Перейти до основного вмісту

Путин і Назарбаєв створюють союз на двох

21 березня, 00:00
ФОТО РЕЙТЕР

Президент Казахстану Нурсултан Назарбаєв ще на один крок наблизився до створення на пострадянському просторі свого дітища — Євразійського економічного союзу. Підтвердженням прогресу в реалізації цього проекту стала його зустріч з главою російської держави Володимиром Путіним, яка відбулася позавчора в Кремлі. Казахстанський лідер постійно виступає з ініціативою створення Євразійського економічного союзу держав. Про це він заявляв 28 лютого у щорічному посланні народу республіки. Назарбаєв вважає, що країни СНД вже досягли такого рівня економічної інтеграції. «Думаю, що певна група країн дозріла до того, щоб піти шляхом, по якому пішла Європа», — заявив казахстанський лідер на спільній прес-конференції в Москві за підсумками переговорів з Путіним. Назарбаєв також зазначив, що Росія і Казахстан готові показати приклад і мають такі можливості.

У свою чергу, російський президент зауважив, що Росії «співзвучні» позиції Казахстану з питань реформування СНД і розвитку Євразійського економічного співтовариства. «Вважаємо, що саме в рамках ЄврАзЄС сьогодні може помітно розширитися взаємовигідна господарська інтеграція країн Співдружності, і як наслідок — сформовано єдиний економічний простір», — сказав президент РФ Володимир Путін на завершення російсько- казахстанських переговорів на вищому рівні в Москві.

Обидва президенти виявили «співзвучність» стосовно подальшої долі СНД. Зокрема, Назарбаєв повідомив, що Росія і Казахстан займають єдину позицію щодо СНД і Співдружність «має бути збережена як місце зустрічей політичних лідерів».

Потрібно нагадати, що Євразійський економічний союз створювався з метою залучення України. У лютому 2004 року Росія, Білорусь, Україна і Казахстан підписали Угоду про створення ЄЕП. Даний документ передбачає різношвидкісну і різнорівневу інтеграцію. Однак після перемоги на президентських виборах в Україні Віктора Ющенка про ЄЕП забули. Українська сторона в особі президента країни Віктора Ющенка наполягала лише на створенні зони вільної торгівлі, а в Митному союзі вбачала наддержавний орган. У результаті, Україна відмовилася підписувати 15 із 29 документів, які були підготовлені до розгляду і підписання на саміті ЄЕП в Казані. Решта 14 документів якраз носять тарифно-митний характер.

Примітно, що позиції українського президента і прем’єр- міністра стосовно ЄЕП практично співпадають. Торік у Брюсселі, після зустрічі з головою Єврокомісії Жозе Мануелем Баррозу, глава українського уряду Віктор Янукович заявив, що Україна не буде вступати в митний союз з Росією.

«Я хотів, щоб ми не плутали створення зони вільної торгівлі з Росією і створення митного союзу з Росією», — зазначив український прем’єр. За його словами, митний союз з РФ «іде в розріз з Конституцією України». «Ми ніколи на це не підемо», — резюмував Янукович.

КОМЕНТАРI

Як чергова заява Назарбаєва про створення євразійського економічного союзу може проектуватися на Україну? Які дивіденди отримає Казахстан від створення Єдиного економічного євразійського простору?

Валерій ЧАЛИЙ , заступник генерального директора Центру Разумкова:

— Спроби створення на просторах СНД економічних об’єднань виникали неодноразово. Власне, СНД однією із складових мав би якраз проводити економічну взаємодію і можливу інтеграцію країн пострадянського простору. Але ви знаєте, що зона вільної торгівлі як найнижчий ступінь економічної інтеграції не була введена в дію. Тому що не була ратифікована всіма країнами, в тому числі Росією. Усі пропозиції стосовно євразійського економічного союзу та інших об’єднань були проаналізовані в Україні. Нашій країні настійливо пропонували ввійти в ЄврАзЕС, але Україна визначила своє місце в статусі спостерігача. Проблема полягає в тому, що будь-яка економічна інтеграція пропонується з верхніх щаблів, а не починаючи з зони вільної торгівлі. Наступними кроками вбачається більш тісна політична взаємодія і в подальшому — інтеграція аж до створення економічних і валютних союзів, а також політико-безпекових. Це те, що стримує Україну. Тому що в таких утвореннях немає того принципу, який існує зокрема в Європейському Союзі. У ЄС країни, які, можливо, не мають такого ж економічного впливу і потенціалу, мають можливість представити свою позицію, яка може бути врахованою. В цих економічних утвореннях, як правило, домінування Росії є абсолютно зрозумілим, і іншого принципу фактично не закладається. Для України вигідно економічне співробітництво з Росією. Я вважаю, що зараз більш активно треба думати про взаємодію з Казахстаном. Але формат, який пропонується для Україні, не підходить, щонайменше з двох причин. Перше — це те, що Україна пріоритетом обрала інтеграцію до ЄС, і одночасно не може бути два митних союзи з різними підходами і правилами. Другий момент полягає в тому, що не вичерпані можливості взаємодії, економічного співробітництва як на двосторонній, так і багатосторонній основі без створення інтеграційних об’єднань з наднаціональними структурами. Ця ситуація не змінилась. І я не думаю, що найближчим часом з’являться аргументи, чому Україні потрібно справді знову входити в інтеграційні об’єднання.

Теми вступу в ЄЕП і НАТО постійно знаходяться у внутрішньополітичній українській дискусії. Наприклад, існує досить штучна пропозиція розглянути на різних референдумах питання про НАТО і ЄЕП. Але у внутрішньополітичному дискурсі мова, скоріше, йде про цивілізаційний вибір України, про її пріоритети і стратегію розвитку. З цієї точки зору, ні ЄврАзЕС, ні ЄЕП, ні інші інтеграційні утворення на пострадянському просторі не пропонують ефективної перспективної моделі для України. У цьому головна проблема. Якби нам пропонувались стандарти вищі або ті, які існують в Європейському Союзі, то, я думаю, не було б жодних проблем. Але в даному випадку є ідея, бажання більш тісної інтеграції не тільки економічної, але це не є настільки привабливим для України.

Звичайно, без України такі утворення не є завершеними. І дійсно, є бажання наших партнерів з Росії, Білорусі і Казахстану бачити Україну задіяну в таких інтеграційних утвореннях. Але питання в тому, що наші стратегічні орієнтири на сьогодні дещо розходяться.

Досим САТПАЄВ, директор казахстанської Групи оцінки ризиків:

— Назарбаєву завжди подобалася тема євразійства й об’єднання пострадянських держав у рамках, зокрема ЄврАзЄС. Звичайно, наступним етапом, на його думку, було створення Єдиного економічного євразійського простору. Але він реаліст і розуміє, що не всі держави готові підтримати цю ідею. Не лише тому, що деякі еліти цих держав могли бути проти, а тому, що економічний потенціал колишніх радянських республік усе-таки сильно відрізняється один від одного. І тому важко створювати якийсь єдиний простір — економічний або єдиний євразійський союз між державами, які мають різний рівень економічного та політичного розвитку. Тому є об’єктивні причини, чому спочатку виключається великий склад учасників. Я гадаю, що цим ядром, швидше за все, будуть Росія й Казахстан. Росія зацікавлена посилити свій вплив на пострадянському просторі, і частково — в Центральній Азії. Її також цікавить створення такого інтеграційного проекту. Сама вона цього пропонувати не може, тому що якщо це походитиме з Москви, тоді еліти в інших країнах можуть сприйняти це як спробу відновлення імперської держави та домінування Росії. А якщо ці тези звучать з Астани, то, звичайно, до них ставляться більш-менш лояльно. Виходить, що Росія певною мірою підіграє Казахстану у цьому плані, розуміючи: якщо створена деяка подібність такого Союзу, то, звичайно, це принесе певні політичні й економічні дивіденди для Росії.

Я думаю, що коли Назарбаєв пропонує ідеї подібного кшталту, він виходить із того, що в рамках такого союзу ті держави, які до нього входять, стали більш відкритими у ставленні один до одного з точки зору активного переміщення робочої сили, послуг, капіталу. Я можу завбачити, що, швидше за все, Назарбаєв хоче бути одним з ініціаторів і фундатором деякого регіонального союзу аналогічно, наприклад, із таким об’єднанням як Меркосур у Латинській Америці або АСЕАН у Східній Азії.

На пострадянському просторі є такі організації, але вони дуже малі: ГУАМ, ЄврАзЄС, але туди не входять усі держави. А ось Назарбаєв, швидше за все, виходить із того, що було б непогано на території колишнього Радянського Союзу створити регіональний альянс. Насамперед, у сфері економіки, щоб цим регіональним союзом вважалися великі держави світу. Природно, сам Назарбаєв хоче займати одну з лідируючих позицій у цьому регіональному об’єднанні.

Що стосується створення зони вільної торгівлі в рамках цього союзу, то я гадаю, що навряд чи можливе отримання іншими учасниками, наприклад Україною, енергоресурсів за російськими цінами. Російська політика у сфері енергоресурсів чітко визначена. На перше місце ставиться її економічний інтерес, а енергоресурси розглядаються як інструмент тиску на своїх сусідів. Думаю, що навіть із приходом наступника Путіна ця політика продовжуватиметься. Тому Україні й Росії важче знайти точки дотику. Тому що Україна вже відчула на собі тиск із боку Росії. А в Казахстану ще не було таких прецедентів. Тим більше, Росія не може активно так шантажувати Казахстан, тому що великою мірою також залежить від Казахстану.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати