Перейти до основного вмісту

Експерименти «Імпрези»

Молоді музикантки ламають «бандурні стереотипи»
15 березня, 00:00
ТРІО «ІМПРЕЗА» ДИВУЄ ПОЄДНАННЯМ ВІРТУОЗНОЇ ГРИ НА БАНДУРІ З НЕСПОДІВАНИМ РЕПЕРТУАРОМ / ФОТО БОРИСА КОРПУСЕНКА

Новий, часто несподіваний погляд на традиційні музичні інструменти — це чи не найстійкіша тенденція музичного поступу в усьому світі, ще починаючи з 60-х років XX століття. Автентичні струнні, ударні, духові інструменти міксують з будь- чим — починаючи від року, закінчуючи електронною музикою. Практика показує: щоб увійти у віртуальну енциклопедію музичних гуру, музикант повинен зламати принаймні один стереотип... Традиційна українська бандура також була причетна до таких експериментів, але до останнього часу видобути з цього інструмента нехарактерні для нього звуки не наважувався ніхто. Тому тріо бандуристок «Імпреза» у цьому сенсі першопрохідці. Професійно володіючи інструментами і «маневруючи» поставленими в умовах консерваторії голосами, дівчата зосереджуються не так на традиційному українському репертуарі для бандури, як на досить несподіваній класиці і популярних піснях. Уявіть собі музику Баха або безсмертне «Бесаме мучо» у музичному супроводі бандури... Звучить незвично, але, здається, саме це називають ламанням стереотипів.

Склад «Імпрези» сформувався не випадково. Учасниці декількох міжнародних конкурсів, дівчата спiвголосні за рівнем професіоналізму і музичним світоглядом.

— Я дуже добре знаю дівчат, знаю, що вони мають дуже високі професійні можливості, — говорить художній керівник тріо Людмила Гармаш. — Ще навчаючись у консерваторії, незважаючи на те, що там присутній певний рівень консервативності (у позитивному сенсі цього слова), дівчата зрозуміли, що щоб завоювати молоду аудиторію, необхідно розвивати свої можливості й можливості бандури. Не зупинятися тільки на народних композиціях, а звертатися до різних жанрів. Ми свідомо йдемо на популяризацію того великого багажу, який маємо, застосовуючи нові жанри — щоб бандуру почули такою, якою вона ще ніколи не була.

— Хочеться пропагувати свій, народний інструмент, — додає продюсер тріо Ольга Александренко. — Я вважаю, що бандура несправедливо забута. І щоб її повернути, щоб її знову слухали і при цьому сучасно сприймали, треба адаптовувати її до сучасної музики.

Бандура — дуже неоднозначний, багатогранний інструмент, вона може звучати як клавесин, а може — як гітара, а може навіть надати звуку оркестрове забарвлення. За кількістю струн і можливостями, бандура дорівнюється до шести гітар. Цей потенціал інструмента «Імпреза» вирішила спрямувати у «альтернативне» русло. Найскладніший момент — це адаптація творів до бандури, цим повинні займатися професійні композитори, яких знайти непросто. Тому наразі адаптацією займаються самі дівчата разом із художнім керівником, паралельно перебуваючи у пошуку нових авторів, здатних продукувати високоякісні обробки.

— Кожен вибирає репертуар до своєї вподоби. Звичайно, є різні майстри, композитори, є різні задуми, виконавці. Особисто я не є виконавцем надто сучасної музики, але сучасні гармонії і твори відомих композиторів сучасності я, звичайно, виконую із задоволенням, — пояснює учасниця гурту Леся Король на запитання «Дня» про те, чи не дисонує сучасна популярна музика iз самим інструментом.

А починалося все з класики — Баха та Вівальді... За нове звучання дуже традиційного інструмента, за словами художнього керівника тріо, «Імпрезі» довелося поборотися. Але Дебюссі, що злітає зі струн бандури, консерваторія вже сприймає, хоча раніше вважалося, що за межі композиторського доробку Платона Майбороди і Олександра Білаша інструмент вийти не може. А от як сприймуть цю інновацію традиціоналісти від музики, поки що невідомо. Зате за кордоном популярні мелодії у виконанні бандури, за словами Людмили Гармаш, сприймаються на «ура».

— Бо це дуже високопрофесійне поєднання — коли музикант і грає, і співає. Такого в світі практично немає, — коментує вона.

— Грати в Україні і за кордоном — це абсолютно різні відчуття, — запевняє Леся Король. — Коли ти виконуєш українські пісні своїй українській аудиторії, то отримуєш надзвичайну насолоду і віддачу, бо люди розуміють, про що ти співаєш, співчувають і співпереживають. За кордоном інша аудиторія, інші оплески, інша реакція, але це також дуже позитивні емоції.

Аби остаточно шокувати публіку, «Імпреза» запросила до пробної співпраці юну балерину. Вийшло найнетрадиційніше поєднання бандури, композиції «Аве Марія» і класичної хореографії. Альвіна Кальченко, директор Академії балету, яка працювала над постановкою танцю, розповідає, що ідея такого поєднання виникла спонтанно, ніби спеціально до Жіночого дня. На думку і музикантів, і хореографів, експеримент виявився дуже вдалим. І тепер вони спільно працюватимуть над створенням повноцінної програми за участі зірок українського балету.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати