«Уперті» тарифи
I металурги, і залізничники хотіли б виживати за їх рахунок
Днями новопризначений голова «Укрзалізниці» Василь Гладких визначив металургійні комбінати як приватні і спроможні структури, що зобов’язані ділитися своїми коштами з державою, а отже — платити підвищені тарифи за залізничні перевезення. Звичайно, металурги таку аргументацію не сприймають і ділитися не хочуть.
Як заявив у ході «круглого столу» «Наслідки підвищення залізничних тарифів» голова виробничо-господарського об’єднання «Металургпром» (Дніпропетровськ) Василь Харахулах, втрати металургів у зв’язку з підвищенням (з квітня 2005 року) тарифів на вантажоперевезення до кінця року наблизяться до 1,1 млрд. грн. За його словами, тільки за цей рік тарифи піднялися на 50%, а за останні п’ять років — взагалі на 98%. Звичайно, насамперед це вдарило по підприємствах гірничо-металургійного комплексу, на який припадає понад 40% усіх перевезень.
За словами Харахулаха, якщо раніше металурги терпіли, то зараз, з урахуванням погіршення кон’юнктури на зовнішніх ринках, зростання цін на енергоносії та ревальвації гривні, таке підвищення тарифів для них смерті подібне. Якщо в березні цього року вони платили за перевезення 10% від виручки, то вже в липні це число підскочило до 92%, щоправда, знизившись до листопада до 62%. Однак і останнє число, на думку Харахулаха, надто велике для експортерів, яких у такі важкі часи держава повинна підтримувати.
Утім, основним винуватцем своїх бід вони вважають тільки «Укрзалізницю», керівники якої, за їх словами, користуються у своєму відомстві необмеженою владою, створюючи таку собі державу в державі. На думку Харахулаха, рішення, які приймаються в залізничному відомстві, абсолютно не враховують думки споживачів: «Будь- яке підвищення цін має бути зумовлене підвищенням рівня сервісу, якості послуг. Однак такого не було, залізниця не стала працювати краще». Методика розрахунку тарифів, що її використовує «Укрзалізниця» ставить на порядок денний питання принципово нового підходу до формування тарифів. «Необхідна калькуляція: з чого складається тариф», — відзначив фахівець і уточнив, що порівняльний аналіз наданої у травні «Укрзалізницею» методики та аналогічні розрахунки «Металургпрому» дають різницю у більш ніж 10%.
Однак металурги стурбовані не лише зростанням вартості перевезень, але й підвищеною у жовтні минулого року платою за користування вагонами. Вони розуміють, що вагони треба ремонтувати, а це чималі гроші, але, з іншого боку, як зазначає Харахулах, «Укрзалізниця» звалила всю відповідальність за стан рухомого складу на своїх клієнтів. І це при тому, що багато комбінатів та ГЗК користувалися власним рухомим складом. Якщо раніше сім найбільших металургійних комбінатів платили 12 млн. гривень на місяць за користування вагонами, то зараз ця цифра досягла 35,6 мільйонів. Звичайно, це теж лягає важким тягарем на плечі металургів.
Здавалося б, коли пристрасті між основним бюджетним донором — ГМК та основним перевізником — «Укрзалізницею» розгорілися до такої міри, то саме час втрутитися владі. Однак вона, схоже, хоче абстрагуватися від цього конфлікту: мовляв, самі розберетеся. І більше того, як відзначає Харахулах, при розгляді даних питань у рамках робочої групи з вирішення проблемних питань гірничо-металургійного комплексу, позиція металургів практично не враховується.
Тим часом конфлікт уже вийшов за межі величини оплати за ті чи інші послуги. Металургів дратують і прийняті у вересні Мінтрансзв’язку директиви в частині правил планування перевезень та охорони вантажів, що транспортуються. За словами Харахулаха, нові правила знімають із залізничників відповідальність за вантаж по маршруту проходження і погіршують якість послуг. Як розповів начальник управління залізничним транспортом «Запоріжсталі» Олексій Павлець, вантажоперевізників зобов’язали охороняти власний вантаж. Павлець пред’явив фотографії вантажів — багатотонних пачок та рулонів металу. Зрозуміло, що вкрасти ці товари дуже непросто. За даними Павлеця, за 11 місяців збитки металургів через крадіжки становили 46 тисяч гривень. Зараз за охорону їм доведеться за місяць платити 1,5 мільйони. Також металурги незадоволені тим, що зараз перевізник може відмовити у послузі через нестачу технічних засобів — це, на їхню думку, буде зайвим стимулом дати хабара, щоб кошти знайшлися швидше.
Нагадавши, що Антимонопольний комітет України рекомендував Мінтрансзв’язку привести всі ці директиви у відповідність з чинним законодавством, Харахулах додав: «Без втручання виконавчої влади ми не порозуміємося». Представник меткомбінату імені Ілліча (Маріуполь) Володимир Бойко (повний тезко народного депутата і голови комбінату) заявив, що необхідно законодавчо окреслити перелік послуг, які надаються перевізником споживачу, і не відступати від нього ані на йоту, інакше невдоволення навколо тарифів не ущухне ніколи. Металурги просять владу відволіктися від передвиборних перипетій і виступити рефері у сутичці між монстрами вітчизняної економіки. Зростання витрат на перевезення, додане до поганої кон’юнктури ринку та назріваючого стрибка газових цін можуть примусити металургів підняти ціни на газ для внутрішнього ринку. І піде по ланцюжку: ціни в будівництві, у машинобудуванні... Звичайно, піднімуться й витрати «Укрзалізниці». Адже, як відомо, простіше не допустити підвищення цін, ніж потім відвойовувати право їх знизити.