Що сховав да Вінчі?
У світі мислителів, які висувають теорії про творчість Леонардо, назріває нова буря: таємнича організація стверджує, що її члени за допомогою дзеркал виявили в низці найвідоміших творів великого митця приховані зображення біблійних персонажів.
Останніми роками історики мистецтва знаходили на полотнах Леонардо і рицарів ордена тамплієрів, і Марію Магдаліну, і певну дитину, і музичну партитуру. Є багато документальних підтверджень того, що Леонардо да Вінчі (1452—1519) часто робив записи «дзеркальним письмом», чи то щоб запобігти крадіжці своїх ідей суперниками, чи то намагаючись приховати свої наукові теорії, що часто розцінювалися як підривні, від могутньої Римо-католицької церкви.
І от тепер організація, відома як Всесвітній фонд «Дзеркало Святого Письма й живопису», прийшла до думки, що Леонардо використав той самий метод у деяких із своїх найвідоміших творів, включаючи «Мону Лізу» й «Таємну вечерю», щоб сховати зображення таємничих постатей і релігійних символів, пише inopressa.ru. Автори теорії кажуть: якщо прикласти дзеркало до ескізу «Мадонни з немовлям із Св. Анною і Св. Іоанном Хрестителем», який експонується в лондонській Національній галереї, то можна побачити старозавітного бога Яхве, який «захищає душу від гріхів тіла» й увінчаний папською тіарою.
Їхня теорія пояснює, чому багато які персонажі Леонардо, як здається, вказують у пустоту або дивляться в простір, ніби вишукуючи поглядом щось божественне. Представники фонду стверджують, що цим персонажі вказують, як слід розмістити дзеркало, щоб викрити таємниці картини. За їхнiми словами, у випадку з ескізом з лондонської галереї це пояснює, чому Іоанн Хреститель дивиться повз Ісуса вдалечінь.
Схожа постать стає помітною, якщо прикласти дзеркало до правого плеча Мони Лізи; експерти також стверджують, що на славетній фресці «Таємна вечеря» вони виявили на столі перед Христом перевернуту чашу Св. Грааля.
«Дзеркальний метод» можна застосувати й до ще одного зображення Іоанна Хрестителя: тоді проявляється сцена Створення, що зображає чотириноге створіння, і Древо пізнання в Едемському саду Адама і Єви. Тут також Іоанн вказує обома руками на точку, де потрібно розмістити дзеркало, щоб відкрилося «приховане» зображення.
За словами членів фонду, той самий метод застосовували Мікеланджело й Рафаель у творах, які експонуються в Музеях Ватикану, і інші художники Відродження, а також неокласицист Жак-Луї Давід. Схожі явища також були виявлені на знаменитих зображеннях і статуях Будди.
Автори дослідження минулого року надіслали до Ватикану листа з викладом свого відкриття, але отримали зарозумілу відповідь, яка свідчила, що, хоча їхнi знахідки, безсумнівно, будуть активно обговорюватися в середовищі істориків мистецтва, їхнi ідеї потребують «міцних доказів» і мають бути підтримані загальною думкою мистецтвознавців, перш ніж до них можна буде поставитися серйозно.
Критики цієї ідеї стверджуватимуть, що автори теорії хочуть отримати дивіденди з всесвітнього захоплення конспірологічними теоріями щодо Леонардо. Кульмінацією цих теорій стала публікація книги Дена Брауна «Код да Вінчі» та її подальша екранізація з Томом Генксом. У романі й фільмі викладалася теорія, що чоловік, який сидить (на Таємній вечері) поруч із Христом праворуч — насправді Марія Магдаліна, й що ця пара має нащадків, які живуть за наших часів; також там описувалася безліч подорожей по всьому світові по місцях, пов’язаних із да Вінчі.
Новітня теорія, викладена організацією «Дзеркало Святого Письма й живопису», веб-сайт якої належить Sacred and Divine Reason and Foundation Corp, була оприлюднена після того, як у липні певний італійський вчений-аматор оголосив, що на «Таємній вечері» є приховане зображення жінки з дитиною на руках. За його словами, ця фігура проступила, коли на фреску було накладене її дзеркальне відображення й обидва зображення було зроблено напівпрозорими.