Як купити авто за європейською процентною ставкою
Автомобілі економ-класу стають доступнішими
Бажання придбати новий автомобіль переслідує практично кожного, але не кожний собі це може дозволити. Більшість українців заробляють не більше за $500 і це в столиці, в регіоні ж картина ще сумніша. Дешеві кредити, за прогнозами експертів, протягом кількох років українцям навряд чи будуть доступні. Хоча вже зараз в Європі, в середньому, кредит на купівлю автомобіля коштуватиме 3—5% річних, у нас же — 9—12% у доларах або євро. Зі вступом до СОТ кількість іноземних фінансових установ збільшиться, в результаті боротьби за клієнта знизяться процентні ставки, однак на стражденних по рулю і колесам очікують нові перешкоди — більш жорсткі вимоги до позичальників банків, які, здавалося б, уже розкрили свої обійми.
Проте минулого року в Україні було продано близько 371 тис. моделей нових автомобілів. За прогнозами, цього року продаж збільшиться на 30%. Завдяки чому задовольняється попит? Незважаючи ні на що — доступність таких авто. Дев’ять років тому в Україні з’явилася так звана система купівель у групах, просто кажучи — каси взаємодопомоги. Лише замість держави модератором, а точніше адміністратором є комерційна компанія. З початку роботи таких компаній власниками нових автомобілів стали сотні тисяч наших співвітчизників, і багато тисяч зараз підписують контракти на придбання машини в подібних системах.
БУДЬ-ХТО З НАС
За даними компанії «Філдес Україна», яка надає послуги адміністрування купівель у групах під торговою маркою Car Credit, переважна більшість її клієнтів — люди з прибутком від 600 до 1800 грн. Переважають жителі міст- мільйонників, сільських жителів удвічі менше — 23%. Серед них здебільшого люди середнього віку, наступна за чисельністю група людей віком 45— 55 років. Більшість із тих, хто отримав автомобіль завдяки цій системі, не в змозі сплатити третину від вартості автомобіля як перший внесок, як це вимагають у банках. Тому вони звертаються до систем, подібних Car Credit. «Завдяки гнучкості системи, я можу навіть допомагати сину в оплаті за навчання. Адже 2,8% — це все одно менше ніж у банку», — говорить харків’янин Володимир Романович. Так пенсіонери міняють свою побиту життям «копійку» на новенькі ВАЗ, Daewoo, ЗАЗ «Славути» і Chevrolet, а студенти отримують можливість сісти за кермо свого першого автомобіля.
РОДОМ ІЗ БРАЗИЛІЇ
Своїм народженням цей вид бізнесу завдячує Південній Америці, економіка якої спеціалізується головним чином на сільському господарстві й вимагає, отже, великої кількості доступних автомобілів. У 70-ті роки минулого століття в Бразилії не було дешевих кредитів, так само як в Україні зараз. Саме тоді там з’явився бізнес, який у нас отримав назву «купівлі в групах», або «консорціум». Тоді це була єдина можливість за меншу щомісячну плату отримати автомобіль. Проте Бразилія вже кілька років входить у десятку країн, які найбільш динамічно й стабільно розвиваються, там не бракує доступних кредитів. Але попит на купівлі в групах не зменшується. «Щорічно в Бразилії відповідно до таких контрактів продається близько 800 тисяч нових автомобілів, і не лише економ-класу», — наголошує Іоанна Шиповська, президент компанії «Філдес Україна». Особливістю бразильських купівель у групах є те, що ними займаються безпосередньо автовиробники, тому при кожному заводі є дилерський центр, де пропонують усі форми продажу, включаючи й цю. «Покупець придивляється до нової моделі, вихід на ринок якої лише очікується, і заздалегідь записується в систему, щоб отримати цей автомобіль першим», — стверджує пані Шиповська. Крім Бразилії та України, цей бізнес також поширений у Аргентині, Польщі та Португалії.
ЯК ПРАЦЮЄ СИСТЕМА
Здійснити купівлю в групах може будь-який громадянин, який має український паспорт, довідку про прибутки надавати не потрібно. Майбутній автолюбитель підписує контракт і отримує сім днів для обдумування і аналізу його умов, у випадку, якщо рішення прийнято негативне, компанія зобов’язується повернути гроші. Вступний внесок становить 3% від вартості автомобіля. Наприклад, якщо ви зважитеся на купівлю ВАЗ 21101 в системі Car Credit, то перша сума, яку ви витратите на довгоочікуваний автомобіль, становитиме 1551 грн. Щомісячні ж виплати складатимуть 668 грн., із таких виплат формується спільний грошовий фонд, за рахунок якого і купуються автомобілі для учасників груп, а також виплачуються відрахування страховим компаніям і відсоток адміністратору — компанії, яка надає послугу. Усі бажаючі придбати автомобіль об’єднуються в групи за принципом подібності моделей або сум. Група в середньому формується за один або півтора місяці і є закритою, тобто ніхто більше не зможе до неї приєднатися. Максимальний термін, на який укладається договір, — сім років, протягом цього часу кожен член групи повинен отримати автомобіль. Швидше за всіх автомобіль отримує той, хто зробить більшу кількість внесків за меншу тривалість часу, тобто оплачує більшу частину вартості автомобіля наперед. Інший варіант називається «торги», у разі його проведення необхідно написати кількість внесків, яку можеш виплатити одночасно, і автомобіль отримує той, хто спроможний заплатити більше. У деяких компаніях вдаються до жеребкування, які вносять чинник випадковості в отримання автомобіля, а кількість витрачених грошей на його придбання не відіграє ролі. «У такій системі клієнт не може впливати на швидкість отримання автомобіля», — коментує пані Шиповська.
КРЕДИТИ АБО «КУПІВЛІ В ГРУПАХ»?
Уже очевидно, що дорогі кредити більшості населення недоступні, хоча й потенційний попит на них високий, задовольнити банки його не в змозі. Крім однієї великої проблеми — дорожнечі кредиту, існує ще кілька маленьких, але від цього не менш значних. Наприклад, для отримання кредиту необхідно мати постійний і офіційний заробіток, який потрібно підтвердити довідкою. А для тих, хто не в змозі надати такий документ, донедавна не існувало альтернативи для купівлі автомобіля. Крім того, на момент виплати кредиту може з’ясуватися, що клієнт виплатив більшу суму грошей, ніж планувалося спочатку, якщо протягом терміну виплати кредиту відбувається різке падіння гривні і регулятор підвищує кредитні ставки для стабілізації ситуації.
Купівлі в групах значно доступніші за кредити, оскільки не вимагають великих виплат, і людина із зарплатою $150—200 може собі дозволити платити внески в 270 грн. Ще одна помітна перевага — можливість спостерігати за своїм рахунком в інтернеті, а також бачити ситуацію у своїй групі. «Ми обладнали наші салони комп’ютерами і, насамперед, коли вирішили вийти на український ринок, зайнялися розробкою програмного забезпечення, яке дозволило керувати процесом купівель у групах і зробить його прозорим для кожного», — говорить пані Шиповська. Проте, як з’ясувалося, далеко не кожен сприймає інтернет як дар Божий. Наприклад, одним із перших клієнтів компанії був священик, який побачив в інтернеті гріховність і відмовився ним користуватися. На що в компанії відповіли, що не примушують його роздивлятися недозволене, а просять всього лише зайти на сайт компанії і спостерігати процес купівлі та стан рахунку. Тоді священик узяв свого сина і вирушив до інтернет-кафе.
ЗГІДНО З ЗАКОНОМ, АЛЕ БЕЗ ЗАКОНУ
Як зауважує пані Шиповська, дуже важливим у цій системі є те, що вона дозволяє людям із середнім і нижче середнього достатком міняти свої старі небезпечні автомобілі на нові, комфортні та безпечні. «Кожного року відсоток таких людей збільшується, зараз їх близько 30—35%», — розповідає вона. А кожен п’ятий клієнт компанії купує другий автомобіль у сім’ю — для дружини або дітей.
Однак не все так безхмарно у цьому виді бізнесу. На жаль, цей бізнес поки що не регулюється законом. Хоча й розроблено вже три законопроекти, кожен з яких експертною групою Верховної Ради визнаний таким, що вимагає доопрацювання. І така ситуація погано позначається як на самих компаніях, так і на клієнтах. Так компанія «Філдес Україна», прописана в Одесі, в 2004 році отримала жорсткий удар по іміджу через неправомірні дії міліції, яка порушила карну справу, перш ніж провести перевірку. Потім цих перевірок було аж чотири. «З одного боку, ця карна справа принесла нам користь — усі перевірки засвідчили, що наша фінансова діяльність у порядку і ми всі зобов’язання перед клієнтами виконуємо», — зазначає пані Шиповська, хоча одночасно з сумом констатує, що за два роки з’ясування обставин справи компанія втратила дві тисячі клієнтів, а значить, стільки людей не отримали автомобілі. Тому компаніям потрібен закон, щоб здійснювався контроль за їхньою діяльністю, щоб споживачі отримали гарантії на випадок, якщо закон буде порушено. Компанії ж будуть спокійні за своє теперішнє і майбутнє. Поки ж закон не прийнято, компанії працюють, керуючись Цивільним кодексом.
ПРОДАЖ ЗБІЛЬШИТЬСЯ
Поки завдяки такій схемі продажу купують автомобілі 10—15% населення. Прогнозуючи розвиток ринку, в компанії «Філдес Україна» наголошують, що максимальної планки продажу оператори цього ринку досягнуть при збільшенні кількості таких купівель до 20%. Лише минулого року ця компанія продала приблизно три тисячі автомобілів. Зараз партнерами компанії є ТОВ «Український автомобільний холдинг», корпорації «Укравто» і «Автоінвестбуд», ТОВ «УзДеу» і ЗАТ «УкрАвто ВАЗ». Цього року і надалі компанія працюватиме над залученням жіночої частини населення, і для цього з лютого поточного року додали в модельний ряд Daewoo Matiz. «Він дуже подобається жіночій частині населення, особливо жінкам великих міст», — зауважують у компанії. Крім того, зараз компанія веде переговори з імпортером китайських автомобілів «Ліфан» — компанією «Автоінвестбуд». Таким чином, компанія стежить за тенденціями і прагне поліпшити пропозицію, щоб клієнти залишалися задоволеними і поверталися, щоб зробити покупку знову й знову. Проте, як пояснили у «Філдес Україна», такі клієнти вже є, хоча їхня частка поки й невелика, але з кожним роком і відкриттям філії кількість їхня зростатиме. Адже компанія для цього робить усе.