Перейти до основного вмісту

Несподіваний ракурс знаменитостей

У Національному художньому музеї проходить фотовернісаж «Персони з колекції Дмитра Андрієвського»
27 червня, 00:00

На ньому представлено 10 робіт класиків світового фотомистецтва — Гельмута Ньютона, Робера Дешарна, Мена Рея, Пауля Горста, Робера Дуано, Брассаї (Дюли Галаса), Берта Стерна. Як не менш знамениті моделі: Мерилін Монро, Пабло Пікассо та Франсуаза Жило, Сальвадор Далі і Гала, Коко Шанель, Анрі Матісс, Марсель Дюшан…

Відтоді як Дмитро Андрієвський зі своїм другом і партнером Ігорем Вороновим подарував Україні найгучнішу виставку картин Піросмані, — його ім’я часто згадується в ЗМІ. Андрієвського взнали не лише як депутата Київради, а завдяки його меценатській діяльності. Зокрема, він допоміг в установці пам’ятника Шота Руставелі. Дмитро фінансово допомагає Національному університету кіно і телебачення ім. Карпенка-Карого і маєтку письменника Миколи Гоголя в Полтавській області; очолюваний Андрієвським концерн «Київпідземшляхбуд», вже вдруге підтримує київське «Фотобієнале».

Після торішнього «Фотобієнале», за визнанням Андрієвського, він захопився фотографією. Відтоді не пропустив жодного аукціону, де б продавалися цікаві фотороботи. За досить короткий термін він зібрав унікальну колекцію світлин, придбаних на найвідоміших світових аукціонах. Всі роботи виставлено на огляд публіки вперше. І це також відмінна риса й певна сенсаційність цієї виставки. Як правило, в Україні не прийнято виставляти свої приватні колекції на загальний огляд. Чому? Це тема окремої дискусійної та аналітичної статті. Досі були випадки демонстрації лише деяких робіт у збірних виставках. Чого не скажеш про Європу. Там уже давним-давно бізнесмени й олігархи, політичні діячі й просто публічні люди «розсекретили» свої колекції...

Добірка оригіналів унікальних світлин, представлених на цій виставці здивує найвимогливіших і найдосвідченіших любителів цього виду мистецтва. Організатори зуміли підібрати й «вибудувати» роботи так, щоб вони не сперечалися між собою за першість, а доповнювали одна одну. І хоча генії важко переносять сусідство з собі подібними, в проекті «Персони...» вони ужилися. Так, шикарна Мерлін Монро (роботи Берта Стерна) кокетливо демонструє нам контури свого розкішного тіла крізь чорно-білу та кольорову хустки. Поруч із кінодівою Анрі Матісс на фото Брассаї зосереджено виводить на папері плавні лінії тіла своєї натурниці, яка лежить на кушетці в позі Данаї. Їхня еротична налаштованість не відволікає Сальвадора Далі і Галу від створення сюрреалістичних образів. У колекції Андрієвського ціла серія робіт Роббера Дешарна зі збірника «Світ Сальвадора Далі»: «Сексапільний спектр», «Далі й Гала хрестять «Мереживницю» Вермеєра в Креасі» і «Далі в скафандрі».

За кожною з них — своя історія. Наприклад, про фотознімок «Далі і Гала хрестять Мереживницю...» (Дешарн зробив його 1954 чи 1955 року під час роботи над фільмом «Чудова історія про Мереживницю та носорога») художник роздумує в «Щоденнику одного генія»: «Бажаючи хоча б трохи розрядити атмосферу й повернути приголомшену від моїх запаморочливих надхмарних висот публіку на грішну землю, я пустив рядами фотографію, де ми з Галою купаємося в Кабо-Кроеус в товаристві портрета Мереживниці».

А поява фото «Далі в скафандрі» пов’язана мало не з нещасним випадком у житті митця. 1936 року на міжнародній виставці сюрреалістів у Лондоні Сальвадор Далі вирішив прочитати лекцію «Про занурення в глибини підсвідомого». Але він боявся й соромився виступати на публіці. Хтось із друзів порадив йому уявити собі, що він стоїть перед публікою у водолазному костюмі. Сальвадор вирішив одягнути його. Коли Далі почав говорити, його ніхто не почув. Незабаром він почав сіпатися й розмахувати руками. Виявилося, що митець просто задихається. Далі врятував механік. Згодом Сальвадор не раз використав водолазні костюми, щоб показати, як глибоко він занурюється у власну підсвідомість. Судячи з усього, Робер Дешарн зробив цей знімок на одному з таких виступів Далі, під час розповіді про занурення в глибини підсвідомості. Нині цей скафандр прикрашає головний вхід до театру-музею Сальвадора Далі в Фігерасі. І, хоча в цій колекції не вистачає останнього знімка Далі, зробленого 1986 року всесвітньо відомим німецьким фотографом Гельмутом Ньютоном, — проте є не менш відома робота цього геніального фотохудожника — «Дженні Капітан». Про цю світлину цікаво сказав письменник Борис Парамонов: «Людина в Ньютона жива і хороша тоді, коли вона покалічена. Звідси його серія людей — жінок переважно — в гіпсі, в пов’язках, на милицях, у хірургічних корсетах, шийних фіксаторах (наштовхнув його на цю ідею австрійський режисер і актор Ерік фон Штройгейм, який зіграв коменданта концтабору в фільмі Ренуара «Велика ілюзія»). Улюблена моя фотографія Ньютона — «Дженні Капітан у пансіоні Доріан». Роботу датовано 1977 роком, проте, зрозуміло, що це стилізація. Сама ж Дженні — худорлява, аскетичного вигляду дівчина, ніяких асоціацій буржуазно-бордельного плану не викликає. При цьому Дженні оголена. Меседж композиції — невинні двадцяті роки. Людина жива настільки, наскільки вона поранена й покалічена, — ось що хоче сказати Гельмут Ньютон. «Жахливі люди, які сяють зухвалою красою. Але кульгаві прийдуть першими. Виживуть — каліки».

Знаменита світлина Робера Дуано Пабло Пікассо і його коханої Франсуази Жило за рік до розставання, — також частина цієї колекції. Її зроблено 1952 року, тоді Дуано знімав портрети видатних діячів культури Франції для американського часопису «Life». У Жило був м’який характер. Її жіночність, чарівність дуже зворушили Дуано й він вирішив винести її портрет на перший план. Знімок має характер випадкового, через позу й погляд Жило. Вона трохи відчужена, не бачить Пікассо, а він неначе тло-декорація підкреслює її красу. Фотограф посадив Пікассо в позу задумливого султана на далекій кушетці. Не факт, що Дуано знав про складнощі у взаєминах цієї пари. Але в світлині прочитується легка втома Франсуази і «менотаврська» похмурість живописця. Наступного року вони розлучаться... «Якщо я живу з юною, це допомагає мені залишатися юним», — любив повторювати Пікассо. Його чергова подруга Франсуаза Жило була молодшою за нього на 40 років. І стала єдиною жінкою, яка покинула його сама…

Виявляється, найулюбленіше фото колекціонера Андрієвського — стильна Коко Шанель, а одними з найбільш сенсаційних він називає два знімки з Мерилін Монро: «Вони ще й дуже цінні, бо їх зроблено за рік до її смерті. Тоді, коли вона практично не фотографувалася».

Нагадаємо, виставку «Персон...» можна побачити до 15 липня.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати