженнях на кілька відсотків, але все одно загальні тенденції настроїв київських жителів надто вже очевидні, й ці кілька відсотків в даному випадку не відіграють вирішальної ролі.

Отже: згідно з даними проведеного в першій половині грудня дослідження, Євромайдан підтримали 64% опитаних киян, а 26% респондентів виявили негативне ставлення до нього. Найбільшими прихильниками Євромайдану є кияни у віці 40—49 років (71% підтримують, 23% — ні) та молодь до 30 років (69% підтримують, 21% — ні). 59% опитаних киян висловили готовність миритися з рядом незручностей у житті міста, що виникли у зв’язку з Євромайданом, тоді як 34% до цього не готові. Знов-таки, саме молодь і люди середнього віку (до 50 років) найбільшою мірою готові миритися з цими незручностями (62—63% готові, 29—32% не готові). Здавалося б, ось воно — ставлення киян до європейської перспективи України, ось свідчення суто європейського обличчя української столиці.

Але не поспішаймо з висновками.

Ті ж самі опитані у своїй переважній більшості негативно поставилися до знесення пам’ятника Леніну; таке ставлення переважає (від половини до трьох чвертей опитаних) серед київських прихильників усіх основних політичних сил, а також у прихильників Євромайдану. Загалом же 69% респондентів негативно поставилися до знесення пам’ятника Леніну; позитивно це оцінили 13% киян, а 15% залишилися байдужими до цього. Що цікаво: негативно до знесення пам’ятника поставилася більшість опитаних представників усіх вікових груп — від 66% серед молоді до 78% старших за 55 років киян. Дві третини опитаних розцінюють знесення пам’ятника Леніну як акт вандалізму. Протилежної точки зору дотримується менше третини жителів міста. 57% опитаних киян згодні з тим, що дії зі знесення пам’ятника повторюють аналогічну практику більшовиків, лідером яких був Ленін. Не згідні з цим твердженням трохи більше третини респондентів.

Отож, навіть якщо ввести поправку на сакраментальні «кілька відсотків», усе одно результати опитування дуже й дуже красномовні.

Адже вони наочно засвідчують розчахнутий характер світосприйняття киян: їм щиро хочеться до Європи, вони підтримують Євромайдан і беруть участь в акціях протесту, але водночас перебувають у полоні більшовицької міфології та не готові жити в Європі й робити задля цього практичні кроки. Абсурд? Так, абсурд, куди там Кафці з Іонеско, тут потрібен Лесь Подерв’янський... Бо ж ідеться про те, що аналітики політкоректно називають амбівалентністю свідомості, простіше кажучи, — про соціальну шизофренію.

Бо ж хто такий Володимир Ульянов-Ленін? Це — практичний творець та ідеолог творення першої у світі тоталітарної держави; Муссоліні й Гітлер училися в нього — перший у молодості приїздив до Леніна у Швейцарію; щодо другого, то чимало свідчень про запозичення нацистами більшовицьких методів ми можемо знайти в щоденниках Геббельса (мовляв, «більшовизм здоровий у своїй основі»). Ленін — це глава уряду Російської держави і лідер Російської компартії; номінально з 1923 року він очолював й уряд СРСР, але це був уже час тяжкої хвороби, і реальним прем’єром був Олексій Риков. Послані Леніним війська в лютому 1918 року окупували Київ й учинили тут різанину; повторно Червона армія та ВЧК зробили те саме в лютому — серпні 1919 року. Охочих ознайомитися з подробицями відсилаю до класичної праці Сергія Мельгунова «Червоний терор». Ба більше: коли нарком закордонних справ радянської Росії Лев Троцький визнав на переговорах у Бресті наприкінці грудня 1917 року міжнародну правосуб’єктність УНР, Ленін негайно послав йому директиву з вимогою скасувати це визнання: ніякої незалежної України немає й бути не може! На щастя, вже було запізно; але коли у квітні 1918 року за ініціативою Миколи Скрипника було утворено самостійну КП(б)У, Ленін домігся скасування цього рішення, й Компартію України було перезасновано на проведеному в Москві з’їзді як складову партії російських більшовиків.

Ясна річ, за всі ці «заслуги» перед Україною та її жителями (незалежно від етнічного походження, бо більшовики ставили до стінки і росіян, і євреїв, і поляків, хоча найбільше-таки «українських націоналістів») пам’ятник Леніну має стояти в центрі Києва, а знесення його — це «варварство»...

Виходить, «варварами» були й поляки, чехи, словаки, болгари, румуни, угорці та албанці, які позносили аналогічні пам’ятники у своїх столицях?

...За рік до помаранчевої революції знаний публіцист Микола Рябчук сказав пророчі, як виявилося, слова про збереження пам’ятників комуністичним лідерам в Україні: «І Дзержинський, і Ленін, і їхні поплічники мають руки в крові... Ігноруючи цю проблему, недооцінюючи її ваги, ми фактично чинимо аморально, ми фактично визнаємо право тих людей, тих вождів убивати, нищити наших співвітчизників і залишатися при тому в пошані. І це, власне, катастрофа. На мою думку, це — одне з джерел аморалізму сучасного суспільства. Гадаю, це одна з причин тих усіляких суспільних невдач. Суспільство не очистилося від гріхів, від злочинів тоталітарного минулого. ...Жодна країна поки що з пам’ятниками Леніну і Дзержинському не вступила ні в НАТО, ні в ЄС. Власне кажучи, навіть серед кандидатів таких країн немає... Україна залишається криптосовецькою, криптототалітарною державою. Тобто державою, яка не розпрощалася зі своїм тоталітарним минулим, яке й досі виявляється в цих огидних мерзенних пам’ятниках, у цих страшних назвах вулиць...» І справді: за десятиліття після того, як було поставлено цей діагноз, до Євросоюзу вступили Болгарія та Румунія, які в економічному плані не надто відрізняються від України; а серед кандидатів на вступ — Македонія, Сербія, Чорногорія, Боснія та Герцеговина, подала заявку вже й Албанія... Хоча пам’ятники Леніну в хазяйновитій Європі таки де-не-де збереглися — передусім у музеях тоталітаризму та приватних садибах.

Із другого боку, кияни мають у своєму ставленні до знесення пам’ятника Леніну й неабияких союзників. Скажімо, Держдуму Росії, яка в заяві від 10 грудня «Про ситуацію в Украине» наголосила: «Несанкционированные митинги, блокирование органов государственной власти, захват административных зданий, погромы, разрушение исторических памятников ведут к дестабилизации в стране, чреваты серьезными негативными экономическими и политическими последствиями для населения Украины». Зверніть увагу: вони нас навіть народом не вважають, лише «населенням»... А в комуністичному В’єтнамі, де в столиці височіє п’ятиметровий монумент лідерові російських більшовиків і творцю Комінтерну, з Інтернету зникли всі згадки про знесення пам’ятника Леніну в Києві. Відповідні запити видають повідомлення про «помилку». Воно й не дивно: учасників Євромайдану у в’єтнамських офіційних ЗМІ (а інших там немає) звуть «екстремістами»...

Утім, можуть зауважити: але ж Ленін боровся з великодержавним російським шовінізмом і виступав за рівноправність республік у СРСР. Так, справді. Але це він робив у останні півтора року свого життя, після першого інсульту, під час тяжкої хвороби. Очевидно, не тільки релігійні люди, а й деякі атеїсти за таких форс-мажорних обставин починають переосмислювати своє життя та спокутувати гріхи. От і Ленін під час хвороби подивився з певної дистанції на те, що будувалося під його керівництвом, — і жахнувся. Я не проти того, щоб такому Леніну стояв у Києві пам’ятник, — але, звісно, не в самому центрі міста й не у вигляді величної статуї: має бути правдива скульптура: тяжко хворий Володимир Ілліч на інвалідному візочку, а на постаменті — слова, сказані ним його секретаркам: «Ми провалилися».

Але ж кияни в більшості своїй засуджують знесення не такого пам’ятника, а монумента Леніну-вождеві, організаторові «червоного терору» та нищителю незалежної УНР. Саме такий Ленін рідний і звичний більшості жителів Києва — який, виходить, не є ані європейським містом, ані українською столицею. Що ж, за цих обставин не треба бути пророком, щоб зробити висновок про нездатність більшості киян звільнитися від тоталітарної свідомості.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати